Vad har era barn/ungdomar för datorer?

Keb71

Trådstartare
Hej alla!

Eftersom det ENDA som står på ena bonusdotterns önskelista är en egen bärbar dator vill jag kolla runt lite med andra föräldrar hur ni har gjort.
Tjejen fyller elva och får ingen skoldator förrän hon börjar sexan och det känns ju som en evighet dit. ;)
Så: Vad har era barn för "egna" datorer? (PC eller Mac, prestanda osv.)
Hur gamla är de och när har de fått en egen?
Hur har de finansierats?
Vad använder de datorn till?

(Har inga andra barn i samma ålder i bekantskapskretsen att jämföra med.)

Spela Moviestar planet och Minecraft...
(NEJ, det är ingen lämplig enda fritidssysselsättning, men de tär en annan diskussion...)

Behöver hon en dator till det, funkar inte en iPad?

Edit: båda spelen finns som appar, om det är dem hon vill åt skulle jag definitivt köpa en iPad eller annan platta istället. iPad är väl kanske mest lättanvänd, så om det inte känns för dyrt med en sån skulle jag satsa på en sån.

Senast ändrad:
Behöver hon en dator till det, funkar inte en iPad?

Edit: båda spelen finns som appar, om det är dem hon vill åt skulle jag definitivt köpa en iPad eller annan platta istället. iPad är väl kanske mest lättanvänd, så om det inte känns för dyrt med en sån skulle jag satsa på en sån.

Tja, hon fick en platta av annat märke för något år sedan (kostade 800 kr då, alla på pappans sida lade ihop till den) som följde med hem till mamman (fast det inte var avsikten) och sedan kom den aldrig tillbaka...
Efter ett tag fick vi höra att hon tappat bort den, men "den var så dålig att hon ändå inte ville ha den"...
Eftersom hon inte har motiverat önskan med mer än att hon vill kunna spela ovanstående har vi frågat om plattan och den har visst dykt upp igen?
Vi har sagt att hon får ta med den tillbaka till pappan för att kolla uppdateringar för den.

Tja, hon fick en platta av annat märke för något år sedan (kostade 800 kr då, alla på pappans sida lade ihop till den) som följde med hem till mamman (fast det inte var avsikten) och sedan kom den aldrig tillbaka...
Efter ett tag fick vi höra att hon tappat bort den, men "den var så dålig att hon ändå inte ville ha den"...
Eftersom hon inte har motiverat önskan med mer än att hon vill kunna spela ovanstående har vi frågat om plattan och den har visst dykt upp igen?
Vi har sagt att hon får ta med den tillbaka till pappan för att kolla uppdateringar för den.

Hon kanske har rätt, det kanske var en dålig platta? En del av lågprisvarianterna är frusterande dåliga, sega och svåranvända. Tveksamt om det hjälper att uppdatera, om problemet är att prestandan är för dålig.

Sen kanske det är så att en budgetplatta är det familjens ekonomi räcker till, det är ju inte orimligt, men då är nog inte lösningen en dator. Det är ju inte säkert att elvaåringen har koll på om problemet med plattan är att det är en dålig platta, eller om problemet är att det krävs en dator för det hon vill göra. Att köpa en budgetdator riskerar ju i så fall att leda till samma problem igen.

Hej alla!

Eftersom det ENDA som står på ena bonusdotterns önskelista är en egen bärbar dator vill jag kolla runt lite med andra föräldrar hur ni har gjort.
Tjejen fyller elva och får ingen skoldator förrän hon börjar sexan och det känns ju som en evighet dit. ;)
Hur har de finansierats?

Jag skulle fråga lite mer om vad hon faktiskt vill göra, minecraft som app har sina begränsningar jämfört med dataprogrammet minecraft men frågan är om hon verkligen spelar så mycket så att det är värt att ha en dator med kapacitet för minecraft. Har hon haft gratis appen eller betal appen på sin platta? Det är stor skillnad där i mellan också. Moviestarplanet kräver betydligt mindre. ;)

I våran familj så har dottern en chromebook genom skolan, det fungerar till det hon behöver använda den till men nackdelen med den är att den har väldigt lite internt minne utan lägger allt i driven, vilket betyder att man behöver internetuppkoppling för att kunna göra något överhuvudtaget. Det går att köpa till minne vilket vi har pratat lite om just för att kunna skriva utan att behöva internet. Skolan konstatera att de är mer prisvärda än andra alternativ och att de föredra att allt ligger på driven vilket gör att ingen kan säga att de inte fick med sig datorn och därför inte kan lämna in, det är bara att logga in på vilken dator som helst och komma åt sina arbeten. ;) Ett litet sidospår dock. ;)

Jag skulle nog forska lite mer i vad bonusdottern faktiskt vill använda datorn till, är det så att hon vill lära sig mer dator så är det självklart en dator hon ska ha, men är hon bara ute efter att kunna spela så är en platta antagligen det hon har störst glädje av och då en kvalitetsplatta. ;)

Hej alla!

Hur har de finansierats?

Jag tänker mig att vilken mellanklass av dator duger fint åt barn. Det duger fint åt vuxna ( t ex mig) och barn som inte är väldigt spelintresserade eller intresserad av t ex foto och ritning, bör klara sig bra på "vad som helst". När jag väljer dator börjar jag bland de billigaste och så arbetar jag mig upp till mellanklass, där väljer jag en dator som verkar ge mig "mycket för pengarna". När jag har 2-3 datorer utvalda kollar jag upp dessa bland forum och testpaneler för att se att jag inte råkar köpa ett paket skit.

Tänk på att skivläsare numera är en förlegad metod att föra in data till datorn, verkar det som... Jag höll nästan på att köpa en dator utan skivläsare förra gången, så det är noga att kolla sådana "självklarheter" numera om man vill ha det.

Jag skulle inte köpa en platta. Ett vettigt tangentbord är bra att ha, tänker jag. Förvisso vet jag inte hur det här med skoldatorer fungerar, får dom ta hem sånt? Förvisso är väl en mellanklass bärbar dator nästan i samma prisklass som en platta och är det en dator barnet vill ha blir det ju lite fel att köpa en platta...

Maken som är spelprogrammerare säger att om hon ska använda datorn till att spela bör ni sikta på en stationär av anledningen att de har plats för ett grafikkort. Laptop drar iväg i pris om man vill kunna ha möjlighet att variera spel någorlunda. Generellt sett går det inte att spela på laptop, dock har jag spelat mycket enkla spel (minecraft) på min budgetlaptop för runt 5000 när den var några år yngre än den är idag. När den var ca 3-4 år slutade jag använda den för den orkar noll och ingenting. Sjuuuukt slö! Använder mobilen till allt. Lämpar vidare räkningarna som är för höga för att betala med mobilen på maken för jag hinner dricka en kaffe innan eländet startar och då har man glömt bort vad som skulle göras :(

Jag hade varit försiktig med att köpa en budget och siktat på en mellanklass, risken är att man står i skiten något år senare igen och behöver uppgradera. Särskilt om det gäller laptop där man inte kan byta delar på samma sätt som i en stationär. Inte så ekonomiskt.

Hej alla!

Hur har de finansierats?

Mina har iPads som vi fick gratis via ett av våra kreditkorts poängsystem :-). Vi har köpt till tangentbord, funkar bra. Används till diverse skolarbeten, skriva historier, som uppslagsbok, lyssna på musik och talböcker samt spela spel.

• Gilla
Reactions: ako
Svarar alla i samma inlägg - TACK för era kommentarer och synpunkter! :bow:
Den gamla plattan "var ingen riktig, för den var inte en iPad", den dög alldeles utmärkt tills den "råkade" följa med hem till mamman... :meh:

Det är Star Stable och Moviestar Planet som hon spelar nu och hon säger att de funkar mycket bättre på en dator än på en platta. Jag har inte haft tid att sätta mig in i dessa, är inte på samma ort just nu heller, men jag ska kolla upp vilka krav de egentligen har. Vad gäller Minecraft vet jag inte om hon har någon betalvariant.
Hon är alltså inte ett dugg intresserad av att göra något annat på den, inga mer avancerade spel alls.
Skoldatorn som de får i sexan är riktigt bra, så därför behöver vi inte tänka "på längre sikt".

MIn dotter har en med 8 gb ram, bra processor och bra grafikkort. Kan inte kolla spec än för hon är hos pappa, men den är köpt av en spelgalning begagnad.
Hon spelar minecraft, sims, starstable mm och den funkar ok. Kostade nog runt 8000 ny
Men ska hon ha en för att spela spel är ett bra grafikkort och en bra processor ett måste annars segar spelen

Fick min första egna dator när jag var typ 10 år - m.a.o andra hälften av 00-talet. Var min pappas gamla jobbdatorer jag fick till att börja med. Sen min första "icke-ex-jobbdator" fick jag när jag var 16 år. Den har jag haft till att skriva skoluppsatser/m.m. på, samt att sitta på internet och typ skriva på buke och andra forum mest :)

Ja, det funkar MYCKET bättre med stationär dator eller laptop. Inte alls samma sak som en platta, ryser bara jag tänker på fasan över att få en platta när man önskat sig en dator. ;)

Båda spelen du nämner kräver inte mycket från en dators grafikkort och de är inte särskilt stora heller, så beroende på hur länge du planerar att laptopen ska "duga" och beroende på om dottern får upp intresset för mer krävande spel så behöver du nog inte hitta någon "värstings" laptop. Minecraft kräver 2GB RAM (4 rekommenderas) så det är defintivt inte mycket. Moviestar Planet är väl ett online spel och forum?

Jag skulle mest fokusera på att laptopen ska vara tillräckligt stor för att vara bekväm att sitta vid och skriva, men inte så stor att den blir klumpig att bära runt på. Jag antar att dottern är rätt så ung eftersom hon inte börjat 6;an än? Själv fick jag inte upp ögonen för riktiga spel som krävdes en bättre dator förrän jag var runt 14 år. :) (och nu använder jag bara min laptop för att jobba/plugga på, stationära speldatorn görs allt annat på. Plattorna duger bara för netflix och ev spelappar för tidsfördrift)

Ja, det funkar MYCKET bättre med stationär dator eller laptop. Inte alls samma sak som en platta, ryser bara jag tänker på fasan över att få en platta när man önskat sig en dator. ;)

Båda spelen du nämner kräver inte mycket från en dators grafikkort och de är inte särskilt stora heller, så beroende på hur länge du planerar att laptopen ska "duga" och beroende på om dottern får upp intresset för mer krävande spel så behöver du nog inte hitta någon "värstings" laptop. Minecraft kräver 2GB RAM (4 rekommenderas) så det är defintivt inte mycket. Moviestar Planet är väl ett online spel och forum?

Jag skulle mest fokusera på att laptopen ska vara tillräckligt stor för att vara bekväm att sitta vid och skriva, men inte så stor att den blir klumpig att bära runt på. Jag antar att dottern är rätt så ung eftersom hon inte börjat 6;an än? Själv fick jag inte upp ögonen för riktiga spel som krävdes en bättre dator förrän jag var runt 14 år. :) (och nu använder jag bara min laptop för att jobba/plugga på, stationära speldatorn görs allt annat på. Plattorna duger bara för netflix och ev spelappar för tidsfördrift)

Jo, som sagt så vet jag att ska man spela mer tekniska spel krävs en bättre dator och helst en stationär,
men för Star Stable och Minecraft behövs ingen sådan och nästa höst får hon en skoldator, hon fyller elva nu.

Tack alla!

Hej alla!

Hur har de finansierats?

Nu har du redan fått svar. Men äldsta sonen som fyller 12 år i november har en stationär dator av medelnivå. Han fick min dator när jag flyttade ihop med min sambo våren 2013, då sambons dator är bättre.

Han använder datorn till bl.a skype, youtube, minecraft etc. Han har internet på datorn men datorn är låst med lösenord så vi har koll på när han sitter där samt att hans tillgång till internet sitter i en dosa här på nedervåningen :)

Svarar alla i samma inlägg - TACK för era kommentarer och synpunkter! :bow:
Den gamla plattan "var ingen riktig, för den var inte en iPad", den dög alldeles utmärkt tills den "råkade" följa med hem till mamman... :meh:

Det är Star Stable och Moviestar Planet som hon spelar nu och hon säger att de funkar mycket bättre på en dator än på en platta. Jag har inte haft tid att sätta mig in i dessa, är inte på samma ort just nu heller, men jag ska kolla upp vilka krav de egentligen har. Vad gäller Minecraft vet jag inte om hon har någon betalvariant.
Hon är alltså inte ett dugg intresserad av att göra något annat på den, inga mer avancerade spel alls.
Skoldatorn som de får i sexan är riktigt bra, så därför behöver vi inte tänka "på längre sikt".
En stationär dator försvinner inte hem till någon annan eller tappas bort...

(I övrigt tycker jag det verkar jättejobbigt att spela spel på en laptop, även om de är coolare att visa för folk ;), fast jag erkänner att jag aldrig orkat använda en tills jag lärt mig. ) det bar för länge sedan vi köpte datorer för att jag ska kunna tipsa tyvärr. (Vi har två stationära, gamla speldatorer o två plattor, använder min stationära helst.)

Senast ändrad:
Våra barn har varsin ärvd bärbar dator.(avlagda från makens jobb eller från svärfar) Alltså inga nya flashiga moderna, utan bara tillräckligt bra för att användas att surfa på och spela mindre avancerade spel. Man behöver inte mer än så.

Jo, det visade sig att pappans gamla bärbara gick alldeles utmärkt att spela Star Stable på efter att jag hade städat upp den lite. ;)
"Det går till och med bättre än hemma hos mamma!"

Joråsåatteh...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka