Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men hur petiga ska de egentligen vara? Och vad kan man få dispens för? ex. Takhöjd på 2 m, box som är ½ kvm mindre än "kravet", smal stallgång?chrysler skrev:Då får man ta på sig ansvaret att åtgärda det hela om man inte kan få dispens...
mellan boxvägg och tak är ganska viktigt, hästen kan fastna med huvudet och bryta nacken.. men stalllgången tyckte jag var lite fjantig om det ändå är privatstall..moiran skrev:Jag tror visst att de är noggranna även vid privatstallar. Vi har fått föreläggande om att halva vår stallgång är för smal (mäter ca 2,3 m ist för 2,5 m om jag inte minns fel) och att stalldörren inte är fullt 2,2 m hög (vi måste ta bort tröskeln). Sedan har vi inte 45 cm mellan boxvägg och tak, utan snarare 40. Samtligt ska ändras nu i sommar.
(och vi har bara tre egna halvblod i vårt 6-boxars stall)
hmm jo det kanske var så dom menade.. ibalnd vet man juh inte riktigt.. jag tycker att era boxdörrar fungerar fint för att släppa in/ut hästar genom.. annats skulle det kanske ha varit om stallgången var väldigt smal och hästen måste vrida kroppen redan innan hela hästen kommit ut ur boxen.. då är det nog mer viktigt med dörrbredden..moonlightgarden skrev:Jo fast det var ju några år sedan våra dörrar blev bedömda å då stog det på papperet, fast det kanske betyde att dörrarna bara var 1,10 å att det var därför vi fick anmärkning.
jag har också sett ett såndant stall, Moonlightgarden hyrde in sig där det var 4 boxar.. har nog en bild på det stallet ute..Fröken_Skåne skrev:Jag hyr in mig i ett stall på 6 boxar och där är stallgången JÄTTE smal..är förvånad över att det inte behöde ändras, faktiskt.