Vad hände?

Bellini

Trådstartare
Tar allt från början.

Igår när jag tog in min -08 så verkade hon lite trött. Jag tempade, 38,1. Hon var inte jättetrött och var ändå med liksom, men lite mindre vaken än vanligt. Hittade 2 fästingar, de första för i år. Har köpt Switch som jag ska ha på ikväll.

Struntade i den vanliga promenaden på kvällen (hon ska gå på hårt underlag varje dag för att stärka hovarna).

När mamma fodrade imorse låg hon ner (brukar hon göra ibland), men ställde sig när mamma kom med maten och åt.

När jag kom 1 timme senare så var hon jättekonstig!
Hon kliade rumpan frenetiskt och hängde mot boxväggarna med sidan av kroppen. Hade inte benen riktigt sträckta utan gick som att hon skulle lägga sig ned en stund. Ställde sig i sågbocksställning och knep med rumpan en gång. Skrapade.

Trodde kolik först, försökte få ut henne i gången men bestämde mig sen för att inte göra det ifall hon skulle slå omkull i gången.
Försökte prata med henne och samtidigt ringa vet (som jag pratat med på morgonen ang vaccination och att hon tappat päls på ett framben på en liten yta).
Fick inte tag på vet.

Hon lugnade sig efter ca 5 min och ställde sig i ett hörn. Tog då ut henne i gången och tempade. (ville inte vara i boxen ifall hon skulle kasta sig och jag inte hinner ut).

temp 38,3. Hon var sen helt normal i stallgången, ingen antydan till något konstigt utan bara pigg och vaken som vanligt.

Gick sen ut med henne och gick lite, då gick hon lite snett och hade svansen åt sidan.

När hon varit lugn ett tag till så tog jag ut dem i lilla hagen, gick helt normalt då. De busade runt som bara den och hon var hur pigg som helst, ingen hälta inga balans svårigheter och gick ej snett. Bajsade.

Hon har ätit upp morgonmaten, åt i hagen när de lugnat ner sig. Blev ej mycket flåsig av buset och ej svettig. Bajsat som vanligt under natten.

Satt och kollade dem i hagen 2 timmar och hon visade inget onormalt beteende alls. Nu har stallägaren koll på henne då jag var tvungen att åka hem.
Veterinären kommer imorgon och vaccinerar och får kolla henne då också.

Jag var först rädd för att det skulle vara en akut anaplasmos (med tanke på fästingarna hon hade). Eller kolik då, men det kändes inte som kolik eftersom det var rumpan och inte magen som verkade vara problemet, hon åt också med frisk aptit.

Funderar nu på om det kan vara mask som gjort att hon betett sig såhär? Hon är inte bukig eller så utan i jättebra hull. Avmaskad senast i feb med Banminth.

Vad tror ni?

(lade tråden här på avel eftersom det handlar om en så ung individ och ev med föl/unghäst mask problem, flytta gärna tråden ifall den ligger fel)

Sv: Vad hände?

Ja mask kan det kanske vara. Bra att veterinären kommer imorgon. Brukar du göra träckprov? Tar Banminth alla slags maskar? Det finns ju en hel uppsjö av dom småkrypen. Berätta hur det går och vad veterinären säger

Det är inte att hon reagerar/känner av tänderna för moralerna (kindtänderna )
Dom kommer vid 9-12 mån ålder .

Det kan ge en temperaturhöjning , dålig mage , trötthet osv

Mia

Hon har brunstat lite tror jag, inte skvätt och så, men visat lite brunstfjantighet för ett par veckor sedan. Ska kolla slemhinnorna!
Det var inga vanligt brunstsymptom iaf, men det kanske kan vara extremt när de brunstar första gångerna?

Uppdatering:

Hon är inte brunstigt enligt slemhinnorna i vaginan iaf.
37,5 i temp
Helt normal och pigg och glad som vanligt

Är jätteorolig ändå att det ska vara något som kommer tillbaka :crazy:
Tempen hade ju sjunkit lite också sen morse...

Nu har veterinären varit här.

Han har kollat igenom det som går på plats och kan inte hitta något som helst fel. Han tror att hon kanske fått någon kli-attack i rumpan, men att det kan ha varit nästan vad som helst som fick henne att bete sig så. Om det inte upprepas så tycker han inte det är något att gå vidare med.
Träckprov kommer tas och han kommer skriva ut avmaskningsmedel om det behövs efter att vi fått resultatet. Hon är precis som vanligt fortfarande :laugh:

Det finns ju sådana här älgloppor, jag vet inte om de har dykt upp än. För nu när jag tänkt lite har jag sett en häst bete sig ungefär som du beskrev och det var förmodligen en älgloppa trodde stallchefen i alla fall. Hästen blev helt skogstokig i boxen hastigt och lustigt. Togs ut och longerades och lugnade sig efter ett par minuter sen var allt bra.

Min 07 fick förra året ett liknande "ryck" med kli i svansen och koliksymptom i samband med hennes första brunst. Hon hade också en temphöjning på ca ½-1grad i några dagar.
Tror jag hade en tråd om det här då, men hittar den inte nu.

Liknande trådar

Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 306
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 144
Senast: Freazer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 099
Senast: Habina
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 175
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar