Vad hände????

M

monline

Jag skulle hjälpa en vän att hämta hem en ny häst.Hästen skulle transporteras endast ett par mil och det var inga problem att få på hästen.Hon stog som hon skulle och allt var frid och fröjd.
Efter ett par kilometer hör vi vi hur det brakar till i släpet och hästens ansikte syns inte längre i fönstret på transporten.
Hon ramlade:eek::eek::eek:
På nåt sätt har hästen ramlat och farit framåt så hon fått in framben och huvud under bommen.Hon kom ju inte upp heller eftersom bommen nu var ivägen.
Innan hon ramlade stog hon stilla...det var raksträcka vi körde inte fort och det var inga gupp i vägen.Och ja visst ja...hon åkte inte brett.
Hur kunde hon ramla?
Vad i hela fridens dagar var orsaken till detta?:confused:

Sv: Vad hände????

Efter som jag inte sett det själv kan jag bara gissa. Min gissning blir att hästen bundits upp på fel sätt eller tagit sig loss så att den lyckats få huvudet under frambommen. Kanske hon har försökt nå lite hö på golvet framför eller något liknade. När hon sedan ska räta på sig igen får hon inte upp huvudet utan får panik Vilket leder till hon faller och fastnar under bommen.

När jag började åka med hästar i transport var det de första jag fick lära mig, att binda hästen så att den inte kunde får huvudet under bommen. För det är inte helt ovanligt att det händer sådana olyckor om hästen "fastnar" under bommen.

det märkliga var att vi bundit upp henne så pass "kort" att vi själva nästan tyckte det var "för mycket"men personer på plats tyckte att det var nödvändigt just med tanke på sådant här.

Jag hade samma problem med min förra häst när han var ung. Dundrade till som 17 i transporten och när vi stannade hade han huvudet under bommen och det gick nästan inte att få upp det på honom. Jag började låta honom åka brett och spännde upp grimmskaftet kort. Upptäckte att han hade svårt att hålla balansen när han stod smalt och då sänkte han huvudet under bommen för att få hjälp med balansen själv. I alla år jag hade honom trampade han alltid om i första kurvan så att han breddade ut benen men sen var det inga problem att åka vidare. Tillslut gick det att ha normal långt grimmskaft också.

Jag har fått lära mig att när hästen står med bogen mot bommen, med huvudet i normal ställning, så ska grimskaftet vara nästan spänt, med ytterst lite slack. Binder förstås i bindringen längst fram.
Binder man så begriper jag inte hur hästen kan få huvudet under bommen?:confused:

nej det ska ju vara omöjligt och jag föredrar att binda så, har jag en orolig häst använder jag också halsring som fästs i bommen.

Men gud så läskigt! Håller med ovanstående.

Hur gick det med hästen? klarade den sig utan alltför allvarliga skador?

Kanske hästen är "bredåkare"? Jag hade en passhäst som var det.
Åkte med en gång i transporten för att se vad som hände (jag vet-livsfarligt!). Hon stod som ett ljus ett tag, skakade dock och vitorna i ögonen syntes (apatisk) och helt plötsligt så vek sig bara benen under henne.
Hästar som blir så rädda att dom tror att dom ska dö gör så, dom ger helt enkelt upp när dom inte kan fly från det som gör dom rädda. När vi transporterade henne utan mellanvägg och hon fick stå brett med benen slutade hon lägga sig i transporten. Vill man inte ta bort mellanväggen kan man köpa eller bygga en mellanvägg med gummi längst ned så kan dom ändå stå brett.

hästen klarade sig med ett liiitet litet skrubbsår på ena knät.Det var allt.
Helt otroligt vilken tur hon hade.Men gissar att det blir problem att få på henne igen på en transport om det skulle behövas.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka