Vad hände egentligen?!

V

Vikkan

hej!

Igår när jag och en kompis var ute och red tog vi en fika paus med hästarna;) . Allt var lugnt i början, men sedan efter ett tag blev den ena hästen som är 26 år gammal helt tokig! Hon började att backa och slänga sig åt sidorna och hon försökte att stegra sig. Så jag och min kompis fick hålla i henne från varsin sida så att hon inte skulle slita sig. Vi kunde knappt hålla i henne, fast vi var två stycken. När hon höll på såhär så var vi inne i en liten skog. Så när hon slängde sig åt alla sidor blev vi både intryckta mellan henne och den andra hästen och vi fick lite knuffar här och där, hon var helt galen!

Sådär höll hon på i cirka 15-20min. till sist lungnade hon ner sig lite, så då passade vi på att plocka ihop allt och dra. Men vi fick leda henne en lång bit innan vi fick kontrollen igen. När vi kom till baka till stallet så åt hon inte upp all sin mat( lite konstigt eftersom att det alltid är hon som brukar komma först när det är mat.) Och sedan idag när min mamma var där så fick de lite mat, men sen hade hon lämnat maten igen och gått in och lagt sig ner i ligghallen, även fast hon hade maten kvar i hinken och hö. Så nu när jag var där senare idag åt hon upp all sin mat men hon och hostade mycket och sedan gick hon återigen in i ligghallen. hon är inte heller så mycket ute och går i hagen utan hon står mest inne i ligghallen.:confused:

Vad kan detta bero på?:confused:

Tack på förhand:D
/Vickan

Sv: Vad hände egentligen?!

Getingstick? det första som dök upp i mitt huvud iaf.. Kan ju svida en del efteråt oxå, speciellt om det är på ett känsligt ställe.

Sen kanske hon fick nån allergi chock eller nått så hon inte hade nån mat lust eller? :p

Stackars liten låter det som iaf :(

ja någonting måste det ha varit för samtidigt som hon var galen så sparkade hon upp bakbenen mot magen och slängde med svansen upp mot magen.hmm undrar om hon kanske fick nåt stick:confused:

Min spontana tanke när jag läser din beskrivning är om det fanns något annat djur typ älg, vildsvin i närheten. Vet många lugna hästar som blivit just galna när de känt av älg eller vildsvin.

Jag har aldrig sett henne såhär galen förut. men hon brukar bli bråkig och vilja springa när man är på väg hem.

men det var ett flygplan som lätt när vi var där, men sedan när det försvan var hon fortfarande tokig. mystiskt:confused:

Ja, det låter som om det skulle varit nått då..
Va på långritt förra sommaren, då blev en annars väldigt lugn valack stucken på penisen, han blev "knäpp" och börja rusa runt och sparka sig mot magen mm

frid

men det som var mer konstigt var när hon inte ville ha mat och gick och la sig:confused:

Getingstick eller nåt låter ju troligt.. svider en hel del rätt så länge, sitter det på fel ställer eller ger nån allergi kan det ju minska aptiten..

men det som var mer konstigt var när hon inte ville ha mat och gick och la sig:confused:

Och sparkade mot magen? En släng av kolik kanske? Min hade det förra veckan (utan att bli galen innan) men resten av symptomen stämmer rätt bra.

Annars låter stick eller älg rätt troligt.

Jag tror på ett stick från en insekt med gadd.

Geting, broms (på ett mycket känsligt ställe), humla, bi...

Att hon är hängig igår och idag kan bero på att han är överkänslig och inte mår bra.
Sitter gadden kvar så tar det dessutom fortfarande ont.

Kika under magen efter en svullnad. Dra med handen under magen, börja med mycket försiktig beröring utifall att hon är känslig efter sticket, och se om ni kan hitta något ställe där hon blivit stucken.

Hittar du ett varmt ställe eller ett ställe där hon reagerar så kika extra på det. Var försiktig.

Jag vet inte hur gammal du är så jag rekommenderra därför per automatik att du har med dig en vusen i detta läge.

aa, ja kände igår under magen men hon reagerade inget då:( men ja ska kolla idag igen och se om hon blivit bättre.

Det finns ju älgflugor i skogen, kanske hon fick en sådan på sig? De bits som attan och är små och platta så de syns knappt i pälsen. De är lika svåra att döda som kackerlackor nästan, man får krossa dem ordentligt. :crazy:

Nu när jag var där så var hon ute och åt lite men sedan gick hon in igen. Jag skrittade runt på henne och hon var normal, fast hon ville bara gå in i ligghallen hela tiden. men hon åt upp maten och stod och åt hö nu när jag gick. kände också en gång till under magen men hon reagerade, inte snarare så tyckte hon det var skönt,,hon somna nästan:crazy:

Ja, jag håller helt med min kompis Vikkan. det var jag som red hästen när vi var ute... hon blev helt galen när vi satt och fikade, hon har aldrig varit så galen förut och ändå så kan hon bli lite "knäpp" ibland... Det måste ha varit någon form av getingstick lr liknande!:confused: men när vi kollade igenom henne idag så reagerade hon inte alls på magen, hon tyckte det va jätteskönt:)
Jag hoppas bara att det här inte händer fler gånger...

MVH Dennis:)

Sparkade hon och viftade mot magen skulle jag tippa på älgloppor, som trivs i skogar. Det kan göra den lugnaste hästen galen. Men med tanke på att hon stökat med maten kanske det kan ha varit en hastig kolikkänning? Svårt!

Kan ju vara nåt bett, men med tanke på ålder kanske en liten propp (lungan?) eller liknande så hon fick dåligt med luft och fick panik. Men tycker bett låter troligare kollat juvret? Gör nog rätt ont att bli biten där!
Men konstigt med aptiten? Det kan ju vara nåt annat som hänt invärtes? Nån form av kolik, kanske gas i kläm? Därför är hon kanske inte road av att äta än, det kanske fortfarande är lite kvar?

Blir inte aptiten bättre om nån dag, hade jag ringt dit veterinär omgående.

aa hoppas att det blir bättre, men igår åt hon upp sin mat, ska dit snart och se hur hon mår.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
237
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 038
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 121
Senast: Juli0a
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama