Vad händer med min häst om jag dör?

OutOfService

Trådstartare
Ja det kan tyckas som en konstig fråga, men jag gillar att ha koll och veta vad som händer. Så om jag är ogift och ingen sambo, vad händer med min häst? Kan jag på något sätt ge någon en fullmakt art kunna sälja hästen eller få den överskriven på sig utan min underskrift?
 
frågade pappa om det där, fast med hund, hade iofs då sambo men inte gift eller nått testamente å inga barn då sa han att de var han eller mamma som fick, så då sa jag till han att hundarna är hans ifall jag dör :)
 
Med förra hästen hade jag meddelat anhöriga att ifall de hände mig nått skulle hon avlivas (lättast för alla) nuvarande är de mannen som äger
 
Ärvdabalken reglerar vem som ärver och vilken ordning som gäller.
Eftersom du är ogift och inte har barn ärver dina föräldrar. Lever inte dina föräldrar eller bara den ena ärver dina eventuella syskon hela alternativt halva. Lever inte heller dina eventuella syskon ärver de eventuella syskonbarnen. Finns heller inga syskon eller syskonbarn så ärver dina mor- och/eller farföräldrar.

I ditt fall hade jag valt att testamentera hästen till någon.

För egen del så samäger jag hästarna med mina föräldrar och den delen kommer min dotter att ärva. Vad det gäller hund och katt blir det egentligen dottern som ärver men jag har bestämt att det blir mina föräldrar som beslutar i ärendet. Troligen väljer de att överta både hund och katt.
 
Ja det kan tyckas som en konstig fråga, men jag gillar att ha koll och veta vad som händer. Så om jag är ogift och ingen sambo, vad händer med min häst? Kan jag på något sätt ge någon en fullmakt art kunna sälja hästen eller få den överskriven på sig utan min underskrift?
För att ha full kontroll över vad som händer hästen när du dör - skriv ett testamente! Där kan du också skriva eventuella önskemål - typ att hästen skall (eller inte får) säljas, avlivas etc. Muntliga överenskommelser gäller inte efter din död, ett testamente skall vara skriftligt samt underskrivet av dig samt två ej jäviga vittnen som skall vara över femton år samt veta om att det är ett testamente de bevittnar (men behöver inte känna till innehållet). Ej jäviga betyder i det här fallet att de inte får vara förmånstagare i testamentet (eller vara nära släkt med någon som är).
 
En stallkompis gick bort i en bilolycka för ganska många år sedan nu. Vi i stallet hjälptes åt att ta hand om hästen i nästan ett halvår tills familjen klarade av att ens fundera på vad de skulle göra med henne, och hon så småningom blev såld. Det är ett bra stall.
Men jag har tänkt på det där, och tänkt att jag borde skriva papper på vem som borde kontaktas och allt sådant där. Maken vet ju - men om både han och jag skulle försvinna så vet inte mina föräldrar (som är näst i tur att ärva) ens var hästarna finns. (Nu skulle stallägaren lösa allt praktiskt tills det blev utrett, är jag rätt övertygad om, men ändå.)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
766
Senast: Sassy
·
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 220
Senast: L(i)FE
·
Hundavel & Ras Jag är en relativt vanlig och normal person, är utbildad inom hund och är väldigt seriös med hunderiet. Blir därför otroligt förvånad...
2
Svar
35
· Visningar
4 454
Senast: hollypolly
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 694
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp