Vad hände med färgen bork?

nattrexx

Trådstartare
Hej! Jag har en ponny med en lite speciell färg. Jag vet dock inte vad den heter.. I passet står det att han är bork. Men dom tog ju bort färgen bork så nu vet jag inte vad jag ska kalla färgen... Han är INTE brun utan röd, men inte rödbrun. Lite svårt att säga och man ser inte så tydligt på bild, kan försöka lägga in en om det går... Han har dessutom ål och tigerränder på benen och det brukar ju inte vara så många raser som har det. Han är ingen fjordhäst inte ens något litet då han är en ganska smäcker tävlingsponny. Tyvärr vet jag inte vad han är för ras eftersom han är korsningponny med okänd härstammning. Han är inte black. Vad skulle ni kalla färgen han har? (ps: Han är absolut inte brun, när vi besiktade honom sa vetrinären att han hade en speciell färg men inte brun, och jag kan se att han inte är brun även om han ser brun ut på bild.)
search

okej tror inte det fungerade att lägga in en bild, men aja.. kanske ni fattar ändå..
 
Hej! Jag har en ponny med en lite speciell färg. Jag vet dock inte vad den heter.. I passet står det att han är bork. Men dom tog ju bort färgen bork så nu vet jag inte vad jag ska kalla färgen... Han är INTE brun utan röd, men inte rödbrun. Lite svårt att säga och man ser inte så tydligt på bild, kan försöka lägga in en om det går... Han har dessutom ål och tigerränder på benen och det brukar ju inte vara så många raser som har det. Han är ingen fjordhäst inte ens något litet då han är en ganska smäcker tävlingsponny. Tyvärr vet jag inte vad han är för ras eftersom han är korsningponny med okänd härstammning. Han är inte black. Vad skulle ni kalla färgen han har? (ps: Han är absolut inte brun, när vi besiktade honom sa vetrinären att han hade en speciell färg men inte brun, och jag kan se att han inte är brun även om han ser brun ut på bild.)
search

okej tror inte det fungerade att lägga in en bild, men aja.. kanske ni fattar ändå..

En borkfärgad häst är gulbrun med svarta ben, då bör den gå under benämningen gulblack med den nya benämningen. Har din häst en annan färg är gulbrun, så har den aldrig varit bork utan antagligen så har den som angivit färgen varit felinformerad.
 
Lite osäker då bilderna inte är de bästa för ändamålet men nog tycker jag den ser gulbrun ut eller möjligen en mycket ljus nyans av brun. Jag kanske är blind men jag ser en svart man som är något blekt och ål är vanligt hos både gulbruna och bruna hästar även om det där väl ofta betäcknas som fuskål.

Med en annan bild eller om jag sett hästen i verkligheten hade jag kanske sagt black, brunblack och gulbrun kan vara ganska lika.
 
En borkfärgad häst är gulbrun med svarta ben, då bör den gå under benämningen gulblack med den nya benämningen. Har din häst en annan färg är gulbrun, så har den aldrig varit bork utan antagligen så har den som angivit färgen varit felinformerad.
Nu har Boj fått något om bakfoten, för "gulblack" är en benämning som tidigare användes på ljusbrunblacka fjordingar, den benämningen är idag helt skrotad.
Det som tidigare kallades bork heter idag gulbrun. (det gjorde det förvisso förut också, båda benämningarna användes)

Hästen på bilden skulle jag, utifrån vad som syns - en distinkt ål och ljusare man på sidorna - kalla för brunblack. Det har således aldrig varit korrekt att kalla den för bork...
 

Liknande trådar

W
Övr. Katt Jag har en bondkatt/huskatt/blandras vad ni än vill kalla det. Hennes mamma var svart bondkatt men pappan måste varit en raskatt av...
Svar
11
· Visningar
1 869
Senast: Nussikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp