vad hade ni valt...????

zazza girl

Trådstartare
ligger just nu på sjukhuset och ha tråkigt så tänkte se vad ni hade valt till detta sto.....

ett sto med denna stam...

E: krocket
UE: trombon

hon är stor och lång och grov ....

så vilken hingst hade ni valt det sto, om man bara gå efter stamen....

så in med era val nu....:)

:bump::bump::bump:

Sv: vad hade ni valt...????

Hm, jag har för mig att du lagt in en bild på henne tidigare? Har för mig att hon hade lite tråkig typ?

Hon behöver en hingst med bra hals, framparti och mer luft under magen. Jag skulle gå in på asvh hemsida (är det väl?) där man kan se blup på vilka hingstar som lämnar bra typ.

Jag hade valt en hopphingst av bra typ åt det här stoet, eftersom Krocket klingar hopp för mig.

Tråkig som jag är kommer jag inte på någon på rak arm.

ja hon är väldigt tråkig i formen och så ....

vad ska typen ligga på hos hingstarna i så fall???

Val av hingst overlater jag at de andra eftersom jag tanker for mycker med hjartat och for lite med hjarnan nar jag ser alla dessa fina hingstar som finns ;)
Daremot vill jag saga krya pa dig!!

Om du soker pa blupindex, ga in pa hingstar och sortera efter typ sa far du de hingstar med bast typvarde (eller vad det kallas).
Alla de ar ju inte i avel langre och kanske har andra egenskaper som passar battre eller samre med ditt sto men det kan ju vara en ide att borja i den anden :)

Nu har jag inte kollat stammen pa ditt sto men tex Biggles och Briar ligger bada hogt pa listan och jag upplever Biggles som lattare an pappa Briar sa kanske kunde vara nagot att titta narmare pa, ja om de inte ar for nara slakt alltsa!

edit Nu har jag kollat stammen och han har krocket i 3e och Utrillo *2 i 4e. Jag vet inte vad de avelskunniga sager om det, kanske ar det for manga och nara.

Senast ändrad:

hon är stor och lång och grov ....
Då hade jag valt en hingst som kan förädla avkomman.
Så lite beroende på vad avkomman skulle användas till hade valt mellan hingstar som 88:an, Mr Carrera, Tsarevitj, Alligatorn och Jaguaren.

Biggles har Utrillo tre gånger i stammen och ts sto två gånger, så det blir kanske lite väl mycket Utrillo?

jo hade funderinga på briar när jag köpte henne , de va innan jag visste hennes stam...
så det sket sig de ...

men in med mera förslag på hingstar ni hade använt om det va erat sto....:)

En holsteinare med lite fullblod i kanske.

Hej!
Du måste fundera lite på vad du vill använda avkomman till,hoppning eller dressyr. Du är kanske bara intresserad av en bättre typ. Är stoet väldigt grovt ska du nog inrikta dig på rejäl förädling... Hingstar med mycket trakhenerblod både förädlar och förskönar avkomman. Det finns många gångartshingstar med trakhener i. De brukar dock inte vara så bra på att hoppa.

skulle callahan passa henne ???
eller Qalle..????

hur ligger callahan i värden på gångaterna , bra eller dåligt..????

En kompis med ett sto av samma stam valde Quite Easy och fick fram ett riktigt fint sto så Qalle kan säkert vara ett bra alternativ!

Jag hade blandat ihop det, hon har Trombon som pappa och Krocket som morfar.
Rör sig stort och taktmässigt men är ngt långryggad (hennes mor i sin tur var en riktig långtradare).
Trombon-Krocket-Immer

Nu talar jag alltså om moderstoet, inte fölet som blev av en betydligt kortare och ädlare modell.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
520
Senast: Nikan
·
Samhälle Jag funderar kring det här med att söka vård i en annan region än den man bor i. Jag har förstått att jag har rätt att söka öppenvård i...
Svar
2
· Visningar
391
Senast: manda
·
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
965
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka