Vad hade Du gjort??

E

>emelie<

Hej jag har ett litet problem just nu och jag ska försöka förklara så ni förstår....

Jag har två egna hästar ett sto 10 år och en valack 15 år och nu har jag tagit in en ny inackordering och det är en valack på 3 år.
Nu är det så att den nya unga h¨ästen verkar ha lite svårt att förstå de andras signaler.

Jag provade först att ha den nya och stoet i hop ii ett par dar. Men hon saknade den andra och stog och skrek efter honom hela dagarna + att hon tyckte att den nya var alldeles för närgången och inte gick därifrån när hon ville det.

Sen efter ca. 5 dagar fick 15-åringen gå in i hagen också och då blev det ett jäkla liv och han sparkade och jagade 3-åringen ett tag och höll honom borta från stoet. Sen blev det lugnt, men 3-åringen fick absolut inte komma i närheten av de andra. När man skulle ta in mina hästar och inte han så va han på mina jättemycket, retades och sprang runt dom. Och som ni förstår så blir 15 åringen vansinnig och försöker ge sig på den nya. Och då är det inte så kul att hålla i andra änden av grimskaftet :eek: Det blir ju liksom rätt farligt om man råkar komma imellan.

Så vi kom överens jag och ägaren att 3-åringen får gå i en egen hage, då han även fått en spark av den gamla. Men hon vill ju inte ha honom själv jämt vilket är förståeligt så vi försökte i gen att bara släppa i hop pojkarna och det gick hur bra som helst men så fort stoet kommer in igen så blir det samma sak igen....

Och nu ska de på bete stoet och den nya, HUR SKA JAG GÖRA???? :confused:

Hoppas någon vänlig själ kan ge mig nån bra lösning...

Sv: Vad hade Du gjort??

Nu är jag verkligen ingen expert på området men tänkte dela med mig av mina erfarenheter.
Har själv en valack på 15 år, 3 år och 5 år. Dessa tre går bra tillsammans. En period gick 15-åringen med ett sto och även det gick bra (hade även de yngre hästarna där utan några större problem). Men en dag kom det hit ytterligare ett sto, 15-åringen vaktade sitt gamla sto hela tiden, dygnet runt. Var riktigt elak mot det nya stoet. Efter ca 3 veckor gick det någorlunda bra, men det nya stoet fick absolut inte komma inärheten av nån från flocken. Det nya stoet bytte stall.

Ännu senare kom det hit en 2-åring valack. Vi släppte först ihop den och 15-åringen, ett jäkla liv på min gamling. Han ville absolut inte ha med den nya att göra. Vi lät det gå några veckor, men inget förbättrades. Gamlingen stod bara vid grinden och tittade på sina andra kompisar och skulle den nya hästen komma nära så smällde det.
Vi avbröt även detta försök och hästen flyttade.

Nu går mina tre tillsammans och det är inget bråk alls, hur lugnt som helst.
Har förstått att min häst är väldigt känslig så fort det är ston iblandade, men han är även väldigt mån om sin flock. Jag kommer inte släppa in någon annan i flocken eftersom det fungerar väldigt bra där nu.

De råden jag fick när vi var förtvivlade var bara att låta tiden gå och att hästarna skulle göra upp med tiden. Men efter tre veckor kändes det hemskt både mot min gamling och mot nykomlingen, ingen av dom mådde ju bra av att fightas så.

Sen är det ju så att alla hästar passar inte i hop, precis som människor.

Sv: Vad hade Du gjort??

Till Taccotad

VAd skönt att det är någon mer än jag som är satt i den här situationen!

Ja det verkar ju var en liknade situation, för man tycker synd om dom när dom inte trivs tillsammans, men det är synd för jag tycker himla bra om tjejen som har flyttat in och det funkar hur bra som helst.. men jag får väl ge det ett par veckor så får jag se hur det går för jag vill ju att alla tre ska kunna slappna av i hagen...

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
2 011
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 917
Senast: Joro253
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama