vad ha i stallapotek?

hejkompisar

Trådstartare
hej:) jag undrar vad ni har i era stallapotek och vad ni tycker är allra viktigast och vad som kommer till mest användning?

Vi har tittat på de olika stallapoteken som finns i vårt stall (16 inackorderade) och det varierar ganska stort.

Alla har bomull, vetwrap, gasbinda, koksaltlösning och termometer.

Men sen har det att göra med vad man råkat ut för. Min Fröken hade flera hovbölder, alltså har jag gips. Men det har inte Zätas ägare. Denne har istället honungskompresser (mugg), osv osv. Vi har också en väldigt öppen relation kring stallapoteken- man får ta vad man vill, från vem man vill, så länge som man återbördar så fort som möjligt*. Ingen kan ha allt, men ihop löser vi mycket. Vi vill våra hästar väl.

* i övrigt tar man inte andras saker. Eller lånar utan klart medgivande på förhand.

Har inte så mycket utan det som finns är
Bomullsrulle
Koksaltlösning
Parfymfri tvål
Handsprit
Självhäftande lindor
Bomullslindor
Silvertejp
Sax
Engångshandskar
Brems

Sedan finns det även salva, fästingborttagare mm som inte finns i stallapoteket utan på andra ställen.

Jag har även zinksalva (en av hästarna har ljus mule som hon bränner om man inte solskyddar den på sommaren) och kopparsulfat (för hovröta, vilket var länge sedan vi hade men skönt att ha kvar om det behövs).

Jag har alltid material för att kunna ta hand om sår. Har alltid hibiscrub, skumtvättlappar, koksalt (i engångspipetter), bomull på rulle, gasbinda, vetflexlindor och lite olika varianter av kompresser. Ser också till att alltid ha Snögg eftersom det måste beställas från internet och jag inte vill stå utan i flera dagar när behovet väl uppstår.
Sax, silvertejp, termometer och engångshandskar finns också. Och har alltid rena plastsprutor som kan användas för att spruta in koksalt i tex sticksår (brukar diska och koka plastsprutor som använts vid injektioner).

Har också jodopax, sårsalva (brukar bara använda LHP-kräm), sånt vaselin som är bra till mugg och sånt som kan ha blivit över från olika skadetillfällen.

Jag har en jättestor plastlåda som stallapotek och brukar köpa storpack av sånt som går åt i ganska stora mängder när man tex har ett sår som ska läggas om varje dag. Förbandsmaterial blir dyrt i slutändan så jagar ibland billiga storpack tex vetflex.

När min var yngre så hörde sårvård lite till vardagen. Hon gjorde sig ständigt illa så då användes stallapoteket flitigt. Nu händer det väldigt sällan som tur är.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 109
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Foder & Strö I stallet där min ponny står ska man ha någon form av anordning för hö inomhus. De flesta har nåt, några har Haybar eller liknande. Då...
2
Svar
21
· Visningar
2 054
Senast: Lutten
·
Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 409
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar