Vad grilla utomhus? Friluftsliv

lillsmurfagirl

Trådstartare
hej!
När vi är ute på utflykt så brukar vi tamed oss en jätteliten klotgrill. Vi har hittills mest grillat hamburgare, korv, hallomi och kyckling. Har ninåt roligare tips på grillad mat? Försökte med punnbröd men det var ingen hit. Har även funderat på köpa ett mackjärn men antar man då måste ha öppen eld? Kanske man kan skaffa ett plättjärn ha ovanpå grillgallret? Men kanske inte blir tillräckligt varmt.

Vi tänkte vara ute heldagar i sommar så funderar på mat reda.n nu

hej!
När vi är ute på utflykt så brukar vi tamed oss en jätteliten klotgrill. Vi har hittills mest grillat hamburgare, korv, hallomi och kyckling. Har ninåt roligare tips på grillad mat? Försökte med punnbröd men det var ingen hit. Har även funderat på köpa ett mackjärn men antar man då måste ha öppen eld? Kanske man kan skaffa ett plättjärn ha ovanpå grillgallret? Men kanske inte blir tillräckligt varmt.

Läfsor?
Dvs stekta tunnbröd.

Åh vad mysigt! Blev så inspirerad nu att grilla i snön. Synd att barnet är förlitet för att uppskatta sånt.

Är det lätt göra utomhus? Får googla
Lätt är kanske överdrivet. Måste ju ha med deg (en påse mjöl och kryddor och sådant och en påse filmjölk och en bunke) och ha en kavel och ngt slags stekpanna. Har gjort utomhus. Men jag trodde ni strävade mot svårt. :o

(Grillade grönsaker i nät är kanske lättare.)

Senast ändrad:
Fisk är otroligt gott, förbered genom att packa in dem i folie och sedan är det bara att slänga dem på grillen. Samma sak med potatis, återigen folie och sedan ha en liten låda med tex kryddsmör eller liknande. shishkebab med olika grönsaker är :d Man kan ju faktiskt även ha soppa som man värmer över grillen.

Sedan var det väl en diskussion här på buke tidigare som handlade om några slags bröd som kolarna lagade med stekt fläsk till? Edit! Lite googling och de kallas kolbullar. :up: Men när man ätit dem har man nog inte så mycket energi att röra sig. ;)

Tittar du på Outlander kan du göra bannocks eller känner för att leka Historieätarna kan du försöka dig på en sk ash cake.

hej!

Kolbullar! Du behöver dock en liten stekpanna men sen steker man fläsk och sen häller på pannkakssmet, i stort sett fläskpannkaka men det låter mer spännande med kolbullar. :D Med en stekpanna kan man även göra mer saker, grytor och soppor som går att värma på grillen.

Fläsk! Sidfläsk kryddat med citronpeppar.
Annars är jag en varm anhängare av murikka. Skav av valfritt kött med wokgrönsaker, svamp och en gräddskvätt...mmm

Det är väldigt gott tycker jag att blanda ut kött med vegetariska alternativ. Jag gillar bl a champinjoner, majs, zucchini och aubergine. Eller en kall sallad som kan kompletteras med ex grillad halloumi.

Fisk i paket har redan nämnts, min favorit är att fylla den med tomat och vitlök, blir hur gott som helst! Gillar också stekhäll, där det är lätt att blanda ihop skav och grönsaker som man sedan äter i bröd. Renskav blir supergott tillsammans med sås på lingon och yoghurt. :d

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka