vad göra?

Mitrolle

Trådstartare
Har en äldre häst som är väldigt fräsch - men - har haft en svår skada i en bakkota för ett par år sedan. Hon har funkat bra hittills och gör det fortfarande, men nu börjar motsatta frambenet att vara lite svullet.

Jag gissar att hon går och avlastar bakbenet, men vad ska man göra? Hon är inte halt.

Det är inte någon idé att böja bakbenet eller så för att se, för då är hon halt på det, det är såpass illa däran av skadan att hon inte ska böjas. Men hon fungerar för ridning.

Men ska man låta henne vila, behandla, eller? Jag blir så orolig, vill ju att hon ska må bra flera år till... :(

Jag lindar nu med Back on Track, har inte gjort det så jättelänge nu, tänkte se om det ger resultat. Det var positivt för henne när hon hade skadan iaf, tror det hjälpte läkningen bra.

Sv: vad göra?

Jag tror mer på lugnare ridning än att vila helt när hästen är till åren.
Jag hade nog kontaktat ET el massör för att se om hon har fått nån spänning av att ev gå och avlasta.

Precis som du säger så ger en äldre häst reaktion på böjprov, även om den inte varit skadad, det är inte alls ovanligt....

Ring och rådgör med veterinär så får du stillat din oro....

Sist jag hade ute någon var det en kiropraktor och hon var superfräsch sa han. Helt jämnt musklad och i väldigt fin form, inte sned i skelettet heller någonstans. Men det är ett bra tag sen nu.

Jag brukar känna igenom henne själv muskulärt och man känner väldigt tydligt på henne i ridningen om hon är stel/sned eller så. Men jag har inte känt något alls.

Får nog kolla med någon ändå. För jag vill ju inte att hon ska bli obrukbar. :(

Om hästen har ont i ett ben vill den gärna avlasta och därför är det lätt att den överanstränger ett annat ben.

Jag hade provat att linda båda bakbenen, om detta inte hjälper linda diagonalt eller till slut linda alla 4 benen för att hjälpa till att hon inte överanstränger sig i ett annat ben.
Sedan kan man prova sig fram vilka ben som gör mest nytta att linda.

Min gamla vallack kan med lätthet stå på ett framben och ett bakben,dvs diagonalt och "väga" när hovslagaren tar för lång tid och hästen har tröttnat. Brukar funka för han blir väldigt tung då.

Lycka till
kazam

Hon har lindade bakben hela dagarna och nu har jag även lindat det frambenet som var svullet... Kommer nog få linda det 4e med eftersom man ju gärna ska linda båda om man ändå lindar.

Ja suck!
vad gör man inte för sina älsklingar, men man tröstar ju sig alltid med att om det hjälper hästen så ska väl inte jag klaga.:crazy:

Tycker inte du ska ställa av, men ta det lugnt, skritta henne nån vecka och se om det kanske hjälper lite.

Sen behöver det inte vara skadan som gör det, kan vara att det ÄR frambenet som det har hänt nåt med, hon kan ha trampat fel, halkat eller på annat sätt överansträngd det.

Har ju också en gammling, så jag vet hur det är. :)

Tack för tipsen!

bad mamma att prata med vet. i morgon (han har teletid på morgonen och hon har utsläppet och kan kolla hur hon ser ut i benet med)

tänkte se om vi kan få lite av nånting utskrivet (typ finadyne) och sedan skritta henne i 14 dagar och ta det lugnt. ge henne en liten behandling helt enkelt.
får höra i morgon vad vet. har sagt.

Veterinären ville komma ut och titta så han kommer i morgon på f.m. !

Får hoppas att han skriver ut något som vi kan ge, för jag tror det är vad hon behöver, inte enbart "vila".

Liknande trådar

Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 220
Senast: Unhappy
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 768
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst i våras som tidigare varit behandlad VF carpus samt HB knä. Varit fullt igång sen början av 2020. Jag märkte i...
2
Svar
21
· Visningar
4 484
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar