Vad göra?

Aliil

Trådstartare
Oki så här ligger det till. Chefen har för ca en månad sen skaffat en ny (vuxen)hund (A). Sen innan har han en äldre hund (S).

Sen a kom har båda hundarna inte kommit överrens. Dom ryker ihop titt som tätt.

Så idag släppte vi ihop hundarna för att låta dom göra upp. Medan vi såklart var berädd att ingrippa med vatten om det skulle gå överstyr.

Men det som utspelade sig var inte två hanhundar som slåss om rangordningen. Utan en rädd hund och en som inte riktigt vet vad han ska göra.

Då A e en pratglad hund och pratar genom att morra. Så även när han e rädd/osäker. Vilket gör att S inte vet om A morrar pga att han e aggresiv och vill slåss, samtidigt som A vissar att han inte vill slås. Vilket gör att S anfaller A och A har blivit rädd för S.

Så hur kan vi lära dom båda hundarna att komma överräns? Att A bara "pratar" och att S inte är farlig?

Sv: Vad göra?

Hur klarar A och S att umgås med andra hundar? Är det A:s osäkra kroppsspråk som är problemet? Eller har S problem att tolka även andra hundars signaler? Vad händer efter att de ryker ihop? Löser det upp sig då eller fortsätter bråket? Eller vågade ni inte låta det fortsätta?

Vad händer när chefen är tillsammans med A och S hemma? Kan de koppla av och vila tillsammans? Vad händer när ingen är hemma?

Både A och S går ihop med andra hundar. Men As morrande var även lite problem med min hund ibörjan. Hon viste inte riktigt vad han ville. Men inte så att dom rök ihop eller så. Utan mera att min gick sin väg. Nu när hon har lärt sig att det inte betyder något bryr hon sig inte om det.

Äver S går ihop med andra hundar.

När dom ryker ihop slutar dom inte. Utan vi fick spruta vatten på dom när det gick för hett till (A började skaka om S rejält/bet honom vid strupen).

När chfen e hemma måsta han ha hundarna i skilda rum för att dom ska kunna koppla av. + för att dom inte ska ryka ihop (hit in tills har det bara hänt hemma). Så när han inte e hemma e dom åtskilda.

Ha hundarna åtskiljda med galler inomhus och gå långa promenader med dom i neutral miljö är vad jag skulle gjort till att börja med.
Inte ha några leksaker/ben/godis som kan trigga eventuell försvarslust när man sedan har dom ihop.

Promenader går chefen med dom och har gjort det sen han tog hem A. A och S träffades även på neutral miljö.

Galler har jag förreslagit men inte gått hem hos chefen...

Det finns inga ben/leksaker då chefen inte vill att dom ska ha några. Samma sak med godis.

Liknande trådar

Övr. Hund Min killes familj har två hundar, en grey och en whippet. De är båda trevliga och har aldrig haft problem med att träffa nya personer...
Svar
13
· Visningar
1 335
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 477
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
989
Senast: igbest
·
Hundträning Min mammas hund säger ofta till andra hundar om dom kommer för nära. Hunden har hälsat på grannhunden vid flertalet tillfällen. Mammas...
Svar
3
· Visningar
1 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka