Vad göra med protesterande kisse?

Destiny_D

Trådstartare
Nu gäller inte det här mig, utan en kompis till mig. Hon har en kattdam på 9 år (innekatt). För tre år sen fick dom tillökning i familjen med en liten son. Under den graviditeten var katten lite skum och visade klart vad hon tyckte. Hon bet blivande mamman. Inte hårt, utan markerade mest bara. Efter det har hon tytt sig mest till killen i familjen. Nu ska dom ha sitt andra barn i september och katten går dom på nerverna. Hon har börjat bita mamman igen. Dessutom har hon kissat på golvet i tvättstugan två gånger på fem dagar. Nu ringde min kompis och var förtvivlad, för hon vet inte hur hon ska göra. Hon hade ringt till olika katthem, men fått svaret att dom inte ville ta emot katten för hon var för gammal. Nu börjar hon t.o.m. fundera på att avliva katten, för hela familjens bästa. Hon vet ju inte hur katten kommer att reagera när nästa bebis kommer i september. Fast hittills har katten aldrig rört eller gjort nåt mot deras son.

Hur skulle ni ha gjort? Vilket är det bästa för katten? Går det överhuvudtaget att göra om en innekatt till utekatt, när katten är så pass gammal?

Har ni några fler tips om vart man kan vända sig för omplacering i Stockholms-trakten?

Tacksam för svar!

// Destiny_D

Sv: Vad göra med protesterande kisse?

Mår katten dåligt skulle jag omplacera eller ta bort den, tjejen har inga föräldrar eller annan släkt som kan ta hand om den? Då är den fortfarande nära.
Att göra om en katt till utekatt kräver invänjning, min äldsta bodde inne sitt första år, sen har han börjat få gå ut och jag har bara för någon vecka sedan kunnat släppa ut honom och stänga dörren och fara härifrån och han klarar sej själv.
Då har vi tränat på att vara ute sen i augusti förra året.

Sv: Vad göra med protesterande kisse?

Tyvärr så har hon ingen hon känner som kan ta hand om katten. Jag är mest inne på att faktiskt ta bort henne. Hon har ju ändå levt 9 långa, bra år med sin familj. Så jag har sagt åt min kompis att faktiskt överväga det. Katten har fått vara ute när dom har varit på landet ibland, men det har funkat sådär.... Hon har aldrig blivit "uteanpassad" helt. Katten har alltid varit tvungen att ha sin låda i närheten, och hon har aldrig velat vara ute mer än nån timme i taget. Problemet är att så fort katten har hört en bil så springer hon ut på vägen och kastar sig raklång :confused: . Inte det bästa kanske....

Jaja, vi får väl se vad som händer.... Får bara hoppas att allt löser sig till det bästa för både katten och familjen.

Tack för ditt svar! // Destiny_D

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 747
Katthälsa Hej Min kära katt som just fyllt 11 började uppvisa tecken på att ha ont för en månad sedan. Hon har varit som en kattunge hela livet... 2
Svar
32
· Visningar
5 452
Senast: kratbran
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten... 2
Svar
24
· Visningar
4 600
Senast: Alexandra_W
·
T
Övr. Katt Hej Ber om ursäkt då detta säkert blir lite långt men ska försöka hålla det kortfattat.. Jag skaffade min katt för ungefär 6 år sedan...
Svar
2
· Visningar
1 752
Senast: Tass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka