Vad göra med "gammal" saltsten?

C

caramelle

Jaaa, när saltstenen är nästan slut, c:a 1/4 kvar så brukar den på nått sätt gå sönder och ramla ut! Att den går av på mitten eller något liknande. Men med tanke på att det blir så himla mycket spill så kanske ni har nått smart tips? :D Hur gör ni när ni hittar en halv saltsten i spånet?

Nu undrar jag bara för de med tips om den överblivna saltstenen, alltså inte för att förebygga den genom att skaffa annan hållare. Så det gäller sån där sittapåväggengrej. Hoppas ni är med :angel:

Sv: Vad göra med "gammal" saltsten?

Aha! Det var ju smart! Om det är tillräckligt stor då? För om det är mindre bitar så kanske hästen tuggar på dem? Har du nån erfarenhet?

Superidé ju:bump:

Där jag varit har vi alltid lagt resterna i krubban om sådan finnes. Annars kan man försöka lägga den vid maten eller på en plats där hästen inte gräver runt i spånet så mycket. Kanske i en hink?

Det gör nog inte så mycket om dom tuggar i sig bitar, jag tror dom är ganska duktiga på att se till så att det inte blir för mycket
Förut tuggade min gubbe ofta i sig bitar av saltstenen (han måste ha trott att det var en tuggleksak eller nåt :p)

Jag lägger de bitarna i en box där jag har en "lådehållare" i stället! :D

(Jag kunde inte låta bli, det är inte ett "köp en annan hållare" svar, bara nästan! :D :D)

Jag kastar bitarna och köper en ny! Med tanke på att stenen inte kostar så många kronor har jag aldrig funderat över "spillet"....

Aha! Det var ju smart! Om det är tillräckligt stor då? För om det är mindre bitar så kanske hästen tuggar på dem? Har du nån erfarenhet?

Superidé ju:bump:

Det gör inget om hästen äter för mycket under ett par dagar, för längre tid än så lär det ju inte ta innan det är slut om hästen knaprar mycket på en gång.

Min erfarenhet säger att hästarna brukar ta det mycket bra, de sorterar ut satlbitarna när de äter ordinarie foder och äter av dem i lagom takt.

Det verkar vara olika, nån som gör något annat med sina gamla saltstenar? :)

Det var ju ett till exempel. Men om man inte har några får då? :rofl::D

jag lägger det i krubban, tills jag köpt en ny. Då slänger jag spillet.

Har en låda med saltstenar i stallet, så när den är så liten att den bara trillar ut slänger jag och sätter in en ny. Möjligtvis kan jag lägga den i krubban nån dag, men det kostar typ en tia med en ny sten så det känns löjligt att spara på småbitarna:D

Liknande trådar

Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 212
Senast: skuggi
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 119
Senast: Janni
·
Övr. Hund Jag har en dansk/svensk gårdshund på cirka 1,5 år. På många sätt är hon en underbar och mysig hund men hon har vissa beteenden som jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 112
Senast: martha
·
Övr. Djur Jag är så himla trött på att se djur behandlas på ett dåligt sätt. Jag är så less på att se djurägare med mottot "de överlever"- vadå...
Svar
16
· Visningar
1 624
Senast: maalin_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka