Vad göra med älgskav?

gul_zebra

Trådstartare
Har köpt en förpackning älgskav. Har aldrig någonsin tillagat något dylikt.
Förutom att bara steka på som det är, har ni tips på maträtter att göra av det? Gärna hyfsat kalorisnåla sådana! :)

Instämmer med @smedsussie och du behöver ju inte dränka i grädde samt att för något sådant här duger det bra med matlagningsgrädde. Älg är så magert i sig att det behöver lite fett för att bli gott.

Har du inte tillgång till kantareller blir det bra med champinjoner, det viktiga är att få med svamp.

Jag är rätt glad över att jag inte måste lyda helt här, för jag verkligen avskyr alla former av svamp... :angel: Tyvärr undviks potatis helt just nu också pga kalorierna. Tyvärr, för annars hade jag garanterat skaffat mig en älgstek nu när det är säsong och ätit med sky, potatis och svart vinbärsgelé :d

Om det är kalorier som ska undvikas, undvik då bruk av kniv o gaffel samt sked så är mycket vunnet ;)

Dvs undvik att intaga någon form av näring.

Jag föredrar att jobba och att röra på mig, då har jag friheten att kunna inmundiga mat som smakar bra, ser bra ut, dvs en fröjd för både öga o gom.
millan_130125b.jpg

Senast ändrad:
@gul_zebra
Potatis innehåller ju väldigt få kalorier/100 gram :)
Blev tvungen att googla... Hur i hellskotta har jag inbillat mig att potatis innehåller sjukt mycket kalorier?! :o Tack! Här ska bannemig kokas potatis till den sej jag har i frysen i veckan! Och så får det bli älg med potatis och sky :d

Om det är kalorier som ska undvikas, undvik då bruk av kniv o gaffel samt sked så är mycket vunnet ;)

Dvs undvik att intaga någon form av näring.

Jag föredrar att jobba och att röra på mig, då har jag friheten att kunna inmundiga mat som smakar bra, ser bra ut, dvs en fröjd för både öga o gom.
Alla är vi olika, för mig funkar begränsning av kaloriintag bäst. Motionerar gör jag när jag känner för det samt i form av vardagsmotion - mer än så har jag varken tid, energi eller pengar till så då får jag ju se till att äta nyttigare istället :)
Så hemskt är det inte, senast igår kunde jag tex unna mig två hamburgare genom att byta ut brödet mot salladsblad :d Och saknas något med för mycket kalorier (jag skulle döda för en kebabpizza...) så får jag äta det på någon ätardag som jag fram till nu haft en gång i månaden. Jag får äta den där kebabpizzan och allt annat onyttigt jag vill, det får bara vänta lite eller dras ner i mängd. Här är det spurt utan ätardagar fram till jul så det blir en pizza i mellandagarna! :D

För mig finns det två sorters mat
1 , för rent näringsintag, oftast ensam när det sker
2 tillsammans med goda vänner o sambo

De två har en sak gemensamt, det ska smaka bra.
fast för nr 2 är jag beredd att lägga ner både avsevärt mer tid, arbete o pengar.

För god mat i goda vänners lag är en av livets höjdpunkter. ;)

Liknande trådar

Hemmet Mobilberoende-tråden fick mig att tänka på att jag i princip varje dag fastnar i mobilen direkt på morgonen, en vana jag gärna blir av...
Svar
12
· Visningar
427
Senast: Rugge
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
439
Senast: Twihard
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 167
Senast: LiviaFilippa
·
Fritid Jag har snart semester i två veckor. Till en början var tanken att åka till Finland då, men av olika anledningar blir det nog inte av...
Svar
11
· Visningar
813
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama