vad göra av vattenskålar

LillaMy84

Trådstartare
Hur har ni andra som har både djur och barn löst vattenfrågan?:p.
Till djuren alltså:p. För det kan väl omöjligt bara vara mitt barn som älskar att bada i vattenskålarna?

Jag har försökt att låta honom hållas, men intresset dalar inte ett dugg hos den unge herrn , har även provat att gömma skålen, men det tog ju inte lång tid innan han hittade den också..
Har funderat på väggfästen, men problemet där är att den ena hunden är rätt liten och det känns som att man nog får mer spridning på översvämningen när skålen töms från högre höjd.

För att undvika missförstånd, så är detta inte nåt jag egentligen är så brydd över, det är ju bara vatten.. men finns där enkla lösningar andra kommit på är ju inte det så tokigt ..

Sv: vad göra av vattenskålar

Mina hundar har inte tillgång på vatten inomhus hela tiden. Om de är törstiga så ber de om vatten och jag brukar ställa ner en skål då och då ifall de vill dricka. Vill de inte det tar jag bort skålen igen. Om hundarna bor inne hela dagen kan du ju ge dem en skål innan varje gång ni går ut, eller kanske direkt efter.

Vi har kört en kombination av att låta honom hållas (barnet är väldigt förtjust i att torka upp så han hällde ut skålen, sprang och hämtade handduk och roade sig med torkningen under ett bra tag) och att ställa skålen utom räckhåll. Tog 2-3 månader men nu får skålen stå ifred.

Det är ungefär så det ser ut för tillfället:)
Men vill helst ha fri tillgång på vatten, mycket för att de alltid haft det men också för att jag antagligen är lite sjåpig och inte tror att de kommer att fatta att man måste säga till:p

Vi har kört en kombination av att låta honom hållas (barnet är väldigt förtjust i att torka upp så han hällde ut skålen, sprang och hämtade handduk och roade sig med torkningen under ett bra tag) och att ställa skålen utom räckhåll. Tog 2-3 månader men nu får skålen stå ifred.
:rofl: :love:
Hur gammalt var barnet i fråga? Lillen är ju inte så gammal än, men man kanske kunde ge honom en handduk och se vad som händer:D han gillar ju att "kleta" ut saker med händerna

vi har vatten framme, och några olyckor har skett, men annars har jag kört på att hundens vatten och mat är förbjudet att leka med.
Vatten leker man med i badrummet.

Det körde vi också med, tills dottern kom på att hon vill mata lilla hunden... Och det var så hjärtskärande att säga åt henne, hon är så glad och hämtar en kula i taget och matar hunden. Så hon får hållas...

TS, när dottern blir alltför vild med vattenskålen så brukar vi ställa upp den nån timme, då glömmer hon av sig och sedan får den stå i fred iaf några timmar.

Så gjorde vi med. Det är ju en snabbt övergående period när dom vill "pilla på allt" utan att man kan förklara och för att undvika onödiga diskussioner så ställde vi undan vattnet.

KL

Vi har två vattenskålar, en ute på verandan och en i badrummet. Vi har grindar ut till hallen, så hall och badrum (och trapp och övervåning) är barnfredad zon. Hundarna är ju för det mesta på den barntillåtna sidan, men emellanåt när lillkillen blir lite väl intensiv så skickar vi ut dem för att i alla fall de ska få lugn och ro. :crazy: Mellan kl 20 och 08 så är grindarna öppna och dagtid är hundarna ute rätt mkt. Så det går nog ingen nöd på våra jyckar :)

Det var ungefär i det här läget vi gav upp att försöka ha vattenskålarna i köket:
Bild0338.jpg

Vi har också samma dilemma, jag har ställt undan dom helt enkelt. Orkar inte passa på lilleman hela tiden och vill inte ha ett sjöblött golv. Ställer ner skålarna när han sover osv och är hundarna törstiga eller hungriga brukar dom vara duktiga på att säga till.

Han blir 2 i slutet av juli men har låtit bli vattenskålen i några månader. Han har hämtat handduk och torkat (först tillsammans med en förälder men sedan själv) sedan han började kunna gå.

:D Vad nöjd man kan se ut:D

Jag fattar inte vad som hände, min vattenrädda skrutt gjorde en tvärvändning och nu skulle han kunna sitta och plaska hur länge som helst:p
skl.jpg

Han brukar ibland komma på att han måste kolla om vi glömt att ta bort skålarna, inte dåligt vilken fart han sätter av i då:p

Jag fick förresten tips om att köpa en stor skål med såna anti-spillkanter.. Nån som provat? För det är ju egentligen inte plaskandet som ställer till det, det är ju när skålen ska flyttas som det mesta åker ur och det blir vatten _överallt_

Jag tror vår lille är lite liten än, men nåt sånt får det bli framöver tror jag, om nu intresset skulle kvarstå såpass länge:D

@feel
söting:love: Jag förstår att hon får hållas:D Hur gammal är hon?
Här äts upphittade (tack och lov är dom inte många!) doggykulor upp, finders keepers är mottot som gås efter:o:D

@Calazirya+Donnatello
Egentligen tycker jag det är rätt kul att se honom leka med vatten, men just hundarnas skålar rymmer ju lite väl mkt, så det får nog bli fortsatt på den linjen.. Eventuellt prova att ha framme nån sån tung skål med kanter:)
Får bara försöka få till nån rutin med att komma ihåg att ta bort den, är mycket bättre på att ställa fram den nämligen :o

Senast ändrad:

Vi har antagligen en stund kvar tills skålarna får stå ifred på golvet:D
Han är ju bara 10 månader än, men kanske kan torkandet börja intressera honom snart iaf:idea:

Hon är 14 månader nu. När hon var i samma ålder som din åt hon också upp alla kulor hon hittade, gick även till skålen och försökte äta. Men vips en dag så förstod hon att det var hunden som skulle äta kulorna! Hur söt som helst är, hon blir totalt överlycklig när hunden äter ur handen på henne :love:

jag har ju "bara" katter, men de ska ju också ha vatten.
Vi har satt en ca 10 cm lång hasp på dörren till badrummet, så att dörren står på glänt - katterna kommer in men inte barnen.
Fast har man en stor hund så funkar ju inte det, för då kan även barnet tränga sig igenom gluggen....

Och vi har flyttat upp kattens mat och vatten på en hylla i hallen. Lättare med katt än med hund.

Med första barnet hade vi hundens vattenskål framme som vanligt men tog undan den när han blev för ivrig och skulle på den hela tiden. Katten har sen tidigare sin matskål + vatten uppe på en bänk. En period hade vi kattmaten i ett rum där vi haspade dörren med en 10 cm hasp så bara katten kunde komma in där.
Nu är barnen 3.5 och 5 och låter vattenskålarna vara ifred. Fast häromdagen trillade 5åringen med rumpen före rakt ner i hundarnas stooora vattenskål. Då blev det en blöt gosse och ett väldigt blött golv!

Mina barn har aldrig brytt sig om hundskålarna med vatten så jag har inte haft det problemet. Var nyligen hos en kompis vars dotter härjade vilt i vattenskålarna och hon hade ställt hundarnas vatten ute på trappan istället. Hundarna är ute så mycket att det funkade bra. Beror ju på hur man bor då förstås.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka