Vad göra åt sår?

Oxxx

Trådstartare
Åkte ut till stallet igår för att ta hand om hästen. Hittade då ett sår nedanför kotan, frambenet, hon har antagligen lyckats trampa sej själv med broddarna. Hon var dessutom varm och lite svullen, haltar dock inte. Samma sak idag.
Men frågan är nu vad man ska göra åt detta sår?, då hon antagligen har fått svullnaden och värmen därifrån (fullblod :smirk: ). Hagen är just nu en lerpöl och att få lera in i såret är ju inte så jättebra. Att linda går inte heller, då leran antagligen kommer in innanför lindan.
Det jag söker är någon salva att sätta på såret som stelnar och blir som en skyddande hinna, finns det? Fick nånting på S (tror det var så) av en bekant i stallet, men den var tyvärr helt torr rak igenom, ingen annan i stallet hade något liknande, dessutom var den receptbelagd.
Någon som vet hur jag ska göra? Ska iväg och prova ut sadel på onsdag och vill gärna ha en fräsch häst då.

:bow: :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad göra åt sår?

det finns nån sårsprey som blir som en plastig hinna. vet tyvärr ej vad den heter.
 
Sv: Vad göra åt sår?

såret kanske är ca 2 cm2 .
Skyddar verkligen helsan som en hinna? Såren brukar ju oftas bara bli mer blöta och får aldrig någon sårskorpa?
 
Sv: Vad göra åt sår?

nej det är det inte. har du möjlighet så kolla i nån bra häst butik
 
Sv: Vad göra åt sår?

Nej men ett sånt litet sår är ingen ide att göra nåt åt tycker jag.
Det läker ju på en dag, iaf på mina hästar men jag vet inte, din kanske är känslig?
Spraya på sårspray och låt det vara.
 
Sv: Vad göra åt sår?

Jag skulle spruta på väteperoxid morgon och kväll, kokar bort alla små läskiga bakterier:D
Sen skulle jag ha kompres på under natten med Streptocillin på (receptbelagd, pencillinsalva)..Så har jag gjort i många år, när de fått ngt sår, så jag vet att det funkar;)
 
Sv: Vad göra åt sår?

Jag skulle också tycka att det inte var något att göra åt, om det inte både hade gjort en svullnad runt kotan och värme i benet. att det dessutom är lera i hagen göt mej mer orolig :crazy: .
Hon har väldigt känslig hud och det tar ett tag innan sår läker på henne.
Tack för tipset. :bow:
 
Sv: Vad göra åt sår?

Tack för tipset :bow: . Men jag har just nu ingen lusta att betala dyra vet. räkningar för att någon ska komma ut o skriva ett recept. Jag får hoppas att det läker på annat sätt, annars ringer jag såklart vet.
 
Sv: Vad göra åt sår?

jag gör som "rocki" men när vi haft den typen av skador när det är så geggigt, har vi laggt ett zinkbandage på i hagen så det inte går i så mkt. smuts. streptocillin brukar min vet. skriva ut per tel. (eller åker jag innom, h*n brukar ha det hemma).
 
Sv: Vad göra åt sår?

Kan du inte använda en sån där stretchig klistig linda då? Den borde väl inte släppa igenom leran? När hästen är inne skulle jag låta såret vara fritt så det har en chans att lufttorka och få en skorpa, det är ju det mest naturliga skyddet... Väteperoxid är bra också!
 
Sv: Vad göra åt sår?

Ojojoj , sådana saker är ganska viktiga att veta i förhand :crazy: , men de e lugnt de här fixar vi :D

Jag skulle först tvättat såret, kanske med koksaltlösning eller något, dont know . Sen skulle jag satt på hälosan, och sedan sårspraj (hinna som skyddar såret ) . Hoppas det löser sej :D ;)
 
Sv: Vad göra åt sår?

Har du köpt ny häst, vad roligt!:)

Min är ju lite av expert att dra på sig sår, och helst undviker jag att ha salvor i . Brukar tvätta rent ordentligt med vanlig koksaltlösning, sen lägger jag på en liten kompress och lindar runt med fixomull. Det är en bred tejp, finns att köpa på apoteket (den andas). Brukar sitta kvar även i de lerigaste hagar;)
Är min flicka svullen av såret brukar jag lägga våtvarmt omslag nattetid, svullnaden brukar försvinna på några dagar då.

Kan du inte pm:a mig om du orkar, är nyfis på vad det är för häst:p
Och du - Fullblod är underbara individer, även om man får tvätta och fixa med sår lite oftare än andra kanske:D
 
Sv: Vad göra åt sår?

Skillingaryd salva är helt klart bäst! (tycker jag!).
 
Sv: Vad göra åt sår?

~kl~

Jag brukar tvätta med såpa och vatten, bara hålla det rent.

Broddtramp och småsår är inget ovanligt och fullblod kan vara lite märkliga med salvor och sånt. Jag fick in arnika i ett pyttelitet sår, och vips så hade hon i princip lymfangit dan efter :)

Tvätta och håll rent, låt det lufta...
 
Sv: Vad göra åt sår?

Min pålle gjorde precis samma sak för några dagar sedan. Trampade sig med brodden på insidan av frambenet, ett litet sår bara, men känslig som hon är så blev hon svullen och varm (inte halt).

Jag gjorde rent med Väteperoxidlösning, jättebra för små sår, sedan smörjade jag på penicillinsalva och lindade benet (lindade båda benen). Våran hage är också ganska lerig, men jag lindade hårt och hade padd under så det kom nästan inte in någon lera!

Andra dagen var det lite bättre, men svullnaden runt såret var fortfarande kvar. Då gjorde jag ett jodapax-omslag. Jag dränkte en bit fetvadd i jod sedan lindade jag biten på benet med hjälp av en självhäftande linda. Sedan vanliga lindor över det.
Dagen efter var det helt borta!

Lycka till :)
 
Sv: Vad göra åt sår?

Oxxx skrev:
Tack för tipset :bow: . Men jag har just nu ingen lusta att betala dyra vet. räkningar för att någon ska komma ut o skriva ett recept. Jag får hoppas att det läker på annat sätt, annars ringer jag såklart vet.

Har man häst så kostar det att behandla dom.
Men du kan ringa Vet. och be honom/henne ringa in receptet direkt till apoteket.

Har själv haft en sådan skada och det läker med den salvan + linda med självhäftning.

Lycka till!
 
Sv: Vad göra åt sår?

Jo nog vet jag att det kostar att ha häst. Är inte helt nybörjare ( ;) )med tanke på att min förra häst åkte fram och tillbaka från klinik där de behandlade med medel som inte försäkringsbolaget betalade :crazy: .

Tack för tipset :bow: , verkade lite bättre idag med svullnaden, men såret har inte börjat läka än :crazy: .
 
Sv: Vad göra åt sår?

KL*
Tack alla för tipsen :bow: . Har aldrig haft problem innan att ett ben har svullnat pga ett sår.
Idag hade svullnaden gått ner lite, men såret ser fortfarande färskt ut, har inte blidats någon skorpa än. Jag avvaktar några dagar, annars ringer jag ut vet.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 006
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 706
Senast: MiniLi
·
Hästvård Detta blir första vintern med min häst. Kom överens med hovis att bara sätta traktbrodd vid senaste skoningen (var halt ute just då)...
Svar
12
· Visningar
1 327
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Upptäckte för en stund sedan att min fyra åriga unghäst har fått ett sår vid senan/kotan, ca 3-4 kanske något mer långt. Svårt att...
Svar
5
· Visningar
1 130
Senast: Krans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp