Vad göra åt hostan?!

D

dressyrfoderhast

Jag behöver lite råd.

Min 14 åriga häst har ofta problem med hosta. Han är väldigt känslig för damm och kräver väldigt speciell omvårdnad för att inte börja få besvär med andningen. Speciellt på våren och hösten har han det jobbigt när det är fuktigt ute.

Vad jag inte förstår är dock vart problemet sitter! Hästen är genomkollad på klinik med en slang ner i halsen: Inget slem där eller i lungorna. Lyssnar de på hans lungor med stetoskop hör de inga avvikelser. Han reagerar inte på hostprovocation.

ÄNDÅ så hostar han ibland så att det låter som om han kommer att kvävas. Det är roslig andning och man hör att han inte får upp slemmet när han hostar utan drar ner det i halsen igen. Jag fattar inte vart slemmet sitter och varför veterinärerna inte hittar något!?

Nu har han gått igenom sin andra kur av vetipulmin (stavning?) helt utan någon förbättring alls.

Veterinärerna verkar inte märkvärt bekymrade över detta. De skriver gladeligen ut mer medeciner som inte fungerar och säger att jag ska hålla honom ifrån damm... :confused:

Det verkar finnas rätt mycket naturmedeciner och olika trix och knep för att bota hosta men det största problemet upplever jag såklart är slemmet som han inte får upp. Jag vill ju inte döva symtomen så att han inte hostar när halsen är full av slem!

Hur starkt är vetipulmin? Finns det ännu starkare slemlösande medeciner till hästar?

Sv: Vad göra åt hostan?!

Ventipulmin är inte slemlösande, det är bronkodilaterande. Dvs det vidgar luftvägar som dragit ihop sig av spasmer. Det har absolut sin plats vid behandling av luftvägsproblem då det dels hjälper andningen men även gör det lättare få upp slemmet.

Men det tunnar inte ut/löser slemmet! Så det kan (och brukar) kombineras med slemlösande om hästen har slem som behöver upp. Till häst finns Fabrol, dyrt - man kan även använda acetylsystein som är den humana versionen av samma verksamma substans. Det gör slemmet tunnare och mer lättflytande, så det blir lättare att hosta upp det (och för en häst lättare att det rinner ut av sig själv när hästen har huvudet lågt)

Nu har de ju bedömt din häst inte har ngt slem att tala om, så kanske därför de inte satt in slemlösande. Min dammallergiker fick både luftrörsbehandling och slemlösande trots att han inte hade spec mycket slem. Ändå kom det ut oanade mängder när han väl fick sitt slemlösande.

Men, diskutera med veterinären igen (acetylsystein och fabrol är receptbelagt), men som sagt Ventipulmin är inte alls slemlösande, utan det får luftvägarna att slappna av så det på det viset blir lättare få upp slem.

Vad har du fått för råd gällande foder, uppstallning et c? Om det är en känslighet mot damm et c, så är det ju oftast de åtgärderna som är viktigast!

Det första jag hade gjort när hästen börjar hosta är att se över stallmiljön och grovfodret. Kanske prova ha hästen på lösdrift och se om det blir bättre. Bara en sån sak som att sopa när hästarna är inne, stänga dörrar och fönster försämrar stallmiljön väldigt mycket!!
Kolla också grovfodret så att det håller bra hygienisk kvalité.

Blöta hö/ensilage ifall hästen får det. Blöta/fukta även spånet eller underlaget i boxen ifall hästen står inne. För mig räckte det med att blöta höet så blev min ponny MYCKET bättre. Den hade liknande symtom som du beskriver.
Hoppas det kan hjälpa! :)

Om du är inne på att pröva örtpreparat kan du ju göra en honungslösning själv väldigt enkelt och billigt. Jag kokar upp vatten i en kastrull (ca 1,5 l) och låter det svalna något. Tillsätter sedan en matsked honung och vips har du ett jättebra honungsvatten. Detta ger jag vid behov (sprutar in i munnen). Ev morgon o kväll ca 1/2 dl. Har i alla fall hjälpt min bronkithäst och det är ju ett rent naturpreparat.

jag har gjort samma som hekla fast med lite avkok på timjan i också när jag nån gång haft förkyld/hostande häst. Nu har mina bara hostat en dag eller två så det är ju inte alls samma problematik men kan ju vara värt att prova.

ang uppstallning så hade jag provat lösdrift om du har möjlighet till det, och/eller strö med dammfritt material som halm eller pappers-strö. Att ha god ventilation, sköta rykt utomhus och att låta bli att sopa när hästen är inne också givetvis.

ang uppstallning så hade jag provat lösdrift om du har möjlighet till det, och/eller strö med dammfritt material som halm eller pappers-strö. Att ha god ventilation, sköta rykt utomhus och att låta bli att sopa när hästen är inne också givetvis.

Halm är absolut inte varken dammfritt eller sporfritt och oftast 'rena döden" för en hosthäst.

ok sorry, har inte använt halm själv så det visste jag inte.. antog att det är (ska vara) torra strån och inget annat. Enda gången jag har köpt en halmbal var den blöt så den kasserades...

Ah, då förstår jag. Halm är dock tyvärr nästan sämsta ströet till hosthästar. Både halm och hö innebär hur torrt och välbärgat det än är damm, det är därför man får blöta höet till hosthästar eller ge de hösilage. Dammet är osynligt för våra ögon (dammar/ryker ett hö synligt så är det mögel och ska kasseras), men om man har turen att solen skiner in på en loge när man tar in hö ser man det där små, små dammpartiklarna.

Halm är dels samma sak med, men halm innehåller dessutom i princip alltid sporer om den inte är behandlad på något vis. Det är svampsporer och mögelsporer osv. Halmen står ju kvar ganska länge på hösten på fälten, det är mindre finväder än på sommaren osv. Dessutom är halmens ihåliga strån tacksamma.

De här sporerna är ingen fara för en frisk häst (såvida de inte får utvecklas ohejdad, man ska inte ströa med halm som inte skulle duga fodra med), men en hosthäst riskerar att få problem.

Sen finns det ju behandlad/bearbetad halm. Halmpellets slipper du dammet men inte sporerna. Utomlands finns hackad, dammavskild och behandlad (t ex värmebehandlad) halm som ska vara både dammfri och sporfri och fungera till hosthästar - men vet inte hur bra/dåligt det funkar.

Torv och papper är vad som ffa brukar rekommenderas till hosthästar. Du har säkert sätt torv damma/sett det bruna torvdamm som lätt blir på inredning när man ströat så kan kännas konstigt att just torv föreslås. Men, det dammet är på tok för stort för att komma ner i hästens luftvägar.

ja det var lite så jag tänkte, att torv är ju dammigt så det ville jag inte föreslå. Hö har jag koll på däremot :) Det här med halm är rätt nytt för mig här uppe i norr... och de är tyvärr inte så bra på att skörda det (än) heller.

Testa Super Codlivine Breath-Clear. Det höll min häst i schack de sista åren då han var diagnosticerad med Kronisk bronkit.
Innehåller 5 välgörande örter, bla Eucalyptus, Lakrits och Anis, och är lätt att ge i fodret morgon och kväll!

Liknande trådar

Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 814
Senast: Capybara
·
Katthälsa Bengi (som är minst 13 men ev betydligt äldre, då han dök upp hos oss 2006 från typ ingenstans) har varit jättedålig en tid. Han har...
2
Svar
22
· Visningar
9 846
Senast: mollyphlox
·
Hästvård Mitt 8-åriga sto har det senaste året haft problem med hosta. Hon har behandlats med antibiotika och slemlösande två gånger. Blev bättre...
Svar
10
· Visningar
1 481
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hästen är sen tidigare dammallergiker. Tog han i somras (12år gammal travare) och pga att han hade dåliga hovar så var hovslagaren jag...
Svar
3
· Visningar
1 015
Senast: terrific
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt