Vad göra åt gallor?

A

ansk

Vår ponny får väldigt lätt gallor. Vill ha tips som kan förebygga samt få bort dem. Ponnyn är inte överansträngd. Hon har inte galopperat eller hoppet sedan i december. Bara skritt o trav. Väder och underlag verkar ha en viss påverkan på gallorna. Förutom hö får hon kraftfoder i form av 1 liter lusernstrå, två nävar havre och två nävar korn.

Ibland misstänker jag att hon sprungit mycket i hagen när hon fått gallor. Ska man inte rida om hon har mjuka gallor stora som vindruvor? Bara skritta?

Sv: Vad göra åt gallor?

kan rekommendera att linda med Back on tracks underlägg, har en kompis som använder dessa och gallopna försvan direkt, hon var mkt nöjs med resultatet =)

Ta reda på orsaken till varför hon får gallor.
Det kan bero på många olika orsaker, foder,överansträngning,väder mm.

är hon inte halt så rid som vanligt, använd b o t om du har, annars finns en salva på apoteket som heter hirudoid nånting sånt som funkar utmärkt på gallor, o är bra mkt billigare än b o t:p
förövrigt finns säkert fler bra tips i övriga trådar om gallor:)

Min får gallor när han rids för lite och i samband med det när det är kraftigt bete i hagen. Prova mer rörelse,

Tror faktiskt att det nu beror på att hon släpptes i sommarbeteshagen och det första gräset är ju väldigt kraftigt. Vi kommer att rida mer o mer, hon är under igångsättning och ibland lindar vi med b o t på natten. Har dock inte märkt att det hjälpt.

Linda benen på din häst under natten då brukar min hästs gallor försvinna :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 771
Senast: Efwa
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 446
Senast: mackan
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 033
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 819
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka