vad gör ni

S

spindel_17

säg allt ni gör i evckan med era hästar.
klättrar ni galopparbete och så vidare

Sv: vad gör ni

hoppar, dressyrar, skrittar ut,klättrar, galopparb. , mark arbete, går ut och går, longerar, tömkör, löshoppar, rider ut "vanligt"... gör det mesta med henne under veckorna.. försöker å variera så mycket som möjligt. på helgerna är det ganska ofta tävlingar också.

Kan ta denna veckan då, det brukar se ut ungefär så jämt men inte alltid samma dagar :D

Måndag: Dressyrträning för instruktör

Tisdag: vila

Onsdag: klättring ute

Torsdag: dressyr på banan

fredag: uteritt

lördag: lätt dressyr på fält

Söndag: hoppträning i ridhus

ibland blir det två dressyrpass och ett tömkörningspass istället för tre dressyr.
Vissa veckor blir det två vilodagar istället för en, men oftast blir det något sånt här.

Senast ändrad:

Jag har tre hästar som jag försöker hålla igång någorlunda. Femåringen som jag hoppas kunna prova distans på rids ca fem dagar i veckan, och då är det omväxlande: Skogsturer med konditionsträning, skogsturer lunka-lunka, hoppning, arbete vid handen, dressyr (nåja...) longering, löshoppning, tömkörning (inte så ofta).
De andra två damerna går lektionsridning ett par gånger i veckan, och däremellan rider jag i skogen, tränar akademiskt, hoppar en och annan gång och lunkar i skogen en hel del.

Som väl är har jag en jätteduktig stalltjej som verkligen hjälper mig att hålla hästarna igång, men ändå blir det så att jag ofta måste prioritera valacken framför de andra två.... Det finns ju en hel massa annat som måste göras också!

Allt jag kan hitta på.
Klättra. Hoppa. Rida på banan. Träna kondition efter grusvägarna. Jobba offroad. Plocka svamp:D. Träna fattningar. Markarbete. Sicksacka runt träd. Longera. Jobba med join up. Gå ut o gå, (leda)..

Kan fortsätta. Försöker hinna med så mycket som möjligt. Och se till så både jag och min häst har så kul som möjligt.

så här såg min förra vecka ut
Måndag: skog

Tisdag: markarbete

Onsdag: hoppträning

Torsdag: dressyr på banan

fredag: vila

lördag: backträning

Söndag: tornerspelsträning

Hela förra veckan;

Måndag: Skrittade ut barbacka med en kompis i skogen. Supermys

Tisdag: Red ut en sväng igen, testade hackamore. Gick superbra ;)

Onsdag: Red ut en längre tur, klättrade och red ner till stranden.

Torsdag: Vilodag, men gick ut och gick en promenad och tränade halter.

Fredag: Tränade i paddocken, tränade mkt halter.

Lördag: Red i paddocken igen, travade rätt mkt och tränade på att rida snett igenom. Red sedan ut en kort sväng i skritt.

Söndag: Hoppade i paddocken.

dressyr (inkl träna fattningar,ökningar,avsaktningar,igångsättningar,arbete på volten osv), uteritt, longering, hoppning (varannan vecka), lite cavalettiövning ibland kanske. klättring. arbete från marken. :D

Finns många trådar som handlar om detta.
Mina hästar vilar ett par dagar i veckan. De rids när vi har goda förutsättningar att rida bra pass. Då rider vi dressyr, hoppar någon gång i månaden, rider ut i skogen ibland. Rider mellan en och fyra dagar i veckan, ofta runt tre...

Mitt schema för mig och min häst ser aldrig likadant ut från vecka till vecka. Det beror helt på hur mycket jag har i skolan och hur min motivation är, samt hur hästen mår. Men så här såg schemat ut förra veckan. (Denna vecka vilar hon, då jag är och hälsar på min syster i Varberg)

Måndag: Vila

Tisdag: Skogstur, klättrade, mkt galopp och trav.

Onsdag: Ridbanan, övade övergångar och reglerade formen både till djupare och högre.

Torsdag: Vila

Fredag: Ridhuset, hoppade små hinder med henne (80 cm). Lekte endast med henne, latjade runt och ställde inga större krav.

Lördag: Skogstur, tog de lite lugnt efter hoppningen.

Söndag: Vila

Brukar rida ut 2-3 gånger i veckan. Ibland lite längre och krävande turer och ibland lite lugnare och kortare osv.
Brukar bli arbete på banan ungefär 3-4 gånger i veckan och då kan det bli dressyr, markarbetete, träning från marken osv.

På torsdag kommer kiropraktorn till oss och knäcker till Svalur och på fredag ska vi till kliniken i Stav och träffa veterinären.
Förhoppningsvis ska jag sätta igång honom om ungefär en vecka är det tänkt.

Hmm.. Ja, vad gör jag med dom.. Intervallträning i både trav och galopp. Skrämselträning som jag kallar det. banka på grejer ha presenningar på dem longera dem över bildäck osv. Hoppa, dressyr just nu mkt tempoväxlingar och ökningar. Cavalettis. Kasta upp några rishinder på helgerna. Rida ut absolut. Rida över skjutvallar (avlagd, rensad skjutbana som nu är mitt "privata" ridställe:love:) hoppa upp och hoppa ner på dem. Klättring. Tömkörning. Longering. promenader. va nog allt:P

Jag har då 2 hästar, arab och varmblod. Araben är 21 och mest som "skogsmulle" och varmblodet är under utbildning. Så här såg iaf förra veckan ut:
Måndag
Esto (varmblodet): vila
Totte (araben): medryttare (uteritt)

Tisdag
Esto: uteritt (klättring)
Totte: dressyrträning på bana

Onsdag
Esto: dressyr på bana
Totte: medryttare (uteritt)

Torsdag
Esto: markarbete (lite hopp)
Totte: skogspromenad (asså jag gick)

Fredag
Esto: dressyr på äng
Totte: medryttare (uteritt)

Lördag
Esto: longera (jobbas från marken)
Totte: tömkörning

Söndag
Esto: dressyr
Totte: vila

veckorna brukar se ut på ungefär det viset, fast Esto brukar tränas mer i dressyren!

Hmm denna vecka är min tenta vecka så den är inge rolig för honom!
Han är bara riden lite drygt 4 månader! Gammal trtavare som precis fått till de där med galoppen!

Måndag: vila (han hade gått 4dar på raken)
Tisdag: Löshoppade idag
Onsdag: Lungn uteritt
Torsdag: Utlånad till stallkompisen kompis så han får sig en ordentlig uteritt
Fredag: Vila
Lördag: flyttar jag så longering
Söndag: vila flyttar
ingen bra vecka :crazy:

förra veckan var ne "normal" vecka
Måndag: Uteritt
Tisdag: Bommar/hoppning
Onsdag:stog
Torsdag:paddockjobb
Fredag: uteritt med en kompis!
Lördag: galoppjobb på åkern
Söndag: Utlånad till stallkompisen kompis! uteritt

Denna vecka har/kommer se ut såhär.

Måndag: Vila.

Tisdag: Intervaller på rakbanan.

Onsdag: 2-milstur i lugnt joggingtempo.

Torsdag: Vila.

Fredag: Skrittjobb/klättring under sadel.

Lördag: Intervaller på rakbanan.

Söndag: 2-milstur i lugnt joggingtempo.

Den här veckan planerar jag att:

Måndag :vila

Tisdag:Äldsta sonen red en timme på plan och tränade galoppfattningar

Onsdag:Rida 1.3 milsrundan och träna galoppfattningar

Torsdag: Äldsta sonen ska rida lektion

Fredag:Trava ca 1.5 mil bakom vagn

Lördag:Tömkörning

Söndag: Medisen rider ut

Senast ändrad av en moderator:

dressyr 2-3 ggr/veckan
hoppning ungefär 1 gång/veckan
uteritt/slingan 1-2 ggr/veckan
longering ungefär 1 gång/veckan
ibland någon vilodag

Jag gör allt möjligt.
Rider dressyr 2-3 ggr i veckan och ut resten.
Klättrar gör jag ibland lite innan jag rider dressyr (några gånger i en backe bredvid) och då&då när jag rider ut.
På uteritterna gör jag lite allt möjligt. Tränar lydnad, rider bland träden och intervalltränar.

Nu när det börjar bli mörkt kan det bli 1-2 skritt turer på asfalt varje vecka.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
712
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: Blyger
·
Trädgård & Växter Jag ha en nyplanterad klematis summer snow som verkligen tagit fart mot en ladugårdsvägg. Men nu när det har blåst har fästena den...
Svar
5
· Visningar
394
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV