Sv: Vad gör ni med era unghästar och när börjar ni?
O så härligt!
Jag har också en unghäst och det är helt underbart tycker jag! Man lär sig så otroligt mycket av dem!
Jag köpte min som nyfödd
Hon är förresten född i augusti 2003.
Dag 3 fick hon grimma på sig för första gången. Bara i typ 5-10min.
När hon var 2mån började de plocka bort mamman för korta turer. Då passade jag på att finnas där som en extramamma. När hon var 3-4mån började jag med att ta ut henne utan mamma i stallgången(precis utanför boxen) och borsta o träna att stå uppbunden. Vi började även träna promenader...kommer ihåg första gången som om det var igår
...vi gick ut genom stalldörren så att rumpan hennes var precis utanför och sen berömde jag henne och vände in i stallet och in till mamma. Sen gjorde vi den där "promenaden" större och större för varje gång. Vid 6mån ungefär fick hon stå i egen box nattetid och vistas med mamma dagtid i hagen. Vid 9mån(maj) kom hon till ett stoooooort bete med 4 andra åringar. Vid det laget hade hon fått besök av veterinär(vacc, chipmärkning osv) och hovslagaren. Vi gick ca 15-20min promenader då vi tränade start och stopp och sväng. Hon var van vid att jag dagligen borstade och donade på stallgången. Hon hade haft filt på ryggen.
Även under betet var jag och kikade och borstade henne regelbundet. I slutet juli spände jag på tömkörningsgjord och i augusti gick vi 10min-sträckor med mig bakom hållandes i tömmarna och exet som gick bredvid hållandes i grimskaft(enbart i grimman). I september stallade jag in henne så då började vi med den dagliga skötseln igen och vet och hovslagare. Då låg hennes hage ca 5-600m från stallet så då passade jag på att så smått börja köra henne den vägen eftersom hon ju kunde den och ville ut och därför gick rätt på utan att tveka.
Ska tillägga också att under hela tiden så har jag tagit på öron och överallt där det kan kännas extra jobbigt. Jag har även stått lutad över henne ibland och borstat på andra sidan till exempel för att hon skulle vänja sig. Innan nyår hann vi med tränset också men jag tömkörde aldrig i det. Att lägga grejor på ryggen var inga problem(lätta!)
Vid nyår bytte vi stall så då fick vi lastträna och det gick superbra!
Vi vilade ett tag och vande oss vid det nya så då blev det bara borstning och sånt pyssel. Under den våren hann vi med(nu i våras alltså) sadling, longering, mera tömkörning(även i träns), åkte på en kurs 9mil bort(longering och tömkörning), handhäst vid ridning och körning. I början på sommaren hängde jag en hel del och hon fick även dra en lätt rockard två ggr.. I juli fick hon semester men jag satt på henne några gånger barbacka då hon fick beta. Hon kändes nämligen redo för det steget. Men vi har inte tömkört på evigheter så igår gjorde jag det och...woaw...det har aldrig gått så bra! Hon verkar ha mognat nåt otroligt och vågade kliva på riktigt fint.
Nu har inte jag suttit på henne nåt mer men planerar att göra det snart igen - om hon är med på det naturligtvis! Vi ska även på en kurs i början på september där vi får träna på longering och lite markarbete.
Det är helt underbart att få vara med o utveckla en häst men det är väldigt viktigt att man lägger märke till hur "träningen" påverkar hästen. Jag är en riktigt planeringsmänniska som älskar att sitta o planera och det har jag naturligtvis även gjort med Novelettes träning men det är viktigt tror jag att man inte stirrar sig blind på det. Många gånger har jag kommit till stallet och upptäckt att det inte skulle vara nån ide att ta ut henne, ibland har det krävts mer av mig än jag tänkt och ibland har vi helt enkelt valt att mysa istället.
Sen är det väl så att man alltid får bakslag, hur långsamt man än försöker gå fram...det hör till tror jag. Och man lär sig på det också.
Nu när jag läser igenom det här så inser jag att min häst har hunnit med en hel del på sina 2år här på jorden!
Lycka till med lilltösen!