Vad gör ni med era unghästar och när börjar ni?

Trakenartjejen

Trådstartare
Jag har ett 1-årigt halvblodssto och nu vill jag gärna hör av er vad ni gör med era unghästar och vid vilken ålder ni börjar?

Min lilla tjej går på bete nu och ska tas hem i början av september. Hitills har jag bara varit ute och gått lite med henne i grimma men jag tänkte att jag skulle börja att använda träns nu till hösten. Jag börjar känna mig lite liten när jag bara har grimma på henne.

Sen tänket jag börja spänna på henne tömkörningsgjorden så att hon vänjer sig med att ha gjord runt magen. Tycker ni det är för tidigt? Jag ska väl tillägga att jag har bara henne så det är väl därför som jag har tid att pyssla med henne en del. Jag vet ju att det är många som knappt borstar sina unghästar efter som dom har ett antal andra hästar som dom prioriterar.

Sv: Vad gör ni med era unghästar och när börjar ni?

Jag tycker att det är jättebra att börja tidigt och anser att man kan göra allt som inte sliter på hästen. Det är jätttebra att börja vänja vid vojlockar, selar, sadlar, ja allt som inte är för tungt.
Lastträning, nya miljöer, bilar, det är bara att använda fantasin. Träna alla möjlig situationer som kan dyka upp i framtiden.
Kanske att man bör tänka på att inte köra så långa pass att hästen upplever det som tråkigt :crazy: , utan positiv attityd hela tiden :banana: .
Lycka till med din unghäst!

Jag har nu en fyra åring, som jag har haft sen han föddes, jag har pyslat med honom dagligen sedan han var ett halv år.
Vi ca ett års ålder började vi ta promenader i byn och på andra vägar, du tjänar mycket på att vänja hästen vid trafik och såna grejor redan från marken.
Från och med ca 2 och ett halvt års ålder så hade han sadel på sig vid promenaderna.
Vi ett och ett halv års ålder började jag lina honom, och vi två tömköra honom.
Tänk bara på att inte göra det för länge så att de trötnar eller tycker det blir jobbigt.
Vi började även löshoppa honom lite smått vid två års ålder.
Men jag vill bara säga att ju mer pyssel och samvaro du har med hästen nu desto lättare blir det för dig i slut ändan när de ska ridas och hanteras.
Jag har nu en helt underbart snälll lite fyra åring, som uppför sig jätte bra, bättre än en del av de äldre när man hanterar honom vid ut å in släpp med mera.

det är bara vid de åldrarna jag gjorde saker, det är upp till dig själv när du vill börja.
Jag ska kanske tilllägga att min påg inte blev inriden förren rätt så sen, i september efter sommarbetet.

Lycka till Och njut av din häst det gjorde jag...

Kram Cicci

Min tanke var att jag skulle börja och sitta på henne nästa år i oktober-november, och sedan ställa ner henne igen för att återuppta det hela i mars som 3-åring. Jag har tänkt mig att visa henne som 3-åring och då ska man ju kunna genomför ridprovet. Vår 3-års visning brukar gå i maj.

jag har en ett årig halvblodshingst. Han är på bete nu men kommer hem i slutet av augusti. Hittillls (innan betet) har vi varit ute på promenader i grimma, varit lös i ridhustet och busat lite, promenerat över någon bom...han har haft schabrak med täckgjord på sig. Binda upp och bortsta och sånt är inga problem.

När han kommer hem ska jag under de första veckorna repetera det han redan kan, samt snygga till honom lite (ser ut som en vildhäst nu!), hösten kommer jag ägna mycket åt lastträning, då vi haft lite problem med det...sen kommer han också att få vänja sig vid bett åtminstone innan vinterna, har också tänkt börja tömköra lite och även fortsätta med våra promenader. Har också tänkt miljöträna lite som nån skrev innan vänja vid trafik och sånt.

Nästa år, efter nyår hade jag tänkt börja lite smått med löshoppning, fortsätta med tämkörning. Innan han åker på bete nästa sommar tänkte jag att han ska ha vant sig vid sadel.

Efter betet nästa år är planen att fortsätta med tömkörning och löshoppning, även börja gå lite i skrittmaskninen...sen runt jul nästa år sitta upp på honom.

Under våren börja rida mer med treårstestet som mål och sen sommarbete!

Ja, det är mina närmsta planer för min lilla kille!

Det där stämde ganska bra med vad jag också har tänkt, så då är jag nog inte helt fel ute.

Tack för era synpunkter.

Min årig är ledvan, van att man tar överallt på honom (värka hovar, kollar öron, mun mm) och han följer med som handhäst (skritt & trav) i skogen när jag rider stot, hade jag haft fler hästar hade jag gjort en slinga där dom hade kunat springa lösa.

Kommer inte att rida in honnom fören hösten han är tre.

Tänk på att kolla munen på dom innan ni vänger dom vid bett så det innte sitter nått i vägen som kan göra ont, man vill ju inte att dom skall få dåliga erfarenheter av bett.

Kram

Senast ändrad av en moderator:

O så härligt!

Jag har också en unghäst och det är helt underbart tycker jag! Man lär sig så otroligt mycket av dem!

Jag köpte min som nyfödd :love: Hon är förresten född i augusti 2003.
Dag 3 fick hon grimma på sig för första gången. Bara i typ 5-10min.
När hon var 2mån började de plocka bort mamman för korta turer. Då passade jag på att finnas där som en extramamma. När hon var 3-4mån började jag med att ta ut henne utan mamma i stallgången(precis utanför boxen) och borsta o träna att stå uppbunden. Vi började även träna promenader...kommer ihåg första gången som om det var igår :love: ...vi gick ut genom stalldörren så att rumpan hennes var precis utanför och sen berömde jag henne och vände in i stallet och in till mamma. Sen gjorde vi den där "promenaden" större och större för varje gång. Vid 6mån ungefär fick hon stå i egen box nattetid och vistas med mamma dagtid i hagen. Vid 9mån(maj) kom hon till ett stoooooort bete med 4 andra åringar. Vid det laget hade hon fått besök av veterinär(vacc, chipmärkning osv) och hovslagaren. Vi gick ca 15-20min promenader då vi tränade start och stopp och sväng. Hon var van vid att jag dagligen borstade och donade på stallgången. Hon hade haft filt på ryggen.

Även under betet var jag och kikade och borstade henne regelbundet. I slutet juli spände jag på tömkörningsgjord och i augusti gick vi 10min-sträckor med mig bakom hållandes i tömmarna och exet som gick bredvid hållandes i grimskaft(enbart i grimman). I september stallade jag in henne så då började vi med den dagliga skötseln igen och vet och hovslagare. Då låg hennes hage ca 5-600m från stallet så då passade jag på att så smått börja köra henne den vägen eftersom hon ju kunde den och ville ut och därför gick rätt på utan att tveka.

Ska tillägga också att under hela tiden så har jag tagit på öron och överallt där det kan kännas extra jobbigt. Jag har även stått lutad över henne ibland och borstat på andra sidan till exempel för att hon skulle vänja sig. Innan nyår hann vi med tränset också men jag tömkörde aldrig i det. Att lägga grejor på ryggen var inga problem(lätta!)

Vid nyår bytte vi stall så då fick vi lastträna och det gick superbra! :D Vi vilade ett tag och vande oss vid det nya så då blev det bara borstning och sånt pyssel. Under den våren hann vi med(nu i våras alltså) sadling, longering, mera tömkörning(även i träns), åkte på en kurs 9mil bort(longering och tömkörning), handhäst vid ridning och körning. I början på sommaren hängde jag en hel del och hon fick även dra en lätt rockard två ggr.. I juli fick hon semester men jag satt på henne några gånger barbacka då hon fick beta. Hon kändes nämligen redo för det steget. Men vi har inte tömkört på evigheter så igår gjorde jag det och...woaw...det har aldrig gått så bra! Hon verkar ha mognat nåt otroligt och vågade kliva på riktigt fint.
Nu har inte jag suttit på henne nåt mer men planerar att göra det snart igen - om hon är med på det naturligtvis! Vi ska även på en kurs i början på september där vi får träna på longering och lite markarbete.

Det är helt underbart att få vara med o utveckla en häst men det är väldigt viktigt att man lägger märke till hur "träningen" påverkar hästen. Jag är en riktigt planeringsmänniska som älskar att sitta o planera och det har jag naturligtvis även gjort med Novelettes träning men det är viktigt tror jag att man inte stirrar sig blind på det. Många gånger har jag kommit till stallet och upptäckt att det inte skulle vara nån ide att ta ut henne, ibland har det krävts mer av mig än jag tänkt och ibland har vi helt enkelt valt att mysa istället.

Sen är det väl så att man alltid får bakslag, hur långsamt man än försöker gå fram...det hör till tror jag. Och man lär sig på det också.

Nu när jag läser igenom det här så inser jag att min häst har hunnit med en hel del på sina 2år här på jorden! :D

Lycka till med lilltösen!

Jag började vi 2 års åldern..började rida in vid 3 års åldern och det har funkat bra....sen kommer deras testperioder...när dom försöker kasta av dig. slita sig när den är fastbunden..springa ifrån i hagen m.m men jag påstår inte att alla hästar/ponnyer är så men min va det...och nu älskar hon att hoppa och är glad och possetiv på det mästa, det tar bara lite tid och man måste ha tålamod.

Lycka till! :banana:

Jag började tömköra min åring i våras.
Så jag tycker absolut inte att de är för tidigt.
Jag spänmde gjroden på henne när hon var 6 månader och var ut och gick med den bara för att hon ska vänja sig.
Det är ju inte som kan skada hästen.

Juts nu har vi en paus från tömkörningen oh är mest ute på promenader med träns under grimman.

Andra saker vi gjort är:
*Tränat med preseninng, hon kan bli inslagen iden
*Hon kan kommandot back
*Tränat bort rädsla för svarta plastsäckar
*Gått som hand häst

Sen en massa mer små saker som jag säker glömt bort.

Bara man tar de lungt och märker när hästen fått nog/är trött så är de ingen fara enligt mig.
Jag brukar gå igen om en sak till den sitter sen får hon en vilo vecka där hon får tänka igenom allt.
Sen när hon är i växtfaser får hon också vila, då hon är betydligt tröttare.

Liknande trådar

Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
575
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 090

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka