vad gör man`??

G

Goes_on22

heej..
har en arab på 13 år...hon spriger alltid och vrickar/stukar benen i hagen och är nästan alltid halt:(...Finns det något man kan göra?!?!?!

Sv: vad gör man`??

Springer hon för att hon är stressad/rädd eller har hon bara för mycket energi?

Prova att rida mycket i skogen på kuperat underlag i kontrollerat tempo så hästen lär sig kontrollera benen ordentligt.

Hur är underlaget i hagen? Kanske den kan gå i en plattare hage istället. Överutfodras den? Den kanske behöver göra av med energi och gör detta i hagen?

vet faktiskt inte...men hon är lite stressad i sättet och klantig...väldigt väldigt pigg också.

Prova att rida mycket i skogen på kuperat underlag i kontrollerat tempo så hästen lär sig kontrollera benen ordentligt.

Hur är underlaget i hagen? Kanske den kan gå i en plattare hage istället. Överutfodras den? Den kanske behöver göra av med energi och gör detta i hagen?

ja, hon har väldigt mycket energi som vi försöker jobba bort men hinner nästan aldrig pga att hon är halt

Kan hjälpa med mycket ledarskaps övningar om hon är stressad, det är ju så ibland att de lyder och är duktiga men inte känner att de har en stark ledare och då kan de bli stressade.

Hur ser hennes foderstat ut?
Har du nån höanalys?
Även om hon bara står, får hon alltid lika mycket foder?
Står hon ihop med en häst som hon inte trivs med? Dvs, blir jagad osv.
Får hon vara ute tillräckligt mycket per dag?
Halkar hon så hon stukar sig? (Tex, går hon utan brodd?)

Kan finnas så många anledningar, hon kanske bara är "klantig" också, det vet ju inte jag!

Du har fått väldigt bra tips och idéer tycker jag. Vad har hästen för hagkompisar?

Hon går med en gammal new forest/nordsvensk.. men hon springer med ihagen bara det att hon blir inte halt för det..de två springer tillsammans

hon går med brodd..
hon får lite mindre foder när hon bara står..
hon får vara ute hela dagen från 6.30-18.00 varje dag..
hon får varje dag..morron: hö, betfor, fibergi.
middag: hö
intag:hö, fibergi,
kväll: hö

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Ridning När det är snö och is ute har jag nuförtiden alltid broddar i, traktbrodd runt om. Ofta behövs broddarna extra mycket när man ska åka på...
2
Svar
31
· Visningar
3 858
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Min ponny på 146 fick utökad hage för fyra hagar sedan, idag kände jag av en slump genom hans ben och kände lite puls på inasidan av...
Svar
5
· Visningar
433
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 978
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar