Vad gör man om hästen har ont i ryggen??

Harbor

Trådstartare
Vi misstänker att hästen har ont i ryggen, har haft både massör och akupunkturvård på honom. Ingen har direkt kunnat hitta nåt fel. Men hästen är styv, ställer sig inte ordentligt när han rids och kastar med huvudet.
Men vad ska vi göra??
Vad kan en veterinär göra? Eller ska sadlarna kollas? Kan nån ge konkreta tips?
(inget fördömande , tack!)

Sv: Vad gör man om hästen har ont i ryggen??

Man kan göra mkt.
Kolla sadlen hade jag gjort först.
Sen åkt till en klinik.
Där kan du göra en ordentlig utrednig.Dem kan bland annat röntga & ultraljuda. Ha i baktanken att 80% av alla hästar har röntgen fynd i ryggen.
Kan även rida på smärtstillande & se om det blir nog förändring.
Jag hade också kollat upp munnen på hästen .

Lycka till =)

Ja, jag är ingen expert för att veta hur sadeln ska ligga och inte min dotter heller (hennes häst). Måste man beställa nån sadelutprovare till plats då?

Om sadeln ligger riktigt dåligt kan man ibland se själv, bla genom att titta på om märkerna av sadeln på undersidan av vojlocken är tydligare på något ställe än på de andra men det är svårare att säga om sadeln ligger bra nog. Då får man ta ut en sadelprovare eller ta med sig hästen till en.
Hur beter sig hästen när ni sadlar, visar den obehag redan då? När ni tränsar? Styv, ställer sig inte ordentligt och slår med huvudet... jag kommer att tänka på tänderna... är det länge sedan ni kollade dom? Är det rimligt att tro att det är orsaken? Gör hästen på samma sätt om ni rider barbacka, ingen sadel som trycker? Hur funkar det att tömköra? Vid tömkörning belastar man ju inte ryggen men har ju fortfarande bett i munnen. Har din dotter kunnat rida hästen utan dom här problemen tidigare? Gör hästen på samma sätt med en annan ryttare? Jag vet en häst som betedde sig på liknande sett innan en tränare lärde ryttaren de rätta knepen för att få hästen att jobba rätt. Kanske är det läge för en utredning men det är svårt att säga av ert inlägg eftersom man inte får någon bild av hur allvarligt det är. Hoppas att det löser sig för er...

Jag tycker ni tänker lite bakvänt. Ni har haft två yrkesverksamma ute hos hästen för att avhjälpa ett problem. Bägge säger att det inte sitter där ni först misstänkte.

Varför inte börja i rätt ände, hos veterinären? Och söka lösningar förutsättningslöst istället för att snöa in på något som tydligen inte har några belägg. Det kommer ju inte att hjälpa med sadelbyte och massor av pengar utlagda på detta, om problemet är det absolut vanligaste: ledinflammationer fram.

Börja i rätt ände och ni får snabbare utdelning och en häst som mår bättre.

Konkret tips: Ta ut en tex veterinär som böjer hästens ben osv även kollar hästens mun. . är häst ok,

fortsätt :Rid barbacka och känn om hästen välver ryggen och abetar bättre/
Går den bra barbacka, fortsätt rid barbacka tills ni hittar en sadel som fungerar lika bra på hästen som när den är barbacka...är den inte bättre?

Rid barbacka och byt bett till ngt som hästen tycker om bättre/ inte bättre?

det är helt enkelt ett provande och tixande. Man ska inte bara ta ut en sadelinpassare och gå på vad de säger helt enkelt då det är inte säkert att det heller blir bra om det är sadelproblem.

Har hästen gått bättre förr och nu börjat gå sämre?

Jag tycker ni tänker lite bakvänt. Ni har haft två yrkesverksamma ute hos hästen för att avhjälpa ett problem. Bägge säger att det inte sitter där ni först misstänkte.

Varför inte börja i rätt ände, hos veterinären? Och söka lösningar förutsättningslöst istället för att snöa in på något som tydligen inte har några belägg. Det kommer ju inte att hjälpa med sadelbyte och massor av pengar utlagda på detta, om problemet är det absolut vanligaste: ledinflammationer fram.

Börja i rätt ände och ni får snabbare utdelning och en häst som mår bättre.

:bow: Helt rätt sätt att gå tillväga på tycker jag. Först tar man reda på om hästen har fysiska problem/skador, på klinik där det finns ordentlig utrustning för undersökning, och sedan tittar man på hur och varför de eventuella problemen har uppkommit.

Amen to that. :bow:

För övrigt kan jag rekommendera värme över ryggen. Täcka extra vid behov. Om nu hästen verkligen har ont i ryggen.

Min häst är känslig i rygg och rumpa och är hon frusen blir det besvärligt med bakbenen (shivering) och många gånger avhjälps det med att hon har extra täcke på sig. Hon är endast filtklippt också men det hjälper tyvärr inte när det regnar och är kallt. Redan nu får hon gå med dubbla täcken. Är det sol och fint väder så går hon med endast fodrat regntäcke. (Jag vill INTE övertäcka men här är jag tvungen bara för hon är så känslig, fryser inte men det blir spänningar)

Man tar hästen till veterinär om man misstänker att något är fel. Svårare än så är det inte.
Säg att ni misstänker ryggont.
När jag gjorde det så böjde de även benen för att kolla så hästen var 100 där, eftersom ryggproblem och benproblem ofta kommer tillsammans. (Ryggen röntgades)

Hittar inte veterinären något, först DÅ kollar man upp sadeln och övrig utrustning.
Sitter det bra, kollar man upp sin ridning och underlaget man rider på.

Vår veterinär (släkting) var där för nån vecka sen och klämde. Hittade inget speciellt. Har bett honom komma dit på nytt nu eftersom besvären blivit värre. Han får klämma lite mer och böja ben osv. Tyckte idag att hästen ömmar lite på höger bakben, eller rättare sagt går lite dåligt på det. Men det var inte helt tydligt. Han har ju en hovspricka där som i och för sig är lappad tillfälligt. Tänkte bara om det kunde vara det som spökar. Kommer att be en , av stallpersonalen rekommenderad sadelprovare/makare att komma nästa vecka. Vi har två sadlar, en ny hoppsadel som används högst en gång i veckan och en dressyrsadel som används varje dag. Fick med den sadeln när han köptes och har litat på att den sitter.

Låt en veterinär kolla hästen. Se över sadeln, låt en kunnig sadelutprovare kolla om nuvarande sadel passar, om inte, prova ut en bra sadel åt er. Kiropraktor kan kanske vara något (efter veterinärbesök).

Börja även anteckna under vilka förhållanden hästen verkar få problem. Te.x efter ridpasset. "Stel, vill inte ställa igenom höger. Blåsigt/nederbörd, stått med/utan täcke. Kändes mjuk och fin idag, sol och vindstilla " etc :) Efter ett tag så kan ett mönster framträda, och då blir det enklare för veterinär/kiropraktor att komma fram till felet.

Håller men Lovisaleonora om veterinär först.

Jag skulle gjort
1. Bra klinik där även tänder kollas (hemma veterinär har oftast begränsade möjligheter)
2. Bra kiropraktor/ET när ev behandlingar som vet. gjort är klara eller direkt om veterinärerna inte hittade något.
3. Bra sadelutprovare

Gör en ordentlig utredning. Det är inget man gör hemma på stallplanen. Det kostar bara pengar, och även om man kommer fram till att en led ömmar, kan de inte göra mer än ordinera vila.

Boka tid för en genomgång på klinik. Berätta vilka problem ni upplever och låt veterinärerna sköta utredningen.

Gör en ordentlig utredning. Det är inget man gör hemma på stallplanen. Det kostar bara pengar, och även om man kommer fram till att en led ömmar, kan de inte göra mer än ordinera vila.

Boka tid för en genomgång på klinik. Berätta vilka problem ni upplever och låt veterinärerna sköta utredningen.

:bow: håller med av erfaranhet

Men klämma på hästen.....
Har hästen ryggproblem så krävs det röntgen för att se hur pass illa det är.

Min förra häst var inte direkt öm när man "klämde" på henne, men hon hade ganska rejäl KS trots det..

Visst kan du ju be släktingen göra böjprov om denne är hästveterinär, men misstänker ni ryggproblem är det som sagt klinik som gäller.

Ja, vi får se vad vet. gör nu. Och sen har vi en sadelprovare som kommer nästa vecka. Hästen har ju gått ner lite i vikt sen vi fick den, och idag tittade jag på sadeln när dottern red och inbillade mig att den lite lyfter upp (det gör i och försig andras sadlar också) när hon lättar. Kan ju hända att den behöver stoppas om. Den sadeln är ju aldrig kollad än, efter att vi fick hästen för snart ett år sen.

Snöa inte in på sadlarna nu! Visst är det bra att kolla upp att sadeln sitter bra, men nöj er inte med att det är där felet sitter.

Åk med hästen till klinik och gör en ordentlig utredning, många hästar med ryggproblem har också ofta problem med bakknän och då spelar det ingen roll hur bra sadeln sitter.

Varför snöa in på sadlar nu när två st redan konstaterat att det inte är något fel på ryggen?

Upplever ni problem med hästen ska ni självklart köra till veterinär för utredning.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 556
Senast: Liten
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka