Vad gör man med vita vinbär?

MM

Trådstartare
Hittade en buske med vita vinbär i trädgården. Har inte sett att det växt bär på den men nu googlade jag och visst fanns det vita vinbär.

Men vad kan man göra med dom?
Det är hur mycket som helst på busken.

Sv: Vad gör man med vita vinbär?

Mamma brukar göra saft, men jag tror sällan att det är med bara vita vinbär. Rabarber eller jordgubbar är det jag kommer ihåg som komplement! :)

Du sätter barnen i busken så får de äta upp bären. Mormor hade vita vinbär och de var endast till för att ätas. Min buske med vita är också ät bär. De vita bären är ännu mildare än de röda så barn brukar älska dem.

Saft eller gelé :d

Mina vita vinbär hann fåglarna på före mig :arghh:
Men jag hann på dom röda iallafall - HA, där fick ni fågelskrällen!! Kokade saft på dom, den blev supermumsig :d

Vad jag vet är de ungefär som röda fast med tråkigare färg. Man kanske kan göra gelé och karamellfärga den till en halloweenfest eller nåt :idea:

Kl

Vinbär är goda att frysa in och ha på filen eller i pajer eller efterrätter, eller.....

Fast de vita vinbären ser ju tyvärr inte särskilt roliga ut i paj eller som sylt.

Jag lutar också åt att de gör sig bäst som bär att äta direkt från busken, för både barn och vuxna. När jag var liten var de vita de enda vinbären jag tyckte om, numera favoriserar jag de svarta. De vita har klart minst smak av alla vinbär, och det är väl därför barn gillar dem.

Men man kan ju göra allt av dem som man kan göra av röda och svarta vinbär. Bara man står ut med bristen på färg.

Blandsaft om det finns tillgång på nån annan sorts bär att blanda med som kan ge färg till saften. T.ex. svarta eller röda vinbär, röda krusbär eller hallon. I annat fall äta som de är både direkt från busken och så infrusna för att ätas vartefter under vintern.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
428
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Hedinn
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 751
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 793
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix