Vad gör man i Lund

Miks

Trådstartare
Vänder mig till buke-oraklet :)

Vi åker i slutet av veckan ner till Lund för att stötta vänner i en tuff situation. Vi kommer mestadels att ta hand om deras två äldsta barn 8 och 5 år. Vi har en 5 åring och en 6 veckors bebis.

Alla barnen är som syskon och känner varandra mer än väl. Det är inga problem för dem att leka i hemmiljö. Problemet är att ingen av oss är hemma. Vi kommer bo på hotell och de bor på Ronald mc Donalds hus bredvid sjukhuset.

Vi behöver tips på aktiviteter som passar att underhålla de tre äldre barnen. Krav på aktiviteterna:
- på gångavstånd från sjukhuset
- inget ställe där för många personer vistas på grund av att vi inte vill dra in infektioner i deras familj på grund av personen som är på sjukhuset
- inte behöver speciell klädsel eller utrustning eftersom allt är kvar hemma

Vi tar även tacksamt emot tips på matställen!

Mvh Miks

Kulturen i Lund, ett slags mini-Skansen, tyckte jag var ett kul ställe när jag var liten. Ligger precis intill sjukhusområdet och det är sällan mycket folk om det inte är något speciellt som händer. Domkyrkan kan också vara spännande att gå omkring i.

Zoologiska museet i Lund kan också vara spännande, om det finns kvar. Ligger i princip på sjukhusområdet och är Sveriges största zoologiska museum.

Kulturen i Lund, ett slags mini-Skansen, tyckte jag var ett kul ställe när jag var liten. Ligger precis intill sjukhusområdet och det är sällan mycket folk om det inte är något speciellt som händer. Domkyrkan kan också vara spännande att gå omkring i.

Länk: http://www.kulturen.com/

Emil i Lönneberga-utställning som öppnar på lördag.

Senast ändrad:
Tusen tack @AndersB ! Jag ska kolla igenom alla förslagen ordentligt! Vi behöver aktiviteter för ungefär 4 dagar tror vi. Eventuellt stannar vi längre (men det är så jäkla dyrt med hotell).

Mvh Miks

Beklagar den tråkiga orsaken till besöket, men välkomna ner.

Lunds Civila Ryttarförening ligger på gångavstånd, men det kanske inte är ett jättekul äventyr? Å andra sidan kan det ju vara lite tidsfördriv att ta en promenad ner.

Annars är Lund som stad fin att promenera i, och titta runt. Allt innebär ju en ökad risk att ta med sig infektioner så det är verkligen en utmaning att hitta sysselsättning.

Tack @AndersB Många bra förslag! Typiskt med zoologiska!

@Lovisaleonora Alla barnen tycker hästar är kul. Speciellt ett av deras barn!

Och tack för välkomnandet. Tyvärr hade vi hellre varit samlade i Stockholm allihopa. Vi hoppas att vi får alla medlemmar från deras familj med oss hem :cry: :nailbiting:

Mvh Miks

Tack @AndersB Många bra förslag! Typiskt med zoologiska!

@Lovisaleonora Alla barnen tycker hästar är kul. Speciellt ett av deras barn!

Och tack för välkomnandet. Tyvärr hade vi hellre varit samlade i Stockholm allihopa. Vi hoppas att vi får alla medlemmar från deras familj med oss hem :cry: :nailbiting:

Mvh Miks

En mindre del flyttades till Historiska museet, som inte heller ligger så långt bort. Jag har bara varit där en gång och tyckte det var ganska tråkigt, men det var länge sedan så ev. kan det ha ändrats.

http://www.luhm.lu.se/

Sen finns stadsbiblioteket som också är inom gångavstånd och med en ganska stor barnavdelning men såklart, där är mera människor även om barnavdelningen innan åtminstone brukat vara ganska tom.

http://www.lund.se/Medborgare/Uppleva--gora/Bibliotek/Bibliotek-och-filialer/Stadsbiblioteket/

Superbra @AndersB ! Jag är verkligen jättetacksam! Fokus ligger på helt andra saker så att kunna få så här mycket tips och idéer är oerhört värdefullt!

Mvh Miks

Tack @Ninnurur ! Ja det såg it att passa oss!

@Wingates Nja kanske lite för mycket. Iaf på helgen. Vi kanske får prova oss fram!

KL, kanske någon har koll på om det finns några bra lekparker i närheten. Vi är inte jättekräsna i och för sig. Kanske finns någon lekpark på någon innergård eller så?

Mvh Miks

Tack @Ninnurur ! Ja det såg it att passa oss!

@Wingates Nja kanske lite för mycket. Iaf på helgen. Vi kanske får prova oss fram!

KL, kanske någon har koll på om det finns några bra lekparker i närheten. Vi är inte jättekräsna i och för sig. Kanske finns någon lekpark på någon innergård eller så?

Mvh Miks
Den närmsta jag känner till är tornaplatsen, femhundra meter från där ronald mc donaldhuset men man går genom professorstaden som är ett lugnt villaområde och den är ganska stor med en liten park och ingen trafikerad väg intill. Har cyklat här förbi många hundra gånger. Nummer ett på kartan nedan:
http://www.lund.se/Global/Förvaltningar/Tekniska förvaltningen/Parkochnaturkontoret/Lekplatser/Lekplats-Lund-SydÖstra.pdf

Sen såg jag på flygfotot att det finns en inne på sjukhusområdet, granne med RmD och söder om psykiatriska huset, men jag vet inte om den är öppen för alla.

Liknande trådar

Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 414
Senast: Halona
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 556
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama