Vad gor jag nu?

Sunshine

Trådstartare
Min vackra Skogkatt Ginger avled hastigt och ovantat i fredags :cry:

Hans bror ar nu ensam kvar, man ser tydligt saknaden och jag undrar nu: bor jag kopa en ny katt som sallskap och isf nar? Bor den vara av samma ras, och kon? Jag har tva sma ettaringar hemma men de ar ju redan vana vid djuren och ar snalla mot dem (och de alskade Ginger :cry:) men bor jag anda vanta tills de ar nagot aldre eller ar det ok att introducera en kattunge redan nu?
Hur gor man nar man introducerar en ny katt i hemmet dar det redan finns djur (vi har aven en Labrador). Gar det oftast bra katterna emellan?

Manga fragor i denna svara stund...

Sv: Vad gor jag nu?

Jag skulle nog vänta ett litet tag då Gingers bror nog mest saknar just Ginger och inte en ny kattkompis, men det behöver inte stämma då vissa katter är mer öppna för nya kompisar än andra.

En kattunge är annars lättast att få den vuxna katten att acceptera och även lära kattungen acceptera hunden på ett litet smidigare sätt än när man tar en vuxen katt, men det finns givetvis hundvana omplaceringar som du kanske kan slänga ett öga på?
Om du sedan har små barn så är det också lättare att hitta en katt som man vet "tål" det sedan innan. Om du nu inte skulle vilja ha en kattunge så tycker jag att en vuxen katt skulle fungera lika bra.
När jag introducerar nya katter så stänger jag in den nya i köket så den vistas på lite mindre yta så att katten inte blir överväldigad, sedan är det en glasdörr ut som katterna kan iaktta varandra genom ett tag. Efter ett tag (hur långt beroende av katt) så släpper jag ihop dem under övervakning och låter dem fräsa och hålla på, under de första nätterna stänger jag in nykomlingen igen då jag inte vill ha dem lösa ifall något skulle hända (har aldrig gjort). Jag har bara introducerat vuxna katter för varandra, är jourhem så kommer och går en del katter här, brukar aldrig vara några större problem. :)

Liknande trådar

Småbarn Jag har tva funderingar jag behover hjalp med eller kanske snarare asikter om. Sonen har précis fyllt tva ar och ar précis som en tva...
2
Svar
24
· Visningar
3 037
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 375
Senast: Inglorion
·
Hundhälsa Hej Hej... dags for "en san dar trad" for jag behover ventilera ur mig lite. 7 manader unghund, ingen traning, hog energi (tjeckiskt...
Svar
0
· Visningar
895
Senast: Bewildered
·
Övr. Hund Lite drygt tva manader efter att vi avlivade var forra hund skaffade vi en ny hund. Vi fick hem honom i mitten av februari och han var...
Svar
16
· Visningar
2 003
Senast: Ravishing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30