Vad gör jag med dethär?

fejko

Trådstartare
I morse fick en sticka i tummen när jag stängde ladugårdsporten. Problemet är att den åkte in djupt så jag kommer inte åt den med en pincett och ska jag försöka skära ut den kommer det att blöda ordentligt. Kan man låta den sitta där den sitter, kommer den ut av sig själv? Jag ser inte något ingångshål och det blödde inte alls, men det gör ont om jag trycker på den och jag ser en skugga långt in i huden.

Sätt på ett plåster, men se till att tejpen, inte kompressen, sitter över stickan. jag har aldrig testat själv men har hört att det är bästa sättet för att få stickor att krypa ut.

I morse fick en sticka i tummen när jag stängde ladugårdsporten. Problemet är att den åkte in djupt så jag kommer inte åt den med en pincett och ska jag försöka skära ut den kommer det att blöda ordentligt. Kan man låta den sitta där den sitter, kommer den ut av sig själv? Jag ser inte något ingångshål och det blödde inte alls, men det gör ont om jag trycker på den och jag ser en skugga långt in i huden.
Det går inte att pilla upp huden med en nål då, så att du sedan kan få tag i stickan med en pincett? Så brukar jag göra med stickor som åker in långt under huden.

Bada fingret i såpa och vatten varje dag.

Se upp om fingret börjar svälla... vis av egen erfarenhet så kan jag säga att trästickor innehåller mycket bakterier.

Fick en hästdos antibiotika och svullen hand pga 3 mm lång trästicka som jag dessutom fick ut omgående.

Ta en rejäl tuss bomull, dränk den i alsolsprit, sätt på fingret med plastfolie runt, tejpa och sov med det. Upprepa imorgon natt om den inte krupit ut redan i imorgon bitti.

Glömde, du ska ta av det på morgonen. Då ser fingret vitt och skrynkligt ut. Det är helt ofarligt och fingret ser snart normalt ut igen.

Ta en rejäl tuss bomull, dränk den i alsolsprit, sätt på fingret med plastfolie runt, tejpa och sov med det. Upprepa imorgon natt om den inte krupit ut redan i imorgon bitti.
Man kan dränka bomullen i olivolja också, det har funkat bra för mig.
"Originalreceptet" som jag läste i en Året Runt någon gång förra seklet tyckte att man skulle hälla olivolja i en fingerborg som man plåstrade fast. :)

På samma tema kan jag tipsa om att lindrigt nageltrång kan lindras med en värktablett i delar som man blöter lite och sätter fast med ett plåster. ;)

Hur gick det till? Kröp den ut av sig själv? Vilken metod valde du? Du måste ju ge oss ALLA detaljer.... :D
Först körde jag TinyWinys metod i två dagar men det enda som hände var att tummen blev torr (kanske förhindrade infektion dock). Sedan lät jag det vara och då såg jag hur stickan vandrade utåt genom hudlagren för varje dag. Idag låg den såpass ytligt att jag kunde skrapa hål och dra ut den med naglarna. Voilà!

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 466
Kropp & Själ Skulle skära av en hal sötpotatis igår och slant. Kniven, en ny hypervass Fiskars kökskniv, for snett in i tummen (ovanför översta leden...
Svar
8
· Visningar
1 334
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är om den andra stora äckel händelsen som har hänt för mig. Och dethär är som jag skulle försöka skriva det jag kan och kommer...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 529
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka