Vad gör ni med era shettisar? :) (Utom rida/köra)

Twihard

Trådstartare
Av ren nyfikenhet undrar jag vad ni shettisägare gör. :) Gillar shettisar och vore roligt att ha en att trickträna. Men vad finns mer för roligt? Jag har tänkt att man kanske kan köra agility? :D

Hur är livet med shettis? :)
Är det svårt att få en stor häst att acceptera en liten? (Min är jätteranglåg men tänkte om de blir kaxiga av storlek - såklart kan man inte veta hundra). Kände en häst som blev så rädd för en shettis att den bet tag i en och kastade iväg den (på en ridskola) :O

Flummig tråd men blev idag kär i en sötnos! :D
 
Jag hade en shettis som sällskap åt min häst förut, under de år vi stod själva i ett stall. Han var varken inriden eller inkörd och egentligen inte så mycket hanterad innan han kom till mig. Jag tömkörde honom i alla fall då och då, och hade med honom som handhäst när jag red ibland.

Min häst älskade "sin" shettis, de gick fantastiskt bra ihop och jag upplevde aldrig att han inte skulle tyckt det var en fullgod hästkompis. Men min häst och shettisen var lika i personligheten, lugna och gillade att stå stilla eller strosa runt långsamt i hagen. När en unghäst flyttade in tillsammans med dem i hagen blev det ganska jobbigt för shettisen, unghästen ville leka och accepterade inte när shettisen sa ifrån och blev då omkringvallad. Jag fick sära på dem sedan.
 
Kan lägga till förresten, att en svårighet med att ha shettis med andra hästar kan vara att de är så lättfödda. Min häst fungerade det bra med för han var likadan själv. Men unghästen (halvblod) som flyttade in senare behövde mycket mer mat och helst med mer näring, så de var inte kompatibla på det planet heller.
 
Promenerar med vår shettis, går/springer i skogen, tar vanliga promenader eller går till paddocken och leker/hoppar/busar. Kan tömköra och köra honom med vagn också. För små barn är han dessutom perfekt i ridningen.

Gör allt som går att göra med en stor häst, fast från marken. Men vår shettis har nog fått vara med på mer än vår stora häst egentligen, han kan ju följa med lite varstans och är enkel att "parkera" längre stunder för en picknick mm :)

Det man ska tänka på är att det kan bli svårt med gemensamma fodringar och gräsmängd med en stor häst och en shettis. Sedan upplever jag att vår shettis tycker väldigt mycket om ponnyer i liknande storlek och vår stora häst tycker om stora hästar, men de fungerar väldigt bra ihop ändå.
 
Av ren nyfikenhet undrar jag vad ni shettisägare gör. :) Gillar shettisar och vore roligt att ha en att trickträna. Men vad finns mer för roligt? Jag har tänkt att man kanske kan köra agility? :D

Hur är livet med shettis? :)
Är det svårt att få en stor häst att acceptera en liten? (Min är jätteranglåg men tänkte om de blir kaxiga av storlek - såklart kan man inte veta hundra). Kände en häst som blev så rädd för en shettis att den bet tag i en och kastade iväg den (på en ridskola) :O

Flummig tråd men blev idag kär i en sötnos! :D
Jag har ingen egen shettis, men en kompis har 3 ponnyer varav 2 är shettisar och jag hjälper till en del med hennes ponnyer. Shettisarna rids av sina medryttare, men vi som är för långa för att rida gör annat. Promenerar, tömkör, kör, tränar och tävlar i ponnyagility samt deltar i nån utställning då och då. Sen tävlas shettisarna i bruksklasser för shettisar under somrarna men också i hoppning och dressyr på klubbnivå. :)
 
Vi har 25årig shettis i stallet. De som äger honom, rider, tömkör, promenerar med honom och han går ihop med alla hästarna. De stora hästarna har inga problem och shettisen är så låg i rang att han är smart och håller sig utanför och väntar på sin tur.
En kompis har en shettis och hennes stora sto tar hand om shettis som om det vore hennes föl. Så hur hästarna reagerar kan nog vara lite olika. :)
 
mina små ponnyer reds, kördes in, tömkördes, tränades agility och promenerades med.
då vi skaffade halvblodet så tyckte hon att det var skit läskigt med de små, den större ponnyn gick typ som sällskap i hagen, en hel del bråk dock..
minsta fick vara i en gräsfri hage pga fång, men om den smet in i stora hagen så var det att snabbt som sjutton att springa ut igen då den stora var snabb till att jaga ut henne.

inga renrasiga shettisar utan en shettisaktig ponny på 1m och en liten b ponny på 110cm som jag inte har någon koll på eventuella raser i.
 
Vår förra shettis var som sällskapshäst. Vi körde in henne men körde bara någon gång ibland.

För det mesta var hon med lös ut på ridturer.

Vår nuvarande shettis är enbart som sällskap. Brorsbarnet red lite på henne ett tag men nu går hon bara i hagen. Vi pussar lite på henne var dag istället. :)

Vi har problem att hålla vikten på henne. De går med de stora hästarna som har fri tillgång på vintern (2 halvblod 180 samt 176cm) och det är svårt. Våra går aldrig ute dygnet runt så det gör att vi kan reglera maten för damen lite
 
Om det blir denna lilla pärla och jag, kommer den få gå med min andra häst som är lättfödd :)
 
Jag cyklar en hel del med mina och så brukade dom få gå som handhäst en hel del förut också speciellt när jag körde. Löshoppa, longera.
Det går nog att göra precis vad man vill med dom, min upplevelse är att det är hästar med fart och energi och som älskar att arbeta och så är dom väldigt godismotiverade och smarta.
Shettisar är väldigt roliga.
Har aldrig varit några problem mellan de små och de stora hästarna oavsett vilka det har varit så har mina gått ihop med dom. Mina små är väldigt tuffa och kaxiga och flyttar runt på största kallblodet för han är en supervänlig försiktigt själ.

Maten är dock ett stort problem även om en shettis går med en lättfödd stor så är det en väldigt skillnad i mängd och en shettis kan stoppa i sig. Oj vad dom kan stoppa sig.
Dom är ju gjorda för att leva på karga shettlandsöarna och äta allt dom ser för att överleva. Min ena är en rymmare av rang också och väldigt svår att hålla inne i hagar men man har ju lärt sig med åren.
 
Jag cyklar en hel del med mina och så brukade dom få gå som handhäst en hel del förut också speciellt när jag körde. Löshoppa, longera.
Det går nog att göra precis vad man vill med dom, min upplevelse är att det är hästar med fart och energi och som älskar att arbeta och så är dom väldigt godismotiverade och smarta.
Shettisar är väldigt roliga.
Har aldrig varit några problem mellan de små och de stora hästarna oavsett vilka det har varit så har mina gått ihop med dom. Mina små är väldigt tuffa och kaxiga och flyttar runt på största kallblodet för han är en supervänlig försiktigt själ.

Maten är dock ett stort problem även om en shettis går med en lättfödd stor så är det en väldigt skillnad i mängd och en shettis kan stoppa i sig. Oj vad dom kan stoppa sig.
Dom är ju gjorda för att leva på karga shettlandsöarna och äta allt dom ser för att överleva. Min ena är en rymmare av rang också och väldigt svår att hålla inne i hagar men man har ju lärt sig med åren.

Tack för svar! Jag skulle vilja jogga med min och simma på sommaren :)
 
Av ren nyfikenhet undrar jag vad ni shettisägare gör. :) Gillar shettisar och vore roligt att ha en att trickträna. Men vad finns mer för roligt? Jag har tänkt att man kanske kan köra agility? :D

Hur är livet med shettis? :)
Är det svårt att få en stor häst att acceptera en liten? (Min är jätteranglåg men tänkte om de blir kaxiga av storlek - såklart kan man inte veta hundra). Kände en häst som blev så rädd för en shettis att den bet tag i en och kastade iväg den (på en ridskola) :O

Flummig tråd men blev idag kär i en sötnos! :D


Vi går på promenad. Hämtar posten ( nära 2km ), löshoppar, lite träning med att stå på pall, i rockring, gå på presenning, dra presenning el säck över ponnyn, .tömmkör, ställer ut, busar o gosar gör vi :) o de bär fika i sadelväskor när vi skall på lång pommis.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Jag och min shettis gör mycket olika saker, förutom ridning och körning är det även tömkörning, promenader, miljöträning, agility, löshoppning, utställningar, ponnyridning, han har varit med som handhäst när jag ridit/kört annat häst eller ponny, vi gosar och myser och har väldigt roligt tillsammans. Det har blivit mycker ridning och körning senaste månaderna dock.

Shettisar är väldigt arbetsglada, min är som en stor häst i litet format och även om han fått dra vagnen i 3 timmar står han kvar vid grinden i hagen och gnäggar efter mig när jag lämnat honom där för han vill göra mer saker och tycker jag är väldigt elak matte som inte vill göra något mer utöver de 3 timmar långa arbetspasset framför vagnen... Min förra ponny var likadan. :D
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
2 100
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 099
Senast: Amk
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 716
Övr. Hund Jag har två stycken odågor. Grabbar. Den ena är 11 och den andra är fem. 11 åringen var min första egna hund och jag tyckte att det var...
Svar
9
· Visningar
1 495
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp