vad gör man när man har tröttnat?

Narcissa

Trådstartare
Jag bor på en liten hästgård och jag skulle aldrig vilja byta.
Jag älskar fortfarande att hålla på med hästarna och allt som hör därtill.
Men jag har tröttnat på ridningen. Har tävlat mycket men det här blivit mindre med åren.
Nu ser jag ingen glädje alls i att tävla själv. Min syster tävlar hästarna i hoppning och jag tycker det är superroligt att följa med på tävlingarna och allt runt omkring.
Jag har nu en häst hemma där kontraktet får lånet går ut snart och jag måste köpa eller lämna tillbaka. Jag tycker otroligt mycket om hästen och han har potential i dressyren. Men jag vill ju inte rida längre....jag vet inte vad jag ska göra. Jag vill inte lämna tillbaka men jag vill inte heller rida längre. Funderar mer på avel tex.

Tips? :)
 
Sv: vad gör man när man har tröttnat?

Jag tog ett beslut förra våren att inte tävla mer med min storhäst. Jag ledsnade pga att det inte gick något bra. Hästen är tittig och hur mycket vi än tränar på både hemmaplan och bortaplan och vi rider som grand prix ekipage (nåja ;) ) så gifter sig inte våra tävlingsnerver tillsammans.

Jag tog beslutet, sålde hästsläpet och dragbilen och flyttade hästen till ett stall med lösdrift! Han går ute dygnet runt så jag har absolut ingen ångest över att jag inte rider lika mycket längre.

På vintern skrittar jag endast ut i skogen på helgen när det är ljust. Och nu i vår har det blivit lite mer men inte markant. Han går som skogsmulle just nu och vi trivs ypperligt med det.

Vi har en ridbana så känner jag för ett hopp- eller dressyrpass så gör jag det :)


Man måste inte rida för att man har häst men det kan ju bero på också vilken typ av häst man har. Men jag tror att även den mest nerviga och arbetsvilliga hästen skulle coola ner och inte bry sig om man har dom på lösdrift. Det är när man stänger in dom i box halva dygnet som de samlar på sig den där explosiva överskottsenergin som många pratar om :)


Det har även gått flera veckor i sträck som jag bara åkt ut till hästarna kanske 3 ggr i veckan för att visitera dom och borsta av dom. Inget mer än så :) Ingen ångest! Det ska vara KUL att ha häst oavsett vad man gör med den :)
 
Sv: vad gör man när man har tröttnat?

Jag känner ju hela tiden dåligt samvete för hästen. Han tycker ju det är kul att jobba. Jag måste dock tävla för att ens ha en gnutta motivation att rida. Jag vill inte bara ha en trevlig häst som bara går och skrotar.
 
Sv: vad gör man när man har tröttnat?

Ja då känns det som att du svarat på din egen fråga - lämna tillbaka hästen :)

Att avla för att man inte orkar rida känns ju som fel anledning också. Och även en avelshäst mår bra av att ridas när den går dräktig om den inte är skadad, då en häst i kondition tar sig bättre och har bättre förutsättningar i en förlossning :)
 
Sv: vad gör man när man har tröttnat?

Lämna tillbaka känns inte heller som ett alternativ. Usch...

Jag är mycket intresserad av avel så det är inget som bara har kommit upp.
 
Sv: vad gör man när man har tröttnat?

Finns det ingen annan som kan komma ut till dig och rida den då? Kanske tävla etc?

Antingen en inhyrd eller någon ryttare som inte själv har egen ridbar häst just nu?
 
Sv: vad gör man när man har tröttnat?

Nu tror jag inte HÄSTEN bryr sig i om den tävlas eller ej. :)

Men kanske du tycker det är kul? Kanske ryttaren tycker det?
Och dessutom är det ju bra med lite trevliga resultat om du ska avla.

Jag tror dock hästar mår bra av att tränas om man nu inte har dem i jätteflock på enorma marker i kuperad terräng. Då kan de klara sig fint ett tag när de är hyfsat unga.
 
Sv: vad gör man när man har tröttnat?

Köra in hästen och börja köra istället för att rida? Eller är det tiden i sig som det tar som också är jobbigt?
I så fall en medryttare eller halvfodervärd kanske.
 
Sv: vad gör man när man har tröttnat?

Är det en hingst? Funderar bara eftersom du nämner avel, fast misstänker att det är en valack och att du "bara" funderar på avel....

Det behövs mycket seriös avel i Sverige, där vi jobbar med att avla på ston med potential! Dvs inte att avla på ston som "inte duger" till annat.

Hör ofta det, att man har ett sto som har skador/"psykiska" åkommor som gör den olämplig att tävla på, så då avlar man.:eek:

Gagnar knappast svensk avel, men vill du avla seriöst och med bra material så är det guld värt!!!!!
 
Sv: vad gör man när man har tröttnat?

Denna är en valack så honom hade jag inte tänkt avla på. ;)

Jag anser själv inte att man ska avla på vilka ston som helst. Skulle jag börja med avel är det prestationsavel jag är intresserad av. :)
 
Sv: vad gör man när man har tröttnat?

Jag ser på det som så att ridning inte är allt, det finns så mycket mer man kan göra med sin häst än att arbeta från ryggen. Om det bara är intresset för själva ridningen som svalnat så kanske du kan prova på något annat? Körning, arbete för hand osv, eller avel som du säger. Så länge hästen får uppmärksamhet och omvårdnad så tycker jag inte ridningen är speciellt viktig, det viktigaste är att hästen mår bra både psykiskt och fysiskt och det kan den göra även om den inte rids. :)
 
Sv: vad gör man när man har tröttnat?

Jag vet ju inte hur gammal hästen är men man får ju ha häst utan att man måste tävla och träna en massa, bara hästen mår bra. Tror att det är mer vi människor som får ångest och känner oss dåliga om vi inte rider våra hästar en massa. Sedan mår de ju såklart av att hålla igång och aktiveras men det behöver ju inte ske genom ridning och tävling. Jag har en äldre häst, han blir 18 nu nästa vecka och han har haft en skada som gör att han inte får hoppa mer men annan ridning går bra. Han visar dock tydligt att han inte tycker det är så kul med dressyr så vi tar bara ett pass när andan faller på och så rider vi ut, går promenader och gör lite ledarskapsövningar. Nu saknar jag ju att hoppa men tycker att det är ok med vårt lugna liv ändå! :)
 
Sv: vad gör man när man har tröttnat?

Nä hästen mår inte dåligt av att inte bli riden men det då blir det bara en dyr hamster istället.
För tillfället är jag nog mer intresserad av att försöka få fram fina hopphästar än att rida själv. Jag ska rida idag men känner bara att jag inte vill och så ska det ju inte vara.
 
Sv: vad gör man när man har tröttnat?

Jag känner så igen känslan. Jag tröttnade på vad allt ridning hette för ungefär 10 år sedan och har aldrig riktigt hittat tillbaka till den där varje dag-glädjen ännu. Det tog flera år innan jag insåg att det faktiskt är väldigt skönt att vara utan häst. Nu är jag medryttare 2 dagar i veckan och det är inte ens så att jag känner för att rida de två dagarna. Många gånger tvingar jag mig själv att rida och när jag väl rider är det ju kul. Under de perioder jag trotsat mig själv och ändå skaffat häst har det varit sjukt skönt att ha någon annan som tävlar och tränar. Jag gillar att vara i stallet och jag vill att mina hästar är groomade, men jag mår numer lika bra på läktaren som på hästryggen.

Jag hade lämnat tillbaka hästen ifall det inte fanns någon annan som ville rida och tävla hästen åt dig.
 
Sv: vad gör man när man har tröttnat?

Ska du avla så bör du räkna med att hästar är svårsålda idag. Orkar och vågar du rida in en treåring som inte gått få ut pengarna så den betalar sig? Så ser läget ut för många hobbyuppfödare idag. Jag avråder dig från att avla. Det är inget du kommer tjäna pengar på förän du gjort dig ett namn i branschen om ens då. Lämna hem tävlingshästen till någon som kan ta vara på den och skaffa dig en gammal trotjänare eller promenadhäst som mår bra av att få gå och skrota och komma ut på tur ibland. Alternativt lägg av helt och vänta tills suget kommer. Kanske låter krasst och tufft det jag skriver men tänkt efter före...lycka till
 
Sv: vad gör man när man har tröttnat?

Pja, du kan ju lämna tillbaka hästen och om du saknar pysslet men fortfarande inte vill rida kan du ju fixa en bra lösdrift och ta in ett litet gäng unghästar på inackordering och på så sätt ha ett hästeri som betalar sig själv. Och om någon av de där unghästarna får dig att känna dig ridsugen igen - köp den!
 
Sv: vad gör man när man har tröttnat?

Man måste ju inte tävla bara för man har häst, träna hemma går ju lika bra eller bara rida ut på mysiga turer.

Man ska inte ha för höga krav på sig, känner man att hästen tycker tävling är kul kan man ju alltid fixa en medryttare som fixar just den biten så kan man själv sköta uteritterna eller bara borsta och mysa om man vill.

Själv är jag inte alls för att tävla, tycker inte de är roligt helt enkelt, små blåbärshopptävlingar där alla får rosett även om man river kan väl va kul mest för att man får en rosett:D
Eller om stallet man står i har en liten stalltävling

Men har verkligen inga amitioner att bli bäst

Känner du att inte ens skritta ute i skogen en fin solig dag lockar skulle jag nog sälja.
Det är en rätt dyr hobby att ha bara för att åka ut och klappa en häst några dagar i veckan.
Då kan man ju sälja och åka ut och klappa häst gratis om man har en kompis som har häst ist.
Så skulle jag tänka om jag var i din sits.
 
Sv: vad gör man när man har tröttnat?

Jag måste tävla för att ens hitta minsta motivation till att rida. Jag är otroligt tävlingsinriktad.
Jag har haft hästar i 30 år och utbildat och tävlat massor av hästar. Känner bara att orken inte längre finns där. Det är roligare att tävla med hundarna.
 
Sv: vad gör man när man har tröttnat?

Men då ska du ju tävla med hundarna istället. Allting har sin tid. Det är helt okej att ta paus från hästarna ifall man vill. Vem du är och den du är sitter inte i ifall du har tävlingshästar eller inte. Du är en helt normal individ även utan hästar.

Många hästmänniskor gör hela sin identitet utifrån att de har häst. "Jag är hästtjej" är förklaringen på mycket. Istället för att säga att det är för att man är stark, för att man har en massa djävlar anamma etc. Men du är ju inte dina hästar. Du är ju du och det är du som äger hästarna. Utan hästarna är du fortfarande du.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
997
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 897
Hästmänniskan Jag är så ledsen och besviken över mig själv för jag lyckats bli rädd för något som jag tyckte var så kul innan. Jag minns att jag bara...
Svar
15
· Visningar
1 375
Senast: zarmino
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp