Vad gör jag med SOJA????

Cado

Trådstartare
Jag gick på en mycket intressant och välorganiserad kurs om vallfoder, bete osv. Vetrinären Minna A...(någonting) sa att hon ger alla sina hästar soja och det rekomenderar hon starkt! Som en duktig matte rusade jag ut och köpte en 30kg säck idag.... men nu vet jag inte hur mycket jag ska ge. Jag trodde givetvis att det skulle finnas en specifikation/analys på säcken, men den var borta.... :o
Vad gör jag? Hur mycket ger jag????? :crazy:
 
Hej!
det beror först och främst på hur stor häst du har och vilket behov den har.....
Soya är väldigt proteinrikt och skall vänjas in försiktigt!
Maxgivan är 100g soya/ 100kg häst , dvs om hästen väger 500 kg så ska man max ge 500g soya under dagen.
börja med att ge kanske 50g för att sedan långsamt öka till den giva du beräknat att din häst behöver....
Har inga värden i huvudet på soyan just nu tyvärr, men nån annan kan säkert ;)
 
Men behöver du verkligen använda soja då?
Har du höanalys? Det är efter den man räknar vad som ska/behöver läggas till.

Soja är väldigt proteinrikt, och något som jag bara brukar ta till om jag har väldigt trista proteinvärden i höt.
 
Enl foderstat så ligger jag något lågt på protein sidan, så det kanske är bra då (har inte siffrorna i huvudet). Men jag hade fått intrycket att soja var ett bra komplement till hästens foder (så som vitaminer och mineraler), har jag fattat helt fel???? Jag har en ung Tinker (ca 300kg), ett halvblodssto (ca 450 kg) och en B-ponny (tja, vad väger dom.... :confused:- 150 kg kanske). Några förslag? Ska jag köra tillbaka säcken till Granngården, eller??? :crazy:
 
ett halvblod väger ca 500-550 kg, en tinker ligger iaf på 400 (om det inte är en åring), och en mindre b-ponny på runt 300 kg..

vad har du för värden i höet? och hur mycket arbetas de tre hästarna??
 
OK, säg att mitt halvblod väger 500 kg, min Tinker som är unghäst kanske kommer upp i 400 men min B-ponny som är liten och dessutom av den lätta typen kan inte vara mer än 200.... Herregud, jag kan nästan lyfta båda framben på honom på samma gång! :D Halvblodet och B-ponnyn jobbar lätt (särskilt nu på vintern!), dvs ca 3-4 ggr/vecka. Tinkern går mest ute pga halkan och snön (han är barfota), men jag longerar och/eller tömkör honom 1-2ggr/vecka.
Mitt hö köper jag från en släkting som är "stor hö-bonde" i trakten och levererar till travbanan, ridskolorna, mm, så att hans analys är korrekt tvivlar jag inte på. Varför undrar du?
 
Jag har ett halvblod. Jag blev rekommenderad att börja med 1 dl per dag och sakta öka. Nu ger jag 3 dl per dag. Kolla benen noga så hästarna inte får gallor för då har du gett för mycket!! Jag ger min häst det för att hålla hullet bättre och det hjälper jättebra! :rofl:
 
Jag har lärt mig att man inte ska ge unghästar mer än max 300g soja /dag, men att en vuxen häst kan äta max äta 100g/100kg häst och dag.
 
Mitt hö köper jag från en släkting som är "stor hö-bonde" i trakten och levererar till travbanan, ridskolorna, mm, så att hans analys är korrekt tvivlar jag inte på. Varför undrar du?

Men vad är då analysen på för värden? Vi här på forumet kan inte rek. dig att komplettera höets värden med soya om vi inte vet värdena på höet!
 
bryr du dig inte ett skit om din häst verkligen passar att äta soja? skriv höanalysen så kan vi hjälpa dig, den behövs nämligen för att kunna räkna foderstat..
 
Jag ger min häst soja, men av den anledningen att hon är ett fullblod som inte kan hålla hullet, hon hinner inte äta mer hö per dygn, men höet är väldigt bra. Jag skulle inte ge henne extra proteintillskott om det inte vore för att hon verkligen behövde det. Du kan få bakslag på det med gallor, proteinknölar, fångtendenser och för höga halter av mjölksyra vid träning så att du förstör muskelmassa i stället för att bygga dem. Så skippa sojan om inte höet är av usel kvalitet eller hästarna är väldigt svår att få hull på. Jag skulle defenitift inte ge det till ponnyn eller tinkern, för att sätta igång en reaktion med fång är ju väldigt onödigt.
 
men min B-ponny som är liten och dessutom av den lätta typen kan inte vara mer än 200....

Vår minishettis väger 180 kg på våg så din b-ponny lär nog väga mer än 200 kg.
 
Det stämmer att soja är ett bra foder med många nyttiga beståndsdelar.

Huruvida det passar att ge just din häst beror, som redan nämnts, på hur foderstaten ser ut i övrigt. Har du redan mycket protein i foderstaten bör du överväga att inte fodra med soja.

Soja bör ges i restriktiv mängd, det handlar om decilitrar. Ung. värden: 12,9 MJ, 385 g smb rp. Försiktig tillvänjning!
 

Liknande trådar

Relationer Mitt hjärta brister, det känns som att jag ska gå i tusen bitar. Smärtan är fullkomligt olidlig! I fredags kom min älskade, älskade...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
17 675
Senast: TygerTyger
·
Foder & Strö Jag gick på en mycket intressant och välorganiserad kurs om vallfoder, bete osv. Vetrinären Minna A...(någonting) sa att hon ger alla...
Svar
1
· Visningar
627
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp