Vad gjorde dig glad i ridningen?

NaTTa

Trådstartare
Ridningen för min häst och mig har gått sådär ett tag. Gav upp att rida, börja jobba från marken och senare rida längre skritt/små trav turer.

Har ridit utan sadel ett tag nu, och senast i söndags och igår kände jag att jag sitter som en gud på ryggen både i trav och galopp:o
Häste skötte sig exemplariskt!:love:

Så glad man kan bli:D Idag blir vilodag för han.

Vad i ridningen har ni förbrättrat, eller förvånats över?

Ganska onödig tråd, men men:p

Sv: Vad gjorde dig glad i ridningen?

Vad roligt! Ibland behöver man lite paus för att det ska bli bättre.

Jag blev glad senast över när jag kom på hur naturligt det alltid känns att sitta på hästryggen, att allting hela tiden liksom kommer som på automatik.

Senast ändrad:

jag håller på att träna ledarskap med mitt sto nu när on ändå är sjuk och vilar. redan efter te gånger backar hon på kommando!

tanken är at hon ska fatta vem som bestämmer och sluta vara så fuktansvärt istadig...

Håller på att sätta igång älsklingen efter 3 månaders nästan boxvila pga skada. Hon kändes så pigg och glad idag efter att ha surat i över en vecka när jag ridit. Hon tycker det är sååååå trist att bara få skritta..... men idag kändes det som om vi hade lite samarbete i alla fall! :love:

Blir så glad varje gång man smälter ihop och blir ett med hästen och vi lyssnar på varandras signaler. Vissa dagar klickar verkligen allt :love:

Jag blev glatt överasskad idag när jag promenerade med medisen och han gick som en pärla bakom mig istället för att försöka gå förbi mig hela tiden! Kändes som en liten seger...:)

Jag har förbättrat min sits jättemycket på sistone:bump:

Innan:

Nu (dålig ridbild, men sitsen är bättre iaf^^) :

Känner mig också mycket mer positiv i dressyren (även fast vi bara tränar ca varannan dag nu) och allt känns mycket enklare!
Iaf innan det här j*vla mörkret kom...

Sen har vi blivit riktiga kompisar nu! Hon följer mig vart jag än går (ni förstår vad jag menar) och kan tom hoppa löst!

Vet att de flesta sett bilderna, men men:angel:

jag har nu haft min häst i en månad och åtta dagar men jag känner hästen sedan innan eftersom han har stått på ridskolan som jag har ridit på i 11 år.
han är väldigt tittig och allting kan vara farligt.:eek:

i torsdags skulle jag rida till hovslagaren för att sko hästen och jag var stressad och försenad redan innan och det kände ju han direkt och allting var farligt och han stannade flera gånger (han håller på att sättas igång och ska bara skrittas just nu) det brukar ta ca en halvtimme att rida dit men det tog 45 minuter. när vi väl kom dig så var jag såå nära att skicka häst:devil: till slakt..

men när vi skulle rida hem igen så var jag lugn och avslappnad för då hade vi all tid i världen och då kunde jag skritta på långa tyglar hela vägen hem..
då var jag riktigt glad och lycklig och sedan dess har allting som vi gjort tillsammans gått riktigt bra:):)

Jag blev glad på senaste dressyrträningen när jag och Namis red rena öppnor och slutor, utan otakt och avbrott. Yeeeeeeay :banana:

Jag blev glad när vi tränade hoppning sist. Hästen tog för sig ordentligt, va pigg och glad. Vårat arbete med att länga galoppsprången har gjort resultat visade det sig då vi fick lite trångt i en serie (första gången någonsin någon är glad över att få trångt i en serie). :D

Jag blev väldigt glad förra gången när jag red en speciell häst i vårt stall som inte har klickat så bra med mig tidigare, och så plötsligt kände jag hur vi började kommunicera och förstå oss på varann. Det kändes så skönt att vi äntligen hade hittat varann, och jag insåg vilken fin ridhäst hon egentligen är när man förstår sig på henne. Det var en såndär upptäckt som verkligen får mig att känna att ridning är allt bland det bästa som finns. ;)

jag har vart medryttare på en häst sen i slutet av augusti han har ingen lysande framåtbjudining å ja har värkligen kämpat för att få det i honom. i går red jag lektion med honom för första gången å vilken skilnad det blev när jag fick hjälp med hur jag ska få framåtbjudning i honom. i slutet behövde jag bra tänka trav så trava han:bump:
finns ingen härligare kännsla än när det går bara i ridninge å man får det i komunikationen:) de e svårt å förklara hoppas ni förstår
känns uderbart i alla fall:rofl: längtar så tills nästa gång jag ska rida:)

Förra gången som jag blev riktigt glad i ridningen var när efter mycket krångel med sadlar min valack äntligen slappnade av och jobbade rätt...och när vi hade avslutat passat med nya sadeln så böjer han bak huvet och puffar mej på benet....total lycka...som för at säga..."tack matte, nu känns de bättre igen...." :love:

//Domino_s

Vilopauser behövs ibland :)

Min pålla har tagit det lugnt nu ett tag men så igår bestämde jag mig för ett pass på banan. Hon gick helt underbart! Stabilt, mjukt och bakben som aldrig förr! Visserligen bara korta stunder men det fanns där. Blir så imponerad på min felbyggda fjording när hon visar var skåpet ska stå ;) Det är det jag tycker är roligt med ridningen, att visa att det faktiskt går om man bara vill.

Mycket har börjat lossna på sistone

1. Jag är inte alls lika rädd för galopperna längre. Börjar hitta tillbaka till känslan wiie-det-här-går-aldeles-för-fort istället för eeeek-jag-kommer-flyga-av-känslan. Underbart!

2. Lyckades hitta knapparna på P här om dagen. Har tidigare känt mig som en mygga på en skenande elefant när jag ridit honom men den här gången blev det faktiskt riktigt bra mot slutet.

3. Jag har lyckats sluta rida D som jag hängt upp mig på alldeles för länge. Jag kommer inte vidare i min ridning med en häst som man måste kämpa som en gris med för att få in på en volt. Det tar bara en massa energi (och pengar) som jag hellre lägger på annat.

4. Har hittat en liten favorit i O och blivit lovad att få rida henne ett tag framöver. Ska bli spännande att se om vi kommer nån vart.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 829
Senast: Verdandi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka