Vad ger ni..

Sv: Vad ger ni..

Shettisarna får inget extra, araben har fång så hon får hö o varmblodet klarar inte o hålla hullet på betet så han får kraftfoder, alla har tillgång till saltsten o mineralbalja

Eftersom min häst ej kommer gå på "riktigt bete" utan bara ha lite gräs att gnaga på ser foderstaten ut ungefär som under resten av året. Brukar bli lagom att ta bort två mål med stråfoder (som ersätts med gräs).

Om hästen går på bete dygnet-runt så ger jag bara mineraltillskott och salt. Men då handlar det om hästar som MER än håller hullet av enbart några tuggor gräs :angel: :p .
Man får ju stödfodra med kraftfoder OM hästen inte håller hull på gräset, annars finns ingen mening med att ge kraftfoder. Gräs innehåller rikligt med näring! Dock behöver vi i Sverige ge tillskott av mineraler ändå eftersom våra marker nuförtiden ofta är mineralfattiga (iaf som jag fått lära mig på senaste tiden).

När jag har haft hästar som arbetat även under sommarhalvåret får dom kraftfoder och mineraler/salt. Betet är bra annars och nu när unghästen ska vila och tänka över inridningen kommer hon enbart att gå på vallen utan tillskott förutom att jag lägger in en mineralbalja...

Hej
Här undrar jag lite hur man kan göra...mineralbalja skriver du...har du bara hällt upp mineralerna tex kraffts granulat i en balja? Vore ju smidigt...vi plockar in dem varje dag och ger i och med ridningen, men de dagar man inte rider hade varit fint om de kunde förse sig själva...Kan de sätta i sig för mycket tro? ((Araber och Quarters) matglada! INGA problem med hullet direkt....:angel: ) eller reglerar de det själv efter behov? Ger ni extra kalk också?

Min pålle blir så tjock på sommaren :p
Så han får bara havre när vi vart ute och ridit, och lite extra salt.
Får se om jag ger honom E-vitamin i sommar, eller om han får i sig det från gräset sen :smirk:

De flesta av våra hästar tävlar sommartid och går inte på bete, och får därför samma typ av kraftfoder som vintertid. De som går på "bete" tas in nattetid och får en mindre giva kraftfoder.

Mineraler och saltsten. Prövade med mineralbalja ett år, men valacken missbrukade den våldsamt.. Den låg i tusen bitar efter hans "lek"...:smirk:

Har sett att de flesta här ger sina hästar mineraler på sommaren.
Är det nödvändigt? Jag är inte så duktig på det här med mineraler så jag vill gära få lite hjälp med det.
Vilka mineraler ska man ge i sånnafall?

Min gubbe får lite havre och betfor (½ liter av varje) varje dag för att blanda i hans pulver (Miner, Enzion, Bioglucomin). De dagar då han rids får han mer havre.
Förra året började betet ta slut i slutet av juli, då fick han ½-1 liter lusernpellets oxå. Stödfodrade med hö 2 gånger per dag.

Jag ger min kraftfoder på sommaren. Hur mycket är beroende på hur betet ser ut. I år ska hästen gå på ett nyttbete så jag får se hur mycket och om hon behöver något extra (och om hon vill ha), men troligtvis behöver hon det. Jag brukar hälla salt i maten och selen om det inte finns tillräckligt i kraften.

När betet är kraftigt ställer jag bara fram en saltsten! Om betet börjar ta slut innan vi åker hem igen kan jäg lägga till ett mål kraftfoder med mineraler till, svårt dock att få till en exakt foderstat när det är möjligt att veta hur mkt de får i sig i övrigt.

Hej
Här undrar jag lite hur man kan göra...mineralbalja skriver du...har du bara hällt upp mineralerna tex kraffts granulat i en balja? Vore ju smidigt...vi plockar in dem varje dag och ger i och med ridningen, men de dagar man inte rider hade varit fint om de kunde förse sig själva...Kan de sätta i sig för mycket tro? ((Araber och Quarters) matglada! INGA problem med hullet direkt....:angel: ) eller reglerar de det själv efter behov? Ger ni extra kalk också?

Mineralbaljan innehåller en mineralsten...Har man en häst som äter för mycket funkar inte det utan då får man dosera;). Vissa hästar älskar dessa stenar och käkar för att det är gott...:mad: ... Ger inte extra kalk, nej...

När hon rids får hon samma kraftfoder som under vintern, men går på bete dynget runt så hon får inget stråfoder.

När hon inte rids får hon bara tillgång till saltsten. Det är så kort tid som hon inte rids på sommaren, så de dagarna får hon klara sig utan mineraler.

bra tråd! är själv intresserad och funderar hur jag ska göra i sommar.
mineralbaljan är alltså ngt man köper färdigt? kan man hälla i t.ex. krafft blå i enbalja och ställa ut eller äter dom inte det/blir det förstört av regn?

Vad ger ni era hästar på sommaren?

Krafftfoder? 1,5 kg Hippo Basic
Mineraler? nej, det finns i Hippos
Extra tillskott? B-vitaminer
övrigt? betfor

Ponnyn går inte på bete så han får samma som vintertid, det vill säga hö, krafft rehab, lucernhack. Får även lite salt för svettningen, men inget annat särskilt.
Travaren som tränas går på ett halvmagert/kraftigt bete, får ev. lite hö om det behövs, och utöver det havre, betfor, VSL och salt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka! Ger hästarna kraft extra mineraler. Behövs saltsten då? Hur resonerar ni?
Svar
12
· Visningar
1 268
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
484
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka