Vad ger ni era dräktiga ston för foder under senare delen av dräktigheten?

eldkyss

Trådstartare
Har ett sto som går in i månad 8 snart. Vad finns det för foder på marknaden som är avsedda för dräktiga ston? För mig är ett analyserat grovfoder en förutsättning. Men jag vet att bland annat Pavo har ett foder som lämpar sig för dräktiga ston. Någon som kan rekommendera något mer exempel? Vissa foder ska ju till exempel främja utdrivningen av efterbörd mm. Önskar tips och egna erfarenheter :)
 
Jag föredrar att ge sånt jag vet vad det innehåller, färdigfoder har ofta en massa konstiga ingredienser, som dessutom kan vara skadligt för fostret (tex alger eller vitlök).

Jag brukar ge ett riktigt bra grovfoder, ifall det inte räcker så byter jag ut en del mot lusernhack. Ibland kompletterar jag med sojamjöl om det behövs.

Senaste dräktiga stoet fick även havre och linfröolja då hon behövde extra mycket energi. Dessutom fick hon solrosfrön, då jag fått veta att det visat sig (forskningsstudie) öka antikropparna i råmjölken.
 
Jag föredrar att ge sånt jag vet vad det innehåller, färdigfoder har ofta en massa konstiga ingredienser, som dessutom kan vara skadligt för fostret (tex alger eller vitlök).

Jag brukar ge ett riktigt bra grovfoder, ifall det inte räcker så byter jag ut en del mot lusernhack. Ibland kompletterar jag med sojamjöl om det behövs.

Senaste dräktiga stoet fick även havre och linfröolja då hon behövde extra mycket energi. Dessutom fick hon solrosfrön, då jag fått veta att det visat sig (forskningsstudie) öka antikropparna i råmjölken.
Har också läst det om solrosfrön, vet du när i dräktigheten man ska börja ge för att det ska ha effekt? :)
 
Jag föredrar att ge sånt jag vet vad det innehåller, färdigfoder har ofta en massa konstiga ingredienser, som dessutom kan vara skadligt för fostret (tex alger eller vitlök).

Jag brukar ge ett riktigt bra grovfoder, ifall det inte räcker så byter jag ut en del mot lusernhack. Ibland kompletterar jag med sojamjöl om det behövs.

Senaste dräktiga stoet fick även havre och linfröolja då hon behövde extra mycket energi. Dessutom fick hon solrosfrön, då jag fått veta att det visat sig (forskningsstudie) öka antikropparna i råmjölken.
Okej. Jag förstår vad du menar. Men vilka behov är det som ökar i den senare delen av dräktigheten?
 
Okej. Jag förstår vad du menar. Men vilka behov är det som ökar i den senare delen av dräktigheten?

Framförallt är det protein, men även energi. Energin ökar med 15-30 % (har inte siffrorna exakt i huvudet) medan du ska ge 12 gånger så mkt protein som energi på det tillägget.

Alltså om ett sto normalt är på 50 MJ och 300 g smb rp när hon är på underhållsnivå, så ska hon i slutet av dräktigheten ha i sig 65 MJ och 480 g smb rp.
 
Har ett sto som går in i månad 8 snart. Vad finns det för foder på marknaden som är avsedda för dräktiga ston? För mig är ett analyserat grovfoder en förutsättning. Men jag vet att bland annat Pavo har ett foder som lämpar sig för dräktiga ston. Någon som kan rekommendera något mer exempel? Vissa foder ska ju till exempel främja utdrivningen av efterbörd mm. Önskar tips och egna erfarenheter :)
Equilac från St Hippolyt
 
Nä, jag gav min typ de sista fyra och hon hade supervärden. Fast jag vet iofs inte hur hennes värden skulle varit utan. ;)

Hon fick 2 dl om dagen, welsh mountainponny.

Då har jag en dum liten fråga, vart har du köpt dina solrosfrön och jag gissar då skalade? :o
Mitt sto går in i månad 7 snart så kanske värt och köpa kanske om en månad då.
 
Då har jag en dum liten fråga, vart har du köpt dina solrosfrön och jag gissar då skalade? :o
Mitt sto går in i månad 7 snart så kanske värt och köpa kanske om en månad då.

Jag köpte en säck på granngården för fåglar. Oskalade, mitt sto mumsade glatt i sig det. Fick höra att om de tuggar dåligt får man en vacker gödselstack som tröst, men på min dök det bara upp en enda blomma. ;)
 
Jag köpte en säck på granngården för fåglar. Oskalade, mitt sto mumsade glatt i sig det. Fick höra att om de tuggar dåligt får man en vacker gödselstack som tröst, men på min dök det bara upp en enda blomma. ;)

Haha okej, men då ska jag köpa hem mig en säck lite längre fram :)
Tänk vad man lär sig nya saker hela tiden.

Tror du 2dl kan funka bra även till ett arabsto?
 
Jag föredrar att ge sånt jag vet vad det innehåller, färdigfoder har ofta en massa konstiga ingredienser, som dessutom kan vara skadligt för fostret (tex alger eller vitlök).

Jag brukar ge ett riktigt bra grovfoder, ifall det inte räcker så byter jag ut en del mot lusernhack. Ibland kompletterar jag med sojamjöl om det behövs.

Senaste dräktiga stoet fick även havre och linfröolja då hon behövde extra mycket energi. Dessutom fick hon solrosfrön, då jag fått veta att det visat sig (forskningsstudie) öka antikropparna i råmjölken.

har du länk till studien? Skulle vara kul läsning!
 
Senaste dräktiga stoet fick även havre och linfröolja då hon behövde extra mycket energi. Dessutom fick hon solrosfrön, då jag fått veta att det visat sig (forskningsstudie) öka antikropparna i råmjölken.
Finns det verkligen en forskningsstudie på det?
Eller är det Råmjölksprojektet du syftar på? Det som drogs igång av några stuterier, för att testa om det var möjligt att alls påverka antikroppshalten? I så fall - ja det är väldigt intressant, men det kan nog inte anses vara bevisat att det är så även om det finns indikationer på att några ston fått mer antikroppar i mjölken efter att ha fått solrosfrön. Man kan inte veta om stona hade haft det ändå.
 

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 170
Senast: ginnies
·
Foder & Strö Sitter och letar ett bra foder till mina hästar. Är själv inte super vass på vad man ska titta efter och jag vet att det finns så många...
2
Svar
20
· Visningar
2 669
Senast: mackan
·
Foder & Strö Är ute i god tid nu, men får hem mitt dräktiga sto 1april beräknad att föla i slutet av maj. Hon är enligt uppgift redan nu väldigt...
Svar
13
· Visningar
3 126
Senast: Masse
·
E
Avel I min omgivning kan jag konstatera att det finns många olika sätt att motivera när man betäcker ston som kanske inte borde betäckas...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 122
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp