Vad ge katt som inte ätit på tre veckor? (instängd)

Gry

Trådstartare
Vår utekatt har varit borta i tre eller fyra veckor så vi trodde förstås att hon blivit påkörd eller tagen av räv etc. Dock kom våra kompisars pojk förbi igår och sa att han såg en katt som liknade vår i byns inte så flitigt använda kyrka. Jag sprang dit och där satt hon :crazy::love: Smal och bedrövlig och kraxade istället för jamade.

Vi fick tag i nyckel och bar hem henne. Hon har repat sig väl tycker jag. Hon har druckit massor och vi har gett henne det kattfoder vi har hemma; kvalitetsfoder, inte det bästa men långt ifrån det sämsta, men det är inte särskilt fett. Vi har två feta kastrerade hankatter också.

Vi gav henne lite till att börja med, lite till och lite till. Försiktigt och lite. Så mkt är jag med. Och hon har druckit massor av vatten. Hon är helt "okej", hon är pigg, har inte kräkts. Jag tror hon kanske tagit ngn kyrkråtta och druckit ur ngn toalett... annars kan hon bara inte ha överlevt!!!

Men vad ska jag ge henne mer? Ris är snällt mot magen, det vet jag, men särskilt fettbildande är det ju inte. Ohc kan de ta emot fett när de svultit så länge? Hon är fruktansvärt mager, det är som att klappa knotor med päls :cry:

Jag har ringt runt till djursjukhusen men de låter mkt myndiga i att man inte får ringa om det inte är livshotande. Och det är det ju inte.

Har ni några tips?
 
Sv: Vad ge katt som inte ätit på tre veckor? (instängd)

ägg-gula är bra fett... du kan även blanda de med råköttfärs... Men blir hon inte dålig av små måltider av torrmat så ge även de.

Nyp katten i ackskinnet för att se om hon är uttorkad
 
Sv: Vad ge katt som inte ätit på tre veckor? (instängd)

Tack för tipsen ni båda! :laugh:

Jag visste att det var illa att ge djur för mkt mat efter svält men jag visste faktiskt inte att det var så farligt :crazy: Jag hoppas innerligt att jag inte gett för mkt :cry:

Ja, det är underbart skönt att få hem henne!
 
Sv: Vad ge katt som inte ätit på tre veckor? (instängd)

Vad märkligt att ni inte fck komma in till veterinären :confused:
När en av våra råkade ut för liknande och kom tillbaka efter en vecka var det inga problem att få komma in trots att det var på kvällen. Katten fick vatten, (jag gissar på koksaltlösning eller liknande) insprutat under huden för att hon var så uttorkad. Jag minns inte om hon fick något mer också då det är några år sedan men jag minns att hon inte såg klok ut med knytnävs stora bulor över hela kroppen :crazy:
Vi blev rekomenderade att ge henne kattungemat och blötfoder men tyvärr så ratade hon det och åt inte förren hon fick sin vanliga mat. Hon återhämade sig iallafall och lever och mår bra :love:

Katter är helt otroliga och jag hoppas verkligen att din katt överlever det här.
Ett tips är iallafall att köpa kattungemat då den är fetare. Mjaus kattungefoder "föräldrafritt" är helt ok att ge och finns på vanliga ica affärer men även blötfoder är bra att ge. Om du har någon öppen veterinärstation nära dej så kan du även åka dit och köpa högenergifoder som man ger efter operationer och dylikt.

Lycka till med katten!
 
Sv: Vad ge katt som inte ätit på tre veckor? (instängd)

Om en katt har varit borta flera veckor och är i dåligt skick finns goda skäl att ta den till en veterinär för att kolla iaf levervärden då levern kan ha tagit stryk av lång svält. Att ni inte fick komma tycker jag tyder på okunnighet. Syrrans katt dog just pga. fettlever till följd av lång tids svält (han rymde och var borta flera veckor). Om katten har utvecklat fettlever behövs proteinrik mat och ibland krävs sondmatning.

Din katt behöver iaf energirik mat. Hill's a/d brukar vara populär, men vore jag du skulle jag ringa till en eller flera veterinärer igen och se till att få komma in och kolla så att levern är OK.

Jag skulle helt klart bedöma läget som akut om man sitter med en mager och kraftigt nergången katt som varit borta flera veckor...
 
Sv: Vad ge katt som inte ätit på tre veckor? (instängd)

Hej!

Jo, det har gått bra, faktiskt. Vi har gett Johan mat- lite men ofta- nu ett par dagar och det ser ut att gå väldigt bra. Hon (Johan är faktiskt en hon :D) är dock väldigt fixerad vid matskålen och där står hon ofta och jamar uppfodrande. Hon är pigg, glad, alert, "som vanligt" men gosigare än normalt. Dricker gör hon också.

Ser vi minsta förändring så åker vi in. Bums.
 
Sv: Vad ge katt som inte ätit på tre veckor? (instängd)

Åh vad skönt att det har gått bra :laugh:
Det är helt otroligt vad vissa individer klarar.

Jag kan tänka mej att matfixeringen blir stor, det har den varit för våra två som råkat ut för liknande också.
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 968
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp