Vad gäller vid uppsägning av fodervärdskontrakt i förtid?

Lillasystern

Trådstartare
Hur tolkar man den här texten?

Avtalet gäller från och med den XXXX till och med den XXXX . Avtalet förlängs
automatiskt med 3 månader i taget om uppsägning ej skett 3 månader före avtalsperiodens
utgång.
Uppsägningstiden uppgår till 3 månader från vardera sida. För den händelse uppsägning icke sker
löper avtalet vidare med 3 månader i sänder.

Nu vill fodervärden säga upp kontraktet i förtid, är det 3 månaders uppsägning eller måste hon ha kvar hästen tills kontrakttiden går ut?
 
Hur tolkar man den här texten?

Avtalet gäller från och med den XXXX till och med den XXXX . Avtalet förlängs
automatiskt med 3 månader i taget om uppsägning ej skett 3 månader före avtalsperiodens
utgång.
Uppsägningstiden uppgår till 3 månader från vardera sida. För den händelse uppsägning icke sker
löper avtalet vidare med 3 månader i sänder.

Nu vill fodervärden säga upp kontraktet i förtid, är det 3 månaders uppsägning eller måste hon ha kvar hästen tills kontrakttiden går ut?

Har datumet för avtalstiden passerat?
Vad anser du?

Om inte, alltså att du inte vill ta hem hästen tidigare så måste ju fv hålla kvar hästen eller möjligen stå för alla kostnader fram tills avtalstiden går ut. Det står ju från och med, till och med..inte svårt att förstå, det står ju att avtalet gäller t o m utsatt datum..

Tex:
1 januari till 31 dec..innebär att fv och du ingått avtalet och att det gäller 1 jan-31 dec med ev förlägning om det fv eller du inte säger upp avtalet. Ska avtalet avslutas 31 dec ska alltså avtalet sägas upp med 3 månaders uppsägning, vilket innebär att uppsägning då ska ske tidigast den 31:a sept för avslut 31 dec då man ju räknar antalet hela månader.
Annat kan vara att säga upp vid utgången 31 dec men då blir ju avslut 31:a mars iom 3 månaders uppsägningstid och den ingår ju inte automatiskt i avtalstiden

Sen om ni kommer överens om tidigare avslut/direkt upphörande å är överens om det så är det ju upp till er, men fv har bundit sig till hela avtalsperioden.
 
Senast ändrad:
Avtalstiden går ut i mars så då kan jag alltså kräva att hon har kvar hästen fram till dess? alt. att hon står för alla kostnader fram till det datumet?
 
Avtalstiden går ut i mars så då kan jag alltså kräva att hon har kvar hästen fram till dess? alt. att hon står för alla kostnader fram till det datumet?

Ja det kan du.., avtalsperioden är ju fram till mars i så fall. Om ni som sagt inte kommer överens att det kan avslutas tidigare.

Så fv måste i så fall säga upp i december om det ska avslutas i mars/i anknytning till den bundna avtalsperioden..annars blir det ju 3 månader till, alltså juni.

Här har ni ju en förutbestämd tidsperiod som avtalet ska gälla...hade det stått tillsvidare eller tills dess att uppsägning sker hade fv kunnat säga upp när som helst med 3 månaders uppsägningstid, men här är fv bunden till mars/när tidsperioden löper ut..
 
Ja det kan du.., avtalsperioden är ju fram till mars i så fall. Om ni som sagt inte kommer överens att det kan avslutas tidigare.

Så fv måste i så fall säga upp i december om det ska avslutas i mars/i anknytning till den bundna avtalsperioden..annars blir det ju 3 månader till, alltså juni.

Här har ni ju en förutbestämd tidsperiod som avtalet ska gälla...hade det stått tillsvidare eller tills dess att uppsägning sker hade fv kunnat säga upp när som helst med 3 månaders uppsägningstid.


Tack! Kände att jag ville vara säker på vad som gäller innan jag tar en diskussion med fv.
 
Hur tolkar man den här texten?

Avtalet gäller från och med den XXXX till och med den XXXX . Avtalet förlängs
automatiskt med 3 månader i taget om uppsägning ej skett 3 månader före avtalsperiodens
utgång.
Uppsägningstiden uppgår till 3 månader från vardera sida. För den händelse uppsägning icke sker
löper avtalet vidare med 3 månader i sänder.

Nu vill fodervärden säga upp kontraktet i förtid, är det 3 månaders uppsägning eller måste hon ha kvar hästen tills kontrakttiden går ut?
Jag tolkar det nog som att det är tre månaders uppsägningstid och inte avtalstidens slut.
skälet till den tolkningen är att det först står om förlängning "om uppsägning ej skett tre mån före utgång" och därefter står det om tre månaders ömsesidig uppsägningstid.
Inte bra med luddigt formulerade kontrakt (jag har en häst på foder tom maj -15, uppsägningstid tror jag var tre månader om ägaren eller jag vill säga upp avtalet innan dess. Dessutom finns ett par muntliga "kanske-paragrafer". Vi använde Deckemans förtryckta.
En av de muntliga "kanske-paragraferna" är att en i ägarfamiljen säger att "självklart får hon lämna tillbaka hästen omedelbart om hon vill " dvs strunta i uppsägningstid vilket jag dock ser som ganska fult om jag skulle göra. Dock, som sagt, påminner formuleringen mycket om det du citerat och både hästägaren och jag har tolkat det som tre mån uppsägningstid även vid tidigare uppsägning av avtalet.
 
Uppsägningstiden uppgår till 3 månader från vardera sida. För den händelse uppsägning icke sker
löper avtalet vidare med 3 månader i sänder.

Jag tolkar det som att uppsägningstiden är 3 månader. Vilket i detta fall skulle innebära att FV har kvar hästen och/eller står för dess kostnader i tre månader framöver - tills uppsägningstiden tar slut - och därefter "är det över".
 
Fast det står ju ett datum när avtalet gäller och när avtalet slutar, alltså att man är bunden till avtalet tills dess att det går ut på angivet datum?
(Avtalet gäller från och med den XXXX till och med den XXXX) .

Sedan:
Avtalet förlängs automatiskt med 3 månader i taget om uppsägning ej skett 3 månader före avtalsperiodens
utgång.

(dvs det förlängs 3 månader i taget om ingen uppsägning finns vid avtalsperiodens utgång/"utgångsdatumet" och det står ju även "om uppsägning ej skett 3 månader före avtalsperiodens utgång..borde vara = vill man att det ska stanna på avtalsperiodens sista datum ska man säga upp det 3 månader i förväg, på angivet datum?)

Uppsägningstiden uppgår till 3 månader från vardera sida. För den händelse uppsägning icke sker
löper avtalet vidare med 3 månader i sänder.

(Båda parter ska ha 3 månaders uppsägning och säger man inte upp avtalet så förlängs det hela tiden med 3 månader, borde räknas som efter avtalsperioden även här eftersom att det finns ett "from - tom". Här talar man också om att uppsägningstiden är densamma för hästägaren - att avtalsperioden gäller båda sidor, dvs att hästägaren inte bara heller kan bryta i perioden?)

Finns det inget som står att man kan säga upp avtalet under hela perioden borde väl ändå avtalsperioden gälla i första hand och att 3 månader är själva uppsägningstiden fr bådas sida efter det eller i anslutning till det så att det avslutas precis på "tom"-angivet datum, alternativt att det förlängs med 3 månader om ingen säger upp det. Om man vill avsluta det precis när avtalsperioden går ut måste man säga upp det 3 månader före det annars så förlängs det?

Så har jag tolkat i alla fall..men det kanske inte är helt 100 men jag ser inte meningen med att avtala om en bunden tidsperiod annars? Avtalad tidsperiod är ju åt båda hållen oftast dessutom, dvs ägare kan inte heller kräva hem hästen under tidsperioden om man inte satt en sådan klausul.
 
Vem i hela friden har utformat det här kontraktet? Det här är ju ett solklart skäl till varför man INTE ska skriva kontrakt själv, om man inte förstår hur och vad man avtalar om.

Tolkningen är verkligen fri, men personligen skulle jag göra den snälla tolkningen att det är tre månaders uppsägningstid. Och det är för att jag tycker det är lite fult att inte vara FULLSTÄNDIGT otvetydigt klar i sin formulering om man har ett avtal som inte kan sägas upp förrän efter ett visst datum.

Det ligger troligen i bägge parters intresse att hästen inte är kvar hos någon som inte vill ha kvar hästen. Vill man ta på sig andra glasögon, kan man också tolka det som att under avtalstiden är parterna bundna till fodervärdsavtalet. Vill man inte ha kvar hästen hos FV efter sista datum (som är utskrivet i kontraktet) måste man säga upp tre månader innan sista datum. Annars får man automatiskt tre månader till i förlängning, men å andra sidan har man tre månaders uppsägning som längst då.
 
Vem i hela friden har utformat det här kontraktet? Det här är ju ett solklart skäl till varför man INTE ska skriva kontrakt själv, om man inte förstår hur och vad man avtalar om.

Tolkningen är verkligen fri, men personligen skulle jag göra den snälla tolkningen att det är tre månaders uppsägningstid. Och det är för att jag tycker det är lite fult att inte vara FULLSTÄNDIGT otvetydigt klar i sin formulering om man har ett avtal som inte kan sägas upp förrän efter ett visst datum.

Det ligger troligen i bägge parters intresse att hästen inte är kvar hos någon som inte vill ha kvar hästen. Vill man ta på sig andra glasögon, kan man också tolka det som att under avtalstiden är parterna bundna till fodervärdsavtalet. Vill man inte ha kvar hästen hos FV efter sista datum (som är utskrivet i kontraktet) måste man säga upp tre månader innan sista datum. Annars får man automatiskt tre månader till i förlängning, men å andra sidan har man tre månaders uppsägning som längst då.

Jag får hålla med att det är lite rörigt.
Jag hade inte velat vara bunden till en tidsperiod öht om det är så det kan tolkas. Jag är ingen expert alls men det är så jag skulle tolka det i alla fall då det annars brukar stå typ "tillsvidare" plus uppsägningstid, då är ingen bunden på samma sätt eller att man inte får hem sin häst om man vill.
Mycket kan hinna inträffa under tiden och då är det ju dumt att vara bunden så pass.

Dock beroende på vad som var tänkt, om det är tänkt som ett längre avtal av en anledning hade jag nog velat ha kompensation i form av att fv fortsätter stå för ekonomiska kostnader om jag skulle ta hem hästen tidigare.
 
Viktigt är ju också att man diskuterar ett kontrakt, vad är avsikten? Troligen har nog bägge parter i det här fallet i alla fall ett hum om hur det var menat. Kanske har ägaren förklarat att denne inte kan ta tillbaka hästen innan årsskiftet (eller whatever), och därför skrivit in i det förvirrande kontraktet detta på ett otroligt osmidigt sätt.

Som ägare kan jag mycket väl tycka att det är rimligt att man lämnar bort hästen under en angiven period, för att man kanske är utomlands. MEN då får det ju inte finnas några som helst oklarheter att det är vad som gäller. Ingen förtida återlämning.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har en häst på foder,där kontraktet är uppsagt och hästen ska hem igen. Trött i skallen som jag är har jag svårt att reda ut när...
Svar
5
· Visningar
985
Senast: Bufera
·
Ekonomi & Juridik Säkert en helt självklar fråga men jag blir så frustrerad så jag måste ändå höra mig för. Har haft hästen utlånad på foder och i avtalet...
Svar
13
· Visningar
1 805
Senast: Nominous
·
Ekonomi & Juridik Jag har aldrig förstått meningen med avtalstid när man har uppsägningstid i ett fodervärdsavtal. Kan någon hjälpa mig att reda upp...
Svar
7
· Visningar
2 293
Senast: labb
·
Ekonomi & Juridik Avtalstid: Hästen kommer vara i fodervärdens vård from 6/6-14 till och med 6/6-16. Avtalet förlängs automatiskt med 12 månader i taget...
Svar
13
· Visningar
1 509
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Häst med känslig hud - era bästa tips!

Omröstningar

Tillbaka
Upp