Vad gäller för minderåriga i stall?

En väninna till mig har stall på gården och har inackorderingar samt medryttare. En av dessa medryttare har en dotter som stallägaren ibland hittar sittandes i en ungponnys box utan hjälm eller annat skydd,vad gäller om barnet skadar sig i stallägarens stall? Vem har ansvaret?
 
Sv: Vad gäller för minderåriga i stall?

En väninna till mig har stall på gården och har inackorderingar samt medryttare. En av dessa medryttare har en dotter som stallägaren ibland hittar sittandes i en ungponnys box utan hjälm eller annat skydd,vad gäller om barnet skadar sig i stallägarens stall? Vem har ansvaret?

Här gäller mycket ett "delat ansvar". Stallägaren har inackoderingar och driver då en verksamhet med vad det innebär. Han/hon har därför ett ansvar för verksamheten avseende till exempel tillträde. Han/hon har dessutom ett informationsansvar rörande vad som gäller inom verksamheten. Om det finns brister inom verksamheten som exempelvis gör det möjligt för minderåriga att komma in i boxar där hästar finns så kan stallägaren mycket väl hållas ansvarig.

Målsman har å andra sidan alltid ett ansvar för sitt barn. Vad barnet gör och var det uppehåller sig någonstans. Mindre barn kan ju inte läsa eller förstå skyltars innebörd.

Att som verksamhetsansvarig skydda sig från ansvar i ett sådant här läge krävs dels att man upprättar regler avseende tillträde och vistelse i stallet samt att man informerar dem som vistas i stallet och dess närhet. Det handlar både om skyltning och skriftlig information. Dels så krävs det tekniska lösningar som omöjliggör minderårigas tillträde till stall och boxar. Tex. lås.

Har man som verksamhetansvarig stallägare inte gjort det här kan man mycket väl hållas delansvarig i händelse av en olycka. Jämför till exempel med tillträdesmöjligheterna till en "urinbrunn" som finns på många gårdar. Där är det självklart att man sätter upp staket och hinder för att undvika att människor och djur skall falla i och drunkna. Vi eftertanke så är det nog självklart för de flesta verksamhetsansvariga att sätta tillträdesbegränsningar för minderåriga i stallmiljön så att småbarn inte kan komma in i boxar där hästar finns.

Det är bättre att göra boxar och stall "barnsäkra", sätta upp stallregler och informera innan en olycka händer... ...än att ligga vaken och orolig på nätterna efter det att en olycka hänt medan ansvarsjuridikens lagar mal...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 458
Senast: Bee
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 942
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 755
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 932
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Väder
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Vd

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp