Vad för utrustning för att köra in??

maria_b

Trådstartare
Hej!!

Jag kan verkligen inget om körning eftersom jag själv ägnar mig åt dressyr o hoppning med halvblod, men min mamma är väldigt sugen på att köra in sin Haflingervalack.

Nu är det så att hon fyller år om ett par veckor o vi har funderat på o köpa sele(?) till henne i present. Men vad ska jag leta efter o finns det verkligen i den prisklass vi tänkt oss?? Det är alltså en ganska kraftig Haflingervalack på 146 cm. Vi har en kärra hemma som bara ska fixas iordning lite. Det är en såndär med bara två hjul o så man sitter på några träbrädor, vad är det den heter nu igen?? Vad ska jag ha för seldon till den och vad kostar det om man inte vill ha allt för flashigt?? Vill ju inte börja fråga mamma eftersaom det ska bli en överraskning.

Vi hade tänkt ett maxpris på 2000:-, hittar man det som behövs för att kunna köra in pållen o i sånna fall var ska man leta?? Begagnat är ju också ok. Hjälp har vi som vi kan få med själva inkörningen, men jag vill helst inte nämna något om denna lilla överraskning..

Som ni märker är jag helt borta vad det gäller körning, har själv bara kört en redan inkörd shettis o vet inte ens vad utrustningen heter.

Tacksam för lite hjälp!! Mvh Maria

Sv: Vad för utrustning för att köra in??

Kul att du vill köra in, men jag rekommenderar att ni tar hjälp, och kanske först lär er själva att köra häst? Det är ett större ansvar att köra än att rida, så ni tänker på det. Men väldigt kul!

I din prisklass finns det nog en sele på driveout.se eller equilex.se som kan passa er. Var noga med att köpa en sele med draglinor, baksele och lös brösta. Då vet du att den är ok. Sen kan ju din mamma köpa upp sig till något mera rejält när hon kört ett tag. tex en Idealsele från börjes, eller något annat kul på equilex.se
En BRA sele kostar alltid minst 5000:- men innan man vet mera kan det vara ok att börja med den lägre prisklassen.

Rockarden ni har måste fixas till en hel del tror jag innan ni kan använda den till den typen av sele som krävs. Har ni svets? För en sådan behövs.
Ni ska ha svängel, rätt vikt framme i skaklarna när ni sitter i (ca 5 kg) och stora öglor till skakelhållaren, samt en mindre ögla till bakselen.

Kontakta en inkörare eller annan kunnig kusk som kör skolkörning till vardags så får ni säkert mycket god hjälp.
Var i sverige bor ni?

Tack så mkt för era svar!!

Jo jag förstår att dfet inte är busenkelt med körning så jag skulle aldrig själv ge mig på att köra in hästen. Mamma har kört väldigt mkt när hon var yngre då hon jobbade på ett fjordstuteri men hon är som sagt ringrostig. Vi ska be om hjälp av en kompis som har utbildning i hur man kör, hon kör främst travhästar men det borde väl inte spela någon roll.

Ja framöver så kan det nog bli nån mer "exklusiv" utrustning o mammas dröm är att kunna köra brudpar eftersom vi bor brevid en kyrka;) Men man vill ju börja med nått simplare, vi vet ju inte ens hur hästen reagerar med vagn.

Jag ska läsa på det du skrivit lite nogrannare när jag kommer hem från jobbet ikväll!!

Tack till er båda! Mvh Maria

nu kommer jag inte på vad de heter fick black out :P

men iaf så ska ni inte börja att köra in med vagn men de vet ni ju säkert redan :P
börja med att dra släpa efter de krävs då 3 per till detta, två per håller i linorna på vars en sida om hästen och håller lite lätt i selen dock ska ni inte sätta fast linorna för blir hästen orolig ropar du som kusk "släpp", samt kan någon dra den och köra "omkörningar" så att den vänjer sig vid ljudet, och att de kan komma på från bak och sida, samt framifrån, många glömmer detta och kör bara bakom med de. selen beror på vad för salgs körning ni ska hålla på med, ska ni dra tyngre vagnar , eller släde, stockar bör ni satsa på loksele med de har även sitt pris och är mer komplicerad att få att passa, men ligger dock bättre på raser som haflinger,
men något ni bör ha (vilket jag inte minns namnet på) är en läderremsa som ligger över hästen så att den inte kan lyfta bakdelen och kicka så då är det inen risk att den hamnar med benen utanför skacklen. ;) bara lite tips vet inte om de e något att ha, men funkar bra för mej :)

Liknande trådar

Körning Hej! Jag letar efter rätt häst och har hittat en som kan vara den. En äldre herre på 19 år som sägs vara inkörd MEN informationen kommer...
Svar
2
· Visningar
1 067
Senast: TinyWiny
·
Körning Tanken att köra in min lille barbiehäst växer sig allt starkare:) Jag är nog dock närmast att betrakta som nybörjare inom körning... Har...
Svar
5
· Visningar
2 605
Körning Någon som gjort det? Min häst är kolugn, inte bakskygg och 11 år gammal. Jag har funderingar på om det går att köra in henne, dels för...
Svar
15
· Visningar
5 786
Senast: Gisburne
·
M
Körning Jag har en stor och grov B ponny på 125 hög. Hon är cirka 14 år och har nu bestämd mig för att köra in henne :D Mamman av min...
Svar
3
· Visningar
3 426
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka