Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej! Jag har nyligen köpt en f.d travare som jag vill skola om till ridhäst men jag behöver en tränare till detta så jag undrar vad för tränare det är jag ska ha?
Hej! Jag har nyligen köpt en f.d travare som jag vill skola om till ridhäst men jag behöver en tränare till detta så jag undrar vad för tränare det är jag ska ha?
Oavsett val av disciplin:
Du ska ha en tränare med stor erfarenhet av att träna "gröna" unghästar. En tränare med bred repertoar av övningar, som är duktig på lösgörande arbete.
En tränare som är engagerad i hästar som har lite sämre förutsättningar och som är öppen för att "tänka utanför fyrkanten".
[...]
Jag håller med, men jag vill bara lägga till att jag tror att det andra stycket är betydligt viktigare än det första, om inte travaren är väldigt ung. En travare på 5 år har redan hanterats i 3 år och åkt på tävlingar och hunnits se ganska mycket. Redan som 5-åring handlar det om att vidareutbilda hästen och inte om att utbilda den från noll. Alltså hade jag fokuserat mer på kunskap om utbildning av travare/udda hästar än kunskap om unghästar.
PM:a gärna vilka det var!När jag hade en vbl-travare som inte kunde något (och jag kunde heller inget mer än att sitta och åka häst) för dryga tiotalet år sedan hittade jag två mycket bra westerntränare. På ett år tog de - och min envishet - mig och min travare från utbildningsnivå noll upp till att kunna tävla på regional nivå med viss framgång.