Vad för mat?

astronaut

Trådstartare
Jag har aldrig valt att byta foder efter att jag tog över hunden. Han är rätt så kräsen när det kommer till det, han ratar foder med kvalité och äter med stor aptit gärna coops egna mat. Eftr att ha klappat honom så har jag ändå känt av att han har börjat smalnat av lite, inget som syns, men det känns. Lite väl tydligt.

Han har idag doggys senior, små bitar. Och jag börjar leta efter ett bra seniorfoder. Han har fri tillgång till sin mat och den fylls på allt efter. Blötmat tål inte hans mage (provat olika sorter och han blir lös i magen av bara en halv burk). Potatis får han av mig då o då (när det blir över) och av mamma och mormor får han en portion havregrynsgröt.

Han ratade bl.a Hills och Royal Canin så de är uteslutna redan nu.
Han vill ha små bitar på sitt foder.

Har ni tips på ett bra seniorfoder, med små bitar? Är Iams ett bra foder? Eller har ni tips på något bra foder med små bitar? :)

Sv: Vad för mat?

Största skillnaden mellan seniorfoder och vanliga foder brukar väl vara att seniorfodren innehåller mindre fett och protein, för att inte "de gamla, lugna hundarna ska bli för tjocka". Så tja, köp inte ett seniorfoder bara för sakens skull utan kolla istället upp innehållet ordentligt.

Hur små bitar är "små bitar"? Jag ger Standardt till mina två (även 11åringen) och de fungerar utmärkt på det. De är visserligen inte kräsna med maten, men två vänner som har väldigt kräsna hundar är väldigt förvånade över hur god aptit hundarna fick efter att de bytt till just Standardt.

Jag har bara dålig erfarenhet av seniorfoder. Jag provade det ett tag på min förra hund när hon började bli till åren och hon tappade massor i vikt och fick tråkig glanslös päls.

Då tycker jag att det är bättre att tillsätta glukosamin separat för lederna och gå på seniorkoll med jämna mellanrum för att kolla upp hunden.

Största skillnaden mellan seniorfoder och vanliga foder brukar väl vara att seniorfodren innehåller mindre fett och protein, för att inte "de gamla, lugna hundarna ska bli för tjocka". Så tja, köp inte ett seniorfoder bara för sakens skull utan kolla istället upp innehållet ordentligt.

Hur små bitar är "små bitar"? Jag ger Standardt till mina två (även 11åringen) och de fungerar utmärkt på det. De är visserligen inte kräsna med maten, men två vänner som har väldigt kräsna hundar är väldigt förvånade över hur god aptit hundarna fick efter att de bytt till just Standardt.

Aha, hade noll koll på det med seniorfoder. Trodde det var mer fett och sådant, som sagt.. jag har aldrig egentligen varit den som haft koll på djurfoder.

Hans foder i dagsläget är ca en halv centimeter åt alla håll och kanter.

Har du provat färskfoder? Inte många vovvar som tatar det, prova t ex Vom og Hundmat.

Är det som blötmat? Googlat runt lite, Vom og Hundmat verkar man inte kunna få tag på i närheten av där jag bor? Eller kan man köpa det på djurmagazinet?:o

Färskfoder är fryst hundmat, oftast av mycket bra kvalité, till skillnad mot burkmat.
Har du kollat på VoHs hemsida var de har återförsäljare? Annars finns Bravo, Klass, Nordic o Fodax.
Det är oftast i ½ kgs korvar, har man en liten hund kan Bravo vara ett alternativ då det finns i burgare.

Färskfoder är fryst hundmat, oftast av mycket bra kvalité, till skillnad mot burkmat.
Har du kollat på VoHs hemsida var de har återförsäljare? Annars finns Bravo, Klass, Nordic o Fodax.
Det är oftast i ½ kgs korvar, har man en liten hund kan Bravo vara ett alternativ då det finns i burgare.

NU fick jag upp en ny sida där. Först så kom jag inte till den sidan som visas nu. Får nog inte bli dom, känns lite väl långt att åka någon timma för att hämta en. Men ska skriva upp de andra och spana runt. Tack :bump:

Liknande trådar

Övr. Hund Min lilla cockerblandning är då bra kräsen med mat Min förra golden åt ju allt så nu står jag rådvill. Ville inte äta royal canin...
Svar
10
· Visningar
601
Senast: Troll
·
Hundhälsa Hej på er! Önskar få tips på bra hundfoder med spannmål i som mina hundar kan äta. Dom är seniorer och har lätt för att lägga på sig...
Svar
16
· Visningar
1 790
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 680
Hundhälsa Jag har en golden-schäferblandras. Hon är 1 år gammal och har alltid varit väldigt kräsen med maten. Den senaste månaden har vi helt...
Svar
14
· Visningar
1 261
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka