Hej jag funderar på att köpa min första egna häst. Jag har ridit i 13 år och är abolut ingen nybörjare. Är van med hästar från 5-22 år. Både kännsliga och okänsliga. Men vad för häst ska man sikta in sig på? Borde jag köpa en häst som är lite äldre eller yngre? Borde den vara väl utbildad eller lite mitt emellan? söker en allround häst i alla fall. Är ganska lång (1,76) så tycker att hästen ska vara 165cm+. Jag hoppar och rider dressyr men har aldrig varit en tävlingsmänniska. Nån som har något tips?
Du har fått bra svar
. Men som sagt en något äldre häst som fortfarande är skadefri och fräsch om du skulle få för dig att fara ut på lite pay and jump/ride och bara ha allmänt kul med tror jag du ska sträva efter
. Om vi bortser från shettis jag växte upp med, så min första egna häst var en äldre fjordvalack, pigg som bara den och bockade och busade! (många gånger fick han av mig
) Han fortsatte så tills han var över 30 och likadant med foderhästen som var gammal fjordkorsning, levde med vilde tills den dagen han akut fick somna in 32 år gammal... Min unghäst jag har nu, som jag köpte när gammelfjording blev ensam, skulle fylla 4 strax efter jag köpte henne och haha, hon är pigg med mkt motor men absolut inte lika svår som de gamla gubbarna med att bocka och slå bakut "ständigt och jämt
" Nästan så jag saknar det fast det är ju lite säkrare förstås nu när man närmar sig 30 hahaha
. Så med det vill jag säga; det var mer krut och bus i mina 30+ än denna på 4
Men utbilda vidare en häst ska man inte göra med den första
.
Provrid många hästar! Välj inte första bästa
. Ska ju inte jag säga då kanske då jag åkte och provred denna och en till unghäst av samma uppfödare men när jag satt upp på min kändes det sååå rätt och därför blev det köp och hon följde med mig hem
vid minsta lilla tvekan- köp inte!