Vad felas när schabraken kasar bak?

MalinM

Trådstartare
Jag blir tokig! Har sen ett par månader en PIAB dressyrsadel som jag bara älskar till min Fbl valack. Sadeln är medvetet några grader för vid då han har mega manke som gör att i princip alla sadlar kommer för nära manken men med en fårskinnspadd kommer den upp och ligger bra MEN nu har ett nytt problem uppkommit ALLA mina schabrak kasar bak medans sadeln ligger blixt stilla:eek: Fattar nada om vad som kan felas nån som har ett hum kanske?

Sv: Vad felas när schabraken kasar bak?

Jag har alltid upplevt att schabraken kasar eller flyttar sig när sadeln inte ligger bra.

De sadlar jag haft som ligger rätt har jag inte behövt fästa schabraken i med remmarna utan han bara lägga på sadel och så ligger de still ändå

Sv: Vad felas när schabraken kasar bak?

Jag har ett problem som är liknande ;) ETT av mina dressyrschabrak glider bak medan jag rider, alla andra ligger helt stilla, så jag antar att det är något med schabraket. Jag har i alla fall införskaffat en tun gelpad som jag använder, då glider inte schabraket, och sadeln ligger fortfarande bra.
Men en gelpad kanske inte går att använda tillsammans med en fårskinspad?:crazy:

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 081
Senast: Barret
·
Utrustning Vad brukar problemet vara med en sadel när schabraket glider bak medan man rider? Den har passat lite tokigt efter att hästen har...
Svar
7
· Visningar
2 869
Senast: susanne
·
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 215
Senast: Buck
·
Utrustning snabb fråga, har en äldre passier sadel på sällskaps hästen som passar tillräckligt bra för det lilla hästen rids, (ligger ej i...
Svar
7
· Visningar
1 674
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka