vad får man lära sig om man ska gå hästskötarexamen???

L

lie

ja går hästhållning men med inr. på trav! så ja rider inte,bara ibland å de är skogsrundor! när ja kommer ta examen så va får man öra? ja hoppas inte att man måste göra ett ridprov?

men kolla rubriken: "vad får man lära sig om man ska gå hästskötarexamen???"

Diplomerad hästskötare blir du om du klarar ett prov.
För att klara provet måste du kunna rätt mkt, och hur du lär dig det är upp till dig.
Vi läste det mesta i skolan (ind val), man kan gå kurser el lära sig själv...

Flyinge vet jag har Hästskötarutbildning med praktik där man jobbar (för tex att komma in på Hippologen) + att man får lektioner för att kunna klara hästskötarprovet...

nej ja vet men ja går på ett naturbruksgymnasium! o i 3an ska vi få ta hästskötarexamen! men de som gjorde de förra året fick bara lära sig å linda ben,fläta manar,å sånt man gör när man är hästskötare!!! men en annan tjej trodde att vi skulle göra ridprov!!! :confused:

jag går oxå hästlinjen på naturbruk, vi får under året lära oss allt som ingr å sen ta examen efter våran intensiv ridningsoperod i slutet. Och ridprov ingår!

Tror det e visa häst vid hand, ridning, longering, linda ben, fläta man, teoretisktprov + foderprov.

men hallå *håller tillbaka alla fula ord jag tänkt skriva* :devil:

du verkar verkligen tror jag e dum i huvudet å inte tror jag kommer ihåg va jag skrivit, vet du hur jävla irriterad jag blir på dig hela jävla tiden??

Så som jag förstår du JAG försod frågan menade hon en utbildning som t.ex den som PU-häst går...

Å om du läser ämnet: "vad får man lära sig om man ska gå hästskötarexamen???"

Så verkar det på hennes inlägg att det skulle va som en pu som vi har på jälla eller högre häst som dom har på vreta

hehe Varför blir du så arg och fula ord? Varför? Bristande ordkunskap? :devil: Om du skrev ordentligt så kanske det inte skulle bli så mycket missförstånd och jag skrev ju bara vart det finns information att hitta eftersom rubriken var: Vad får man lära sig om man ska gå hästskötarexamen?

du kommer få göra både teoretiska prov och praktiska prov.

den teoretiska delen är bla. att kunna hästens delar, skelett osv. och här nere gjorde dom så att dom lade upp en mass numrerade föremål på ett bord så skulle man beskriva vad dom användes till o så.

praktiska delen är ridning (motionsarbete efter anvisningar) longering, visa häst vid hand, göra en häst klar för tävling (på begränsad tid?) osv

på flyinge e dom stenhårda! sätter du ner ett knä i marken under lindning tex e det kört :smirk:
en kompis blev kuggad på longeringen för hon släppte spöet på marken (istället för o lägga ner det) när hon skulle ta in hästen :crazy:

men kuggar man på en del är det bara den delaen man behöver göra om och det är tydligen inte såå vanligt att folk kuggar.. bara man verkligen har huvudet på skaft hela tiden! ;)

Lycka till!

på flyinge e dom stenhårda! sätter du ner ett knä i marken under lindning tex e det kört
en kompis blev kuggad på longeringen för hon släppte spöet på marken (istället för o lägga ner det) när hon skulle ta in hästen

här blir man kuggad om man lägger ner spöt, självklart, man ska inte göra det utan ha spöt under armen, för hur mkt kan inte hända när du böjer dig ner för å ta spöt? Hästen kastar sig, sparkar dig i huvudet o.s.v

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 464
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 275
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 643
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar