vad får era hästar för foder??

urkella

Trådstartare
mitt halvblod som är i tävlings-kondition får

Morgon: 2 kg hösilage, 0,5 kg groov, 0,5kg(skopa) betfor
Middag: 2,5kg hösilage,0,5 kg groov,0,5kg betfor.0,5kg havre
mineraler,vitlök& biotin
Kväll:3kg hösilage, 1kg sport,1kg lusern(strå)

nu går han på bete i 2 veckor(vila lite) och då får kan bara 0,5kg betfor, vitlök,mineraler & biotin :)

vad tycker ni om hans foder start och vad får era??
 
Mitt halvblod som också är i tävlingskondition får:

Morgon 07.00: 0.5 kg krafft sport, 0,5 kg kraft nya groov. Hö får hon inte då dom går ute i sommarhagen och äter hela dagarna.
lunch: inget nu på sommaren
insläpp 19.00: 0,5 kg hö, 0,5 kg sport och 0,5 kg nya groov.
Kväll 21.30: 3 kg hö, 0,5 kg sport och 0,5 kg nya groov.
 
Just nu bara gräs :smirk:

Men annars

Morgon 2 kg hö , 1/2korn + 1/4havre kross
Lunch 1 Kg hö och det inte finns gräs i hagen
Ef 2 kg hö , 1/2 Korn + 4 dl betfor + mineraler
Kväll 2-3 kg hö, 1/2 korn + 1/4 Havrekross

Extra mat som ge efter riding
8 dl Betfor , Kli , Vitlök och olja.
 
Mitt sto äter just nu gräs och lite havre men i våras åt hon

Morgon: 3 kg hösilage, 200 g havre
Lunch: 1,5 kg hö
Middag: 1 kg hösilage, 100 g kraft protein
Kväll: 6 kg hösilage, 200 g havre
+ mineraler och saltsten
 
din verkade väl bra fast jag tycker det var väldigt lite hösilage? tycker allt för många ger för mkt kraft och glömmer grovfodret...

min får under stallperioderna:
morgon:
1 kg (skopa) fibergi BAS 0,25-0,5 kg havre
3 kg hö

lunch:
3-4 kg hö

e.m (intag):
1 liter betfor
3 kg hö

kväll:
1 kg (skopa) fibergi BAS 0,25-0,5 kg havre
4 kg hö

man kan säga att han i princip har fri tillgång till hö i boxen.
vid pälssättning och fällning ges extra b-vitamin.
fibergi är ju ett fullfoder som innehåller allt de behöver, och det funkar bra på min häst iaf :)
 
mitt varmblodssto som tränar normalt 4 ggr i veckan lite dressyr och lite hoppning får:

morgon: fritt hösilage 1 kg havre ½ kg krafft groov
1 dl olja
lunch: fritt hösilage 1 kg havre
kväll: fritt hösilage 1 kg havre 1 kg krafft groov
1 dl olja 5 dl soja 1 dl mineraler

och detta fungerar hon helt perfekt på! MVH jennie
 
jag håller med helt och hållet att hon ger sin häst för lite hö. man skall ge 1,5 - 2 kg ts/100kg kroppsvikt. och eftersom hösilage har lägre ts så måste man ge mycket mera hösilage än hö. normalt hösilage innehåller ca 65% ts/kg foder.detta innebär att en häst på 600kg skall MINST äta 12 kg hösilage/dygn. men man måste veta sitt hösilages ts för att kunna räkna ut det, men det är ett bra riktmått. mindre kraftfoder och mera grovfoder! hästar får lättare magsår om man ger dem för mycket kraftfoder i förhållande till grovfodermängden. MVH jennie
 
Morgon:
1 kg Fibergi Bas
2 kg hösilage

Under hela dagen kan de äta hur mycket hösilage de vill (finns en bal ute alltid)

Kväll:
1 kg Fibergi Bas
½ dl Foderjäst
Vitlök
4-5 kg hösilage (beror på hur tidigt de kommer in osv)

Saltar alltid höet också.
Nu sommartid har han tillgång till bra bete, men han får ändå 1 kg Fibergi Bas + vitlök, annars tappar han i vikt
 
Just nu bara gräs + mineraler. Arabkorsning (158cm) i tävlingskondition.

I vintras och i våras fick hon:
Morgon 5-6kg hösilage som serveras i hagen, i princip fri tillgång, 1kg korn, 0,3kg betfor innan utsläpp

Kväll 8-9kg hösilage, 1 kg korn, 0,3kg betfor samt mineraler.
Extra B-vitamin vid pälsfällning samt sättning.

Hösilage får hon fri tillgång på men uppmätt. Det som blivit lämnat från dagen innan äter hon inte upp nästa dag så därför balanserar jag hela tiden givan efter hur mycket hon äter. Gäller både frukost och kvällsmat därav att hon "bara" får två gånger om dagen men tillräcklig varje gång för att underhålla henne hela tiden om hon så önskar.
 
Mina har fri tillgång på grovfoder (analyserat), knaprar i sig ca 8 kg om dagen plus 2 kg Havre, 0,6 kg Betfor, 0,4 kg Krafft Protein, mineraler, vitaminer och Salt. Ger även 40 gram Wiromin Muscle Power för att få i dem tillräcklig mängd selen och E-vitamin.
Hästarna är araber som tävlar galopp, 3 år gamla.
Går i gräshage minst 12 timmar per dag.
 
Kolla upp om du kan få tag på kompendiet 'hästen - näringsbehov och fodermedel' av C. Planch m.fl. Det är en lättläst instruktion om hur du beräknar din foderstat. Går även att gå in på sidor som t.ex. www.freefarm.se och få hjälp.
Nu vet jag inte hur mycket din häst väger, men jag tycker att det låter som om du skulle öka grovfodergivan. En häst ska ha en grovfodergiva (hö, hösilage, ensilage, foderhalm) på 1,5-2 kg ts (torrsubstans) per 100 kg kroppsvikt. Absoluta minimimängden är (har i alla fall förr ansetts vara) 1 kg ts/ 100 kg kroppsvikt (det är farligt att ge mindre än detta!!!) ts är ett mått på hur blött fodret är. Hö ligger ofta kring 0,84 (dsv. 84% ts och 16% vatten) medan ensilage kan ligga kring 0,35 ts, hösilage 0,45-0,75. Om din häst väger 500 kg ska den ha ca 1,5*5=7,5 kg ts. Om du har hö ska du ge 7,5/0,84=8,9 kg hö. Dela alltså på torrsubstansen.
I övrigt är det bra att ha analysvärden på grovfodret för att se om/hur det behöver kompletteras med krafftfoder så att balans råder mellan energi, protein, mineraler och salt.
Annars får du hålla koll på hull och kondition på din häst när du fodrar.
 
Lite nyfiken: Varför ger du både Krafft sport och Krafft nya groov? Vad vill du uppnå?

Är bara nyfiken, så ta det inte som kritik! :)

//Alice
 
min ponny får just nu havre och gluccosamin han står på bete.

men i våras när han stod inne fick han:
morgon: Hö 1 kg.
havre 0,3 kg.
Lunsh: Hö 1 ½ kg.
Middag: Hö 2 kg. + hink.
Hink: 0,6 kg havre. 0,5 korn. 50 gr mineraler, 0,5 kg betfor, gluccosamin.
kväll: 3 kg hö.
 
ponnyn är i tävlingskondis, ute ca 8-10 timmar/dag. Får just nu: (är inte nöjd med foderstaten som den är nu och håller på att räkna på en ny)

Morgon: 1 kg hö, 0,3 kg havre, 0,25 kg korn, 0,1kg kli
Middag: 0,6 kg havre, 0,25kg korn, 0,2 kg Krafft Pluss Blåröd, 0,2 kg betfor och 1/2dl mineraler.
Kväll: 2,5kg hö

Under våren/sommaren har han fått(även då i tävlingskondis, men bara ute ca 4 timmar/dag).

Morgon: 2kg hö, 0,3kg havre, 0,25kg korn, 0,1kg kli
Lunch: 1kg hö, 0,3kg havre
Middag: 0,3kg havre, 0,25kg korn, 0,2kg krafft Turbo,0,2kg betfor och mineraler.
Kväll: 2kg hö.

Kan tilläggas att han är i bra hull just nu, men skulle må bra av lite till så man har något att bygga muskler av och bli lite mindre bukig, vilket jag hoppas jag kan uppnå med en ny bättre foderstat.
 
Åter igen, som flera andra påpekat här: VARFÖR så lite grovfoder. En hästs bas ska utgöras av grovfoder. Hästar har mycket liten magsäck och ska därför småäta under en större del av dagen. En häst som står med tom magsäck en längre tid utvecklar ofta magsår då syrahalten ökar. Hästar är ju gjorda för att beta större delen av dygnet. Kraftfoder kan inte tillgodo se detta. Kraften bör bara användas för att balansera upp grovfodret så man får bra kvot för sin egen häst behov, samt för att t.ex. ge extra protein vid muskelbyggande.

Mvh//LG
 
Mitt halvblod (tävlingskondition) får:

Morgon: 1 kg hö, 350g krafft grund, 1dl betfor (mätt torr) 50g havre (=1dl)

Insläpp 16-17: 0,5kg hö, 350g krafft grund, 50g havre

Kväll: 2kg hö, 350g krafft grund, 50g havre, 2dl betfor, 1dl linfrö och b-vitamin

På vintern äter han ca 8kg hö, samma kraftfodergiva. Jag ger honom inte mer hö nu eftersom han äter gräs i hagen och han äter inte mer än det jag ger honom nu.

Han är 1.50 hög och väger ca 450-500kg. Fin i hull.

M.
 
jag har numera räknat på en ny foderstat med mer grovfoder. Basen är utgjord av grovfoder! Med det grovfoder vi har har vi fyllt hästens basbehov(alltså om han bara skulle vila, kraftfodret är tillägget för att han tränas). Min nya foderstat ser ut såhär(självklart kommer jag att ändra den något om jag känner att det behövs mer eller mindre av något):

Nu under sommaren:
Morgon: 2kg hö, 0,3kg havre, 0,1kg kli
Middag: 0,6kg havre, 0,25kg hippohamp, 0,2kg betfor, mineraler
Kväll: 2kg hö

Hösten:
Morgon: 2kg hö, 0,3kg havre, 0,25kg hippoChamp, 0,1kg kli, 0,2kg betfor
Lunch: 1 kg hö, 0,3kg havre
Insläpp: 1 kg hö
Middag: 0,4kg havre, 0,25kg hippoChamp, 0,2kg betfor, mineraler
Kväll: 2kg hö
+ 1kg halm/dag

Sedan kommer ca 1-2 kg hö läggas på under vintern.

Bättre så?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
35 396
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Irival
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 149
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp