Monifa
Trådstartare
Jo, det är därför du behöver ta det långsamt och små tuggor/bitar. Jag hade inte försökt med något fast om jag var du utan bara vätska och näringsdryck.
Dimetikon kan man behöva ta några gånger innan den fungerar fullt ut (per ordination tar jag två tabletter morgon och kväll plus att blir jag bubblig under dagen tar jag en till).
Åt lite manna (typ en halv dl) nu till frulle. Det har hittills känts helt okej.
Redugas hette de jag köpte. Funkar de bra också eller du kanske inte prövat de?
Min kompis har problem med magmun, enligt gastroskopi. När hon har problem funkar typ nutrilett för henne! Finns ju såna färdigblandade att köpa, dom är helt okey speciellt typ kall choklad eller jordgubb!
Nedre eller övre?
Tror jag köper näringsdryck från apoteket. Är de lika äckliga som nutrilett kanske ser kvittar. Inte jämfört innehållen.
Näringsdrycker får du utskrivet av dietisten.
När gastroparesen var som värst levde jag i två år på enbart slät vaniljyoghurt, små bitar knäckebröd, 1-2 näringsdrycker och vichyvatten. Visst spydde jag upp det med men ibland fick det stanna någon timme iallafall. När de värsta spyperioderna var (alltså de dagar då jag slutade räkna efter 50-60 spyor) drack jag enbart små klunkar vichyvatten. Det är liksom ingen ide att äta en massa för det kommer bara upp ändå. Det man får tänka på är istället att det ska vara lätt att få upp sen, att tugga det man äter väldigt noga, att äta sakta och lite i taget. Allt som är trådigt brukar vara en bra ide att skippa helt.
Kollade de dina kaliumvärden när du var på akuten? Om inte så be dem kolla det. Lågt kalium är inte helt ovanligt när man spyr mycket och länge och det kan bli farligt om det blir tillräckligt lågt.
Åh fy faråt helvete. Kunde de inte göra något åt det? Inte påläst om sjukdomen så kanske en dum fråga. Ja jo. Det där med bitar är så obehagligt när de fastnar i näsan.
Vet inte vad de kollade mer än att de tyckte att allt såg helt normalt ut. Kan man be om att få en utskrift av provresultaten?
Nej absolut inga tärningar.
Vanligt kokkött med ben, salt och grönsaker som får koka med. Sila bort allt voila en nyttig buljong.
Förövrigt verkar du allvarligt sjuk med så mycket kräkningar. Det betyder också att du är uttorkad. Kissar du? Att bara ta en msk varje kvart säkerställer att du får i dig vätska. Du ska givetvis inte äta något.
Att din aptit har dippat är underordnat. Här gäller överlevnad och undvika uttorkning.
gulan
Bah. Jag orkar på min höjd gå mellan köket och sängen för att hämta nått att dricka ledsen gulan men nån buljong det blir det inte här.
På morgonen. Eventuellt nån liten skvätt på kvällen och det är gulbrun. Jag får inte ner det om jag tycker nått smakar skit sippar vätskeersättning nu iallafall