Vad e kvarka ??

jo men vad för hästsjukdom kannske hon menade? jag är inte säker själv så jag kan inte svara

"Kvarka är en mycket smittsam sjukdom som drabbar hästar. Symptomen på kvarka är att hästen hostar, har feber och det rinner ur näsan. Vätskan som rinner ut är först tunt och klart men blir så småningom tjockt och gult. Lymfknutorna som sitter på halsen precis vid struphuvudet sväller och kan gå sönder och var rinner ut. Hästen kan också få dessa varbölder inuti kroppen och då blir det besvärligare och det kallas för Kastad Kvarka. En häst som har kvarka riskerar även att få en sällsynt komplikation som heter Anasarka. Man kan använda penicellin mot kvarka men då riskerar hästen att insjukna på nytt. Om man istället låter hästen vara och gå igenom hela förloppet så fr den en lång immunitet. Det man gör åt kvarka är att isolera den drabbade hästen och de hästar som varit i kontakt med den i 3 veckor. Smittan är lättspridd och kan spridas med kläder och utrustning så man får tänka på att tvätta kläderna om man har varit i ett stall med hästar som har kvarka. Stallet där de sjuka hästarna och hästtransporter där de varit ska rengöras och desinficeras. Att tänk på är även att efter det att symptomen försvunnit ska hästen vila i ca 6 veckor"

klippt från en av mina gamla hemsidor..

så lite så.. nu var jag ändå bara lat och kopierade en gammal text.. men den stämmer juh fortfarande.. :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Vårt stall är låst pga att veterinären tagit prov för kvarka, även om de själva medger att misstanken är väldigt låg. Under tiden får...
Svar
4
· Visningar
573
Senast: Cambrie
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För första gången har Karlskrona Lyckå ridklubb fått in den mycket smittsamma sjukdomen kvarka.
Svar
0
· Visningar
53
Senast: Gunnar
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2
Svar
37
· Visningar
2 389
Senast: EZMK
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
348
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka