Vad bör man ha i en sjukvårdslåda?

M

Mamma Mia

Vi ska köpa en ponny och undrar vad vi bör ha som basprylar i vår sjukvårdslåda?

Sv: Vad bör man ha i en sjukvårdslåda?

Sjukvårdslåda

Jodopax (smutsiga sår tex baltramp)
Koksaltslösning (nya sår) Koka upp vatten 1 liter, 1 msk salt
Lotagen (nelex) (gamla sår med svallkött (minskar ärrbildning))
Sårsprit (alosolsprit) (infekterade sår)
Tvål
Bomull
Gasbinda
Vettrap
Väteperoxid (smutsiga sår, ”dåliga” sårkanter)
Ögonvatten (irriterade ögon)
Brems
Temp
Pincett
Bomullspinnar (koll av sårdjup)

Och där är säkert något jag har glömt!!!!

Apotekets lilla bok "hälsoråd för häst" (under hundralappen) rekommenderar jag starkt. De har också lista på hemapoteket samt enklare beskrivning av vanliga åkommor.

Något som är himla bra när olyckan är framme är också en uppdaterad telefonlista. Alla veterinärer i området, polis/ brandkår, nödslakt, extra hovslagare och kanske också sjukvårdsrådgivning etc. Är man skakis och utan telefonkatalog är det bra att ha kollat upp sånt innan.
Kontrollera och uppdatera vid årlig stallstädning!

Sjukvårdslåda

Jodopax (smutsiga sår tex baltramp)
Koksaltslösning (nya sår) Koka upp vatten 1 liter, 1 msk salt
Lotagen (nelex) (gamla sår med svallkött (minskar ärrbildning))
Sårsprit (alosolsprit) (infekterade sår)
Tvål
Bomull
Gasbinda
Vettrap
Väteperoxid (smutsiga sår, ”dåliga” sårkanter)
Ögonvatten (irriterade ögon)
Brems
Temp
Pincett
Bomullspinnar (koll av sårdjup)

Och där är säkert något jag har glömt!!!!

Hur ofta ska man byta ut koksaltlösningen i lådan?

Köp gärna några böcker om hästhälsa också. Det behövs flera. De kompletterar varandra och det står iallafall inte nog mycket om varje åkomma i någon av dem...!:crazy: (Vågar inte namnge för risk för reklam men du hittar säkert) I flera av dem finns råd om lämpligt stallapotek.

Jag har en hel jättelåda med grejjor att ta till om det kniper. Tänk på att ha 1-3 kg bomull i beredskap om en häftig blödning skulle uppstå. Mycket ovanligt, men när det händer har man inte tid att vänta tills apoteket öppnar på måndag! Bomullen är billig och hållbar så det finns ingen anledning att snåla.

Om du går in på Agrias hemsida så har de till salu några enkla häften med råd för hästägare för en billig peng. Ett av häftena handlar om paniksituationer, sådant står det inte om i någon annan bok. T ex vad gör du om hästen fastnar med benet i ett galler. Rekommenderas att lägga i apotekslådan. Gör en innehållsförteckning över din stallapotekslåda så håller du lätt reda på vad du har och vad som tagit slut.

En del av prylarna i min låda har jag köpt på apoteket. Jämför gärna priser och sortiment. Och köp hellre för mycket än för lite...

Jättebra att du är ambitiös!!! :)

För ren sjukvård:
*Koksaltlösning -Att sköjla rent sår med. Har både små engångsflaskor och någon större.
*Bomull på rulle- Att rycka småtussar ur för rengöring av mindre sår, och för att klippa större bitar av för bandagering av större sår, mugg, etc.
*Microcid -Bakteriredödande salva för besvärliga sår, speciellt sommartid...
*Mollelast -Elastiskt, självhäftande, andningsbart "plåster", att sätta på ställen där det inte går att bandagera. Fäster även på pälsen och funkar utmärkt även som humanplåster, med en liten bomullstuss under.
*Klibblindor, typ VetFlex, CoFlex och liknande. - Att lägga stadigare bandage med, och även för balltramp och liknande som kan vara besvärligt att lägga om.
*Febertermometer
*Alsolsprit- För rengöring av infekterade sår samt omläggning vid ev. lymfagnit och liknande.
*Brems -Klämvarianten, för att kunna sköta den på egen hand.

Övrigt:
*Gulsåpa-Till allt från sår- och muggtvätt till vardaglig handtvätt och skurning av stallinredning.:D
*4S hästsalva/tjärsalva- Oumbärlig!!! Kletas på i stora mängder runt juver/skap och på bringan mot insekterna. Även som insektsskydd och desinfektion i sår samt mjukgörare vid skav och liknande.
*Allergitabletter- När man egentligen inte borde hålla på med hästar, stallkatter, dammiga stall och foder...:o

Har även jodopax, men använder det sällan...

Senast ändrad:

För ren sjukvård:

*Microcid -Bakteriredödande salva för besvärliga sår, speciellt sommartid...
*Mollelast -Elastiskt, självhäftande, andningsbart "plåster", att sätta på ställen där det inte går att bandagera. Fäster även på pälsen och funkar utmärkt även som humanplåster, med en liten bomullstuss under.

Hittar man dessa på apoteket? Håller på att skaffa mig ett stallapotek då min häst och jag flyttat, och jag upptäckte att jag bara hade helosan o 4s salvan.!!

Det bästa är o koka nytt varje dag om du inte har tillgång till sterilt koksaltlösning (finns på apoteket)
Men visst håller det lite längre? En tjej i stallet använder koksalt jätteofta, o hon gör typ en laddning o använder tills den är slut!! (iofs använder hon det nästan varje dag-drullehäst)

Minns tyvärr inte alls.
Men jag tror inte det var så jättedyrt, för sånt brukar jag minnas...;)

*Klibblindor, typ VetFlex, CoFlex och liknande. - Att lägga stadigare bandage med, och även för balltramp och liknande som kan vara besvärligt att lägga om.

Kan man ha klibblindor hur länge som helst i förpackningen utan att de förstörs?

Vet inte, men det verkar så...;)

Så länge de är inslagna i plast så ska de väl hålla sig?

Hade en påbörjad vit rulle en gång som låg i öppnad förpackning något år, och den gulnade bara lite i kanterna. I övrigt fullt användbar.

Liknande trådar

Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
341
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
302
Senast: skiesabove
·
Hästvård Köpte ny ponny för ett par månader sedan och har upptäckt springmask Räcker det att avmaska den smittade ponnyn eller måste jag avmaska...
Svar
7
· Visningar
589
Senast: Johannna1
·
Hästvård Hej, Vi är sugna på att köpa en fantastisk ponny, men som har s.k pålagringar på SI-leden. Den har aldrig uppvisat problem pga detta...
Svar
17
· Visningar
1 815
Senast: Strandad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka