Vad bör man ha i botten på hundkojan?

Bexzor

Trådstartare
Hundkojan är 100x100x100 invändigt, uträknad efter länsstyrelsen regler och på den beräknade vuxna storleken på Tius.

Hundkojan ska isoleras, och eventuell ha frostvakt då Tius ska ha den året om. Men vad bör man ha som bäst liggmaterial? Halm? Avtorkningsbar dyna? Sk Biabädd? Vad har ni?

Tjockt lager spånbädd underst och så mycket halm överst. Med mycket halm så menar jag verkligen mycket, så hunden kan burra ner sig ordentligt. Sen ska ju kojan inte vara för stor, då blir den svårare att hålla varm för hunden.

Vi har en isolerad koja i gamla hundgården och i den har vi halm. Värmer bra och är gott att mysa ner sig i. Träull är också fint men dyrare.

Men ni som har halm, har ni behövt frostvakt då? Eller bara isolerad hundkoja? Detta med hundgård och hundkoja är helt nytt för min del.

Bygg gärna rejält stor hundgård när du ändå är i farten. Min är på 70 kvm + 20 kvm altan, den ligger runt huset som ett L (eller U om man tar med altanen). Jag har hundlucka in till huset o har ingen hundkoja.

Bygg gärna rejält stor hundgård när du ändå är i farten. Min är på 70 kvm + 20 kvm altan, den ligger runt huset som ett L (eller U om man tar med altanen). Jag har hundlucka in till huset o har ingen hundkoja.

Problemet är att vi inte kan ha hundlucka till huset eftersom vi bara hyr. Samt att katterna gärna går in med sina byten :cautious:

Hundgården är redan byggd, och är på 20 kvm. Det är enda stället som är hyfsat i lä på gården samt inte syns från vägen, så det fick bli minimått. Dock ska hundkojan stå på utsidan så han får lite extra när den kommer på plats.Han kommer iofs bara vara i hundgården vid enstaka tillfällen, och övrig tid strosar han i trädgården på 2000 kvm. Vi hoppas att han ska klara sig på den lilla ytan som hundgården är, och får i värsta fall bygga större längre fram. Det svåra med sån liten yta är att kunna berika, men vi prövar :)

Bygger du två rum, så det inte blåser rakt in? En farstu med ytterdörren på ena sidan och mellandörren på andra. Då kan vovven ligga i skuggan och kika ut varma dagar, och krypa in i sovrummet när det är kallt. Skulle lägga en tjock byggskiva frigolit på golvet, även om kojan är isolerad, då blir det varmt mycket snabbare, och sen massa med halm och en fleecefilt ovanpå. Den lär ju krafsas undan, men för mig skulle det kännas bättre. Lycka till med bygget! :)

Bygger du två rum, så det inte blåser rakt in? En farstu med ytterdörren på ena sidan och mellandörren på andra. Då kan vovven ligga i skuggan och kika ut varma dagar, och krypa in i sovrummet när det är kallt. Skulle lägga en tjock byggskiva frigolit på golvet, även om kojan är isolerad, då blir det varmt mycket snabbare, och sen massa med halm och en fleecefilt ovanpå. Den lär ju krafsas undan, men för mig skulle det kännas bättre. Lycka till med bygget! :)

Ja, den kommer få växelvis ingång för att undvika att det blåser in. Den ska dock byggas framåt så hela hundkojan blir som en stående rektangel kan man säga för "grovfarstun" ska hamna inne i hundkojan för att inte minska utrymmet på gräsmattan bredvid :)

Men ni som har halm, har ni behövt frostvakt då? Eller bara isolerad hundkoja? Detta med hundgård och hundkoja är helt nytt för min del.

Alltid haft halm. Isolerad men ingen frostvakt. Men proppat inre rummet i kojan med halm så hunden kan "boa" där.

"Farstu" först och 90 grader in till inre halmfyllda rummet. Själva kojan rektangulär, en ingång som syns utifrån, ingång till inre rummet enbart från farstun.

Alltid haft halm. Isolerad men ingen frostvakt. Men proppat inre rummet i kojan med halm så hunden kan "boa" där.

"Farstu" först och 90 grader in till inre halmfyllda rummet. Själva kojan rektangulär, en ingång som syns utifrån, ingång till inre rummet enbart från farstun.

Det sistnämda låter precis som den vi ska bygga, förutom att vi bygger den som en stående rektangel istället.

Det sistnämda låter precis som den vi ska bygga, förutom att vi bygger den som en stående rektangel istället.

Stående rektangel - menar du då inre rummet rakt innanför det första rummet?

Kollar på kojan nu och den är nästan kvadratisk, inte då rektangulär som jag inbillade mig.

Stående rektangel - menar du då inre rummet rakt innanför det första rummet?

Kollar på kojan nu och den är nästan kvadratisk, inte då rektangulär som jag inbillade mig.

Precis, inre rummet kommer bakom "grov" farstun. Med växelvis ingång. Grovfarstun kommer in i hundgården en bit. Troligtvis med ett hoppstopp på stängslet men så man kan utnyttja taket som utkiksplats)

Har ni möjlighet att dra ut el finns det smidiga element att sätta i hundkojan :)
Våra är inbyggda i garaget men är ändå som kojor, och vi kör platta biabäddar + element och är nöjda med den lösningen.

Våran är bara isolerad. Det är vår gamla tik som haft kojan för och hon är en välpälsad schäfer som älskar kyla. Numera används den hundgården bara under höst/vår/sommar i nödfall.

Hundkojan ska isoleras, och eventuell ha frostvakt då Tius ska ha den året om. Men vad bör man ha som bäst liggmaterial? Halm? Avtorkningsbar dyna? Sk Biabädd? Vad har ni?
Oavsett vad du använder för typ av bädd/bäddmaterial, så lägg en eller ett par tjocka frigolitskivor underst.
Det är oslagbart! Släpper inte igenom någon kyla underifrån!

Har ni möjlighet att dra ut el finns det smidiga element att sätta i hundkojan :)
Våra är inbyggda i garaget men är ändå som kojor, och vi kör platta biabäddar + element och är nöjda med den lösningen.
Har du nån bild? Jag har ju en befintlig byggnad som det kanske skulle gå att bygga nått i..men kan liksom inte se det framför mig riktigt!

Jag kör med samma lösning. Men många har sagt till mig att jag ska ha halm som underlag men jag vet inte om jag vågar det med tanke på elementet.:confused: För tillfället så har han en fluffig bädd att ligga på.;) Jag fick kojan gratis så det är därför jag inte litar på skicket på elementet eller om det är så klokt att packa in en massa halm där.

Har du nån bild? Jag har ju en befintlig byggnad som det kanske skulle gå att bygga nått i..men kan liksom inte se det framför mig riktigt!

Hm.. Nej, jag har ingen bild, men jag kan skaffa? :)
Inifrån ser det ut som en hög arbetsbänk/avlastningsyta som är typ 90cm djup. Hundkojorna är helt igenbyggda eller vad man ska säga. För att släppa ut dem via hundkojorna har vi skjutluckor och sedan har de luckor ut till hundgårdarna då.

Vi har isolerade kojor, med "farstu" samt ordentligt med halm. Vi valde bort hundlucka utan kör med plastremsor framför ingången.
Nu har vi gråhundar som i princip dör av värmeslag om de behöver vara inne i +18 grader. När vi sov i vindskydd i vintras och det var -9 grader kallt valde båda gråhundarna att sova utanför vindskyddet på marken, trots mina försök med fällar att sova på.... Mallen däremot höll på att frysa ihjäl trots dubbla täcken :p

Vi byggde hundkojor nu i våras, vi satte in 10 cm isolering i botten och tak, samt 5 cm i väggar.
I botten har vi lagt in en tung gummi-mata först för att skydda plywooden mot fukt, sen kommer vi lägga in halm i kojorna (iaf till bayraren) när det börjar bli kallare, nu har han bara en vet bed och en yllefilt i sin. Jämten ligger helst ute oavsett väder så hans koja är mest till för syns skull :cautious:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 554
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar