Vad blir framtidens arkiv i vår digitala värld?

Islandshästryttare

Trådstartare
En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt som är skrivet bara digitalt finnas i format som går att öppna för framtidens forskare? Allt som skrivs av privatpersoner på bloggar m.m. som är en dokumentation av vår tid vad händer med det? Fick de här funderingarna efter jag varit på Krigsarkivet i Arninge i tre dagar där jag tog reda på mer om Armens rid- och körskola och Röda stjärnans kurser i början av 1910-talet (numera Blå stjärnan). Där kunde jag ta del av handskrivna dokument och maskinskrivna dokument och gamla tidningsklipp med otroligt intressant material, allt från brev till utgående och ingående dokument och sånt som var dokumenterat av enskilda personer som gick kurserna som gav en fantastisk inblick i hur vardagen och livet var där.

Hur kommer framtidens arkiv att se ut tror ni? Finns det någon dokumentation av vardagslivet från vanliga människor så som vi kan ta del av gamla brev i arkiv idag? Alla kort som tas digitalt kommer någon att framkalla och bevara dessa? Eller att de bevaras i någon digital form? Men då ska det vara öppningsbart även i framtidens digitala värld. Jag har inga svar men tror det kan bli svårt att hitta och ta del av.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp