Vad blir det här för bett/huvudlag??

Totola

Trådstartare
Vet inte om det hör hemma här eller mer på utrustning, men jag undrar om det blir som en bosal om man knyter ett rep på undre ringen av grimman (en tajt sittande grimma) och andra änden till samma ring och så man bara lägger repet över huvudet och får tyglar?
Och vilken effekt får det isåfall? Jag vet att man ibland gör så eller liknande med repgrimmor...

Jag vill ha eftergiften framåt/nedåt men ändå få hästen kröka på nacken, dessutom lär jag gärna in hjälperna från marken först, men jag vill inte ha något bett då han spänner sej då och tuggar frenetiskt. Jag KOMMER vara tvungen att lära in en del från marken först då han inte alls fattar med ett vanligt sidepull. Tror ni det funkar med det "huvudlaget" då? Vad finns det för för- och nackdelar eller alternativ?

Mycket tacksam för tips :)

Sv: Vad blir det här för bett/huvudlag??

nackdelen med att sätta "tyglar" under hakan är att du inte kan ta ledande tygeltag, bara neckreining. Det kan därför vara svårare att få honom att förstå tygeltagen, om han inte ens lyssnar på ett vanligt sidepull.
Du är inne på rätt spår gällande att du måste träna in det från marken först. Vad har du för häst och vad använder du för sidepull? Hittills har jag inte mött en enda häst som inte förstått sidepull, däremot finns det ju individer som lärt sig att kämpa emot allt tryck, särskilt tygeltag...
Om detta är problemet, så lägg ner mycket tid till att få honom att gå undan för allt tryck. Prova även ett sidepull med smal/hård nosdel, för att träna upp reaktionen på honom. Viktigt är att, precis som med bett, vara varsam och aldrig ta hårdare än vad du absolut måste. Guida honom med lätt hand, och låt huvudlaget bli ett hjälpmedel till förfining på er kommunikation; inte ett sätt att kontrollera honom. Byt sedan till ett vanligt sidepull så snart han blivit känsligare.

Sv: Vad blir det här för bett/huvudlag??

Han är lite "hård" när man rider på bettlöst (den gången jag provade var det inte sidepull utan Bitless Bridle) och förstår inte vad jag menar. Då blir han jätteledsen för han är normalt sett mycket samarbetsvillig.

Anledningen till att jag vill prova ha "tyglarna" under hakan på honom är att man då får samma inverkan som med grimskaft, och jag har börjat träna lite eftergift i sidan, ryggningar m.m. i grimma och grimskaft. Då har jag hållit grimskaftet i positionen jag skulle haft när jag rider, dvs vid manken ungefär så det som är mest likt den hjälpen borde vara ett rep fäst under hakan?. För att få honom koppla..

Liknande trådar

Utrustning Min shetlandsvalack brukar få följa med som handhäst när jag rider den store. Han tycker om att få följa med och storhästen blir glad...
Svar
15
· Visningar
1 236
Utrustning Hej! Jag undrar vad för huvudlag ni har på era handhästar? Jag rider ibland mina islandshästar så att foderhästen är handhäst, men jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 410
Senast: caballus
·
Western Hej på er! Jag tar gärna emot lite tips från er för jag är GRÖN inom western men efter att ha varit på några clinics för John Moore...
Svar
11
· Visningar
2 238
Senast: Nea_
·
Dressyr En utav mina medryttarhästar är en ganska känslig dam som alltid gärna har gått med nacken jättehögt o kröker jättefint på nacken, men...
Svar
14
· Visningar
2 143
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama